Twoja przeglądarka Internet Explorer 6 nie obsługuje niektórych elementów serwisu. Wskazana jest aktualizacja.
 
 

   baner2

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

W prezencie otrzymujesz raport pdf SKUTECZNE CV !

 
 

jcc logo kolumna

Biuletyn Zmiana Zawodowa




 

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

Znajdziesz nas na

ico facebook ico tweeter ico in

Wybierz szczęście - 12 nawyków ludzi szczęśliwych

Większość osób pytanych w różnych badaniach o to, co jest dla nich w życiu najważniejsze, odpowiada: szczęście. Przez całe życie możemy szukać drogi prowadzącej do stanu szczęśliwości i z różnym skutkiem udaje się nam ją odnaleźć. Jednak szczęście to nie jest stan zero-jedynkowy, albo jestem szczęśliwa, albo nie. To raczej umiejętność życia w zgodzie z określonymi zasadami, można powiedzieć nawykami, które pomagają zwiększać nam poczucie osobistego szczęścia i rozwój osobisty.

 

nawykiludziszczesliwych zmianazawodowa

Jakie nawyki charakteryzują szczęśliwych ludzi?

 

Jedna z amerykańskich badaczek nurtu psychologii pozytywnej, Sonja Lyubomirsky, przeprowadziła na ten temat badania i opisała je w książce "Wybierz szczęście. Naukowe metody budowania życia jakiego pragniesz" (wyd. Laurum, 2011).

 

Poniżej znajdziesz rzeczy, które możesz zacząć stosować w swoim życiu już dziś i zmieniać swoje życie. Każdy może doświadczać szczęścia w swoim życiu, wszyscy mamy do tego prawo.

 

1. Wyrażaj wdzięczność. Zauważaj to, co już masz, co jest Ci dane w Twoim życiu, a nie to, czego Ci jeszcze brak. Wdzięczność to postawa dziękowania - w wolności i miłości. Pisałam o tym szerzej w artykule "Zmiana zaczyna się od dziękczynienia".

 

2. Uprawiaj optymizm. Ludzie szczęśliwi są bardziej skłonni zauważać, że "szklanka jest do połowy pełna", a nie "do połowy pusta". Postrzegają porażkę jako okazję do uczenia się i wzrastania. Nawet w najtrudniejszym czasie potrafią dostrzec szansę.

 

3. Unikaj porównywania się z innymi. Porównania społeczne mogą być dla człowieka trucizną. Jeśli porównujemy swoje życie z życiem innych, zawsze znajdziemy kogoś, kto ma lepiej. Czy z tego tylko powodu mamy być sami nieszczęśliwi? Czy to ma przekreślić nasze wszystkie wysiłki i to, do czego doszliśmy? Albo w drugą stronę, czy porównując się z kimś, komu się nie udało, dochodzimy do prawdy o nas samych? Łatwo możemy popaść w poczucie wyższości, które także może okazać się niezdrowe. Jedyny sens porównywania, to porównanie z nami samymi, jakimi byliśmy wcześniej, na przykład kilka lat temu.

 

4. Bądź dobry wobec świata. Badania naukowe pokazują, że wszelkie przejawy dobroci wobec otoczenia, zwiększają w naszym mózgu wydzielanie serotoniny, hormonu szczęścia. Bezinteresowna pomoc komuś drugiemu może sprawić, że poczujemy się potrzebni i wartościowi. To będzie nasz wewnętrzny "zysk". Jednak mogą na tym zyskać także postronne osoby, które tylko będą się przyglądać aktom dobroczynności. U nich w mózgu także zwiększy się wydzielanie serotoniny. A więc nastąpi zjawisko, które sztucznie wywołują leki przeciwdepresyjne.

 

5. Troszcz się o relacje. Najszczęśliwsi ludzie na Ziemi to ci, którzy mają głębokie, wartościowe relacje z innymi.  Ludzie, którzy tracą bliskich, dużo częściej umierają. Samotność nie jest naturalnym stanem człowieka. Bardzo często poczucie sensu daje nam możliwość dzielenia się swoimi doświadczeniami z grupą przyjaciół. Jak powiedział Pan Bóg w Księdze Rodzaju "Nie jest dobrze, aby człowiek był sam." (Rdz 2,18a). I to bez wględu na to, gdzie ładujesz swoje żąciowe akumulatory, czy w towarzystwie ludzi, czy w samotności.

 

6. Rozwijaj strategie radzenia sobie z przeciwnościami. Wszyscy wiemy, że to, co trudne, rozwija nasz charakter. Jeśli przekraczamy siebie, stajemy się lepszymi wersjami samych siebie i w ten sposób rozwijamy się.

 

7. Naucz się przebaczać. Przebaczenie otwiera nas na miłość. Nienawiść uderza w nas samych. Okazuje się, że mózg nie rozróżnia emocji, które odczuwałeś kiedyś i tych, które odczuwasz w tej chwili. Negatywne emocje z przeszłości, które cały czas przechowujemy w swojej głowie, mogą opanować nasz system odpornościowy i "pożerać" całą życiową energię.

 

8. Poszukuj doświadczeń typu "flow". Flow czyli przepływ to takie momenty, w których czas przepływa niezauważalnie, a Ty sam jesteś całkowicie zanurzony w jakimś działaniu. Stan pełnego zaangażowania i koncentracji na zadaniu.

 

9. Poczuj smak radości. Głębokie szczęście nie pojawi się, gdy nie zwolnisz, aby ucieszyć się życiem. To zwykłe proste rzeczy mogą być dla nas wielką nagrodą, gdy je zwyczajnie zauważymy.

 

10. Angażuj się w swoje cele. Jeśli dokonasz wyboru określonego kierunku i jesteś całym sercemi zaangażowany w swoje dzieło, masz większe szanse odczuwania szczęścia. W takich momentach możesz odczuć, że jesteś na właściwej ścieżce. 

 

11. Rozwijaj się duchowo. Ludzie szczęśliwi to ludzie bogaci w sensie duchowym, głęboko religijni - wierzący, w to, że jest Ktoś większy niż oni sami. Wiara pomaga nam poczuć łączność ze Stwórcą i doświadczyć wspólnoty z całym dziełem stworzenia. Pozwala nam odczytywać nasze powołanie, poszukiwać pracy zawodowej czy roli życiowej, do której jesteśmy wezwani.  

 

12. Dbaj o swoje ciało. Niby to wiemy, ale z realizacją jest różnie. Badania pokazują, że ćwiczenia fizyczne mogą w wyraźny sposób wpłynąć dodatnio na nasze poczucie szczęścia i postrzeganie własnej wartości. Mogą działać pdobnie jak leki przeciwdepresyjne.

 

Co ciekawe, znalazły się tu punkty, które dobrze znamy, gdy śledzimy nurt rozwoju osobistego. Można by powiedzieć, tak proste, że aż banalne. Ale czy faktycznie realizujesz je w swoim życiu? Którą z powyższych rzeczy chcesz zacząć wdrażać już dziś? Zmiana jest w zasięgu ręki...

 

Co z powyższych nawyków sprawdza się w Twoim życiu? Zapraszamy na fb/ZmianaZawodowa.

Blog

Prace techniczne nad nową stroną

 

Jak można zauważyć, w ostatnim czasie nie pojawiają się nowe materiały na stronie. Wiąże się to z pracami technicznym nad aktualizacją i unowocześnieniem witryny, która powstała 7 lat temu. Mam wielką nadzieję, że od września będę mogła publikować treści już w nowej odsłonie. Serdecznie dziękuję za oferty wszystkim, którzy widzą potrzebę zmian www.zmianazawodowa.pl. I przepraszam za długi czas oczekiwania. Wszystkich niecierpliwych zapraszam na fb/ZmianaZawodowa.

RODO

Od dziś wchodzi w życie ustawa o ochronie danych osobowych. W związku z tym zapraszamy do zapoznania się z najnowszą polityką prywatności dla subskrybentów biuletynu ZMIANA ZAWODOWA.PL.

Wiedza

Jak uniknąć toksyn związanych z porównywaniem się z innymi - 6 prostych sposobów

Od jakiegoś czasu pracuję indywidualnie i grupowo z kobietami planujących powrót do pracy zawodowej po przerwie związanej z dziećmi. Rozmawiamy o trudnościach, które napotykają na swojej drodze i jednocześnie odkrywamy kapitał, który drzemie w środku każdej z nich. Jedną z ważnych kwestii, która utrudnia nam odważne wprowadzenie w życie zmian, do których nam rwie się dusza, jest zjawisko porównywania się z innymi. Jak mogę zostać nauczycielką i pracować z dziećmi, gdy wcześniej pracowałam w super ważnym banku albo skończyłam prestiżową Akademię Arcyważnych Sztuk? Przecież to nie mieści się w głowie moim rodzicom czy mojemu mężowi. Co pomyślą o tym koledzy z dawnej pracy? Zadaję wtedy pytanie: a czego Ty dla siebie pragniesz?

 

Porównywanie z innymi może mieć plusy. Może motywować nas do lepszej pracy, większego wysiłku, albo uspokajać nas, gdy nasze własne problemy, w porównaniu z bolączkami innych, wydają się całkowice błahe.

 

Jednak dużo częściej, porównywanie z innymi może dostarczać nam niebezpiecznych "toksyn", które zatruwają nas od środka. W badanich psychologicznych okazuje się, że im ktoś wewnętrznie czuje się szczęśliwszy, tym mniej zwraca uwagę, na to czy lepiej, czy gorzej wypadł od drugiego, nie przywiązuje do tego porównywania aż takiej wagi. Odwrotnie ma się rzecz z osobami wewnętrznie poranionymi i nieszczęśliwymi. Oceniają one siebie częściej według standardów innych osób, a nie własnych, bardziej frustrują ich lepsze wyniki kolegi czy koleżanki. Takie porównywanie może łączyć się dla nich z bardzo nieprzyjemnymi konsekwencjami.

 

Wydaje się, że kluczem może być nauczenie się, że nasze własne standardy oceny są przynajmniej równie ważne jak standardy innych osób wokół nas.  Jak bronić się przed toksynami związanymi z porównywaniem się z innymi?

Silna wola i samodyscyplina - jak je ćwiczyć?

Wszyscy wiemy, że jednym z warunków powodzenia jakiejkolwiek zmiany jest silna wola i wytrwałość. Siła woli, to coś, co odróżnia istotę ludzką od wszystkich innych stworzeń. To potężna siła - energia, która tkwi w każdym z nas, bez wyjątku.


 

banner gotowy na coaching

© Copyright 2011-2018 - JC Coaching Justyna Ciećwierz