Twoja przeglądarka Internet Explorer 6 nie obsługuje niektórych elementów serwisu. Wskazana jest aktualizacja.
 
 

   baner2

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

W prezencie otrzymujesz raport pdf SKUTECZNE CV !

 
 

jcc logo kolumna

Biuletyn Zmiana Zawodowa




 

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

Znajdziesz nas na

ico facebook ico tweeter ico in

Toksyczny szef - co robić

toksycznyszef zmianazawodowaDobra relacja z szefem to marzenie wielu z nas. Badania pokazują, że ponad połowa pracowników pragnie zmienić pracę właśnie z powodu swojego bezpośredniego przełożonego (Instytut Gallupa, 2015). Ten temat pojawia się często na sesjach coachingowych i to zarówno od strony przełożonego, jak i podwładnego. Ostatni obrazek: menedżerowi z kilkuletnim stażem w firmie zmienia się szef. Nowy szef przychodzi z zewnątrz i energicznie wprowadza w firmie nowe porządki. W relacji podwładny-przełożony zaczyna iskrzyć. Historia jakich wiele, jednak każda niesie ze sobą mnóstwo emocji i silny stres. Po stronie podwładnego pojawić się może brak zaangażowania, spadek motywacji i pewności siebie, większa podatność na choroby. Badania potwierdzają, że ryzyko zawału serca w przypadku pracy ze złym szefem wzrasta o 50%, zwiększa się także prawdopodobieństwo wystąpienia depresji. Naturalną reakcją jest chęć zmiany pracy, jednak nie zawsze jest to możliwe w danym momencie.

 

Co robić, gdy z szefem nie układa się dobrze?

 

1. Po pierwsze warto jasno określić stan faktyczny, jakie zachowania szefa najbardziej Ci nie odpowiadają.

Lista grzechów szefów jest długa. Oto niektóre z nich:

  • nieumiejętność lub niechęć do bezpośredniej, otwartej komunikacji z pracownikami
  • nierówne traktowanie podwładnych, niesprawiedliwe faworyzowanie 
  • brak szacunku, brak kultury wobec osób podległych, brak zaufania do innych
  • karcenie za błędy, niechwalenie za dobre rzeczy, brak umiejętności tworzenia przestrzeni uczenia się na bazie porażek
  • sztywność poglądów, niechęć do zmiany przekonań
  • nadmiernie wysokie wymagania, nieuzasadnione biznesowo
  • brak cierpliwości i kontroli nad trudnymi emocjami
  • obawa przed podejmowaniem decyzji, zwlekanie z decyzjami
  • nadmierna kontrola nad sposobem realizacji zadań, tzw. mikromenedżment
  • brak samoświadomości, brak dystansu do siebie, brak poczucia humoru
  • próżność i nienależne przypisywanie sobie zasług
  • przerywanie, słaba umiejętność słuchania.

 

2. Staraj się zachować dystans, nie traktuj zachowań szefa od razu personalnie czyli, że z Tobą jest coś nie tak. Oddziel fakty od ich interpretacji. Może to inne okoliczności mają wpływ na taki stan rzeczy i zastrzeżenia szefa nie są uzasadnione? Jeśli przełożony wyróżnia szczególnie innego członka zespołu, to nie musi oznaczać, że Ty wykonujesz swoją pracę w nieodpowiedni sposób. Brak docenienia naszej pracy ze strony kierownictwa w dużej mierze obniża naszą satysfakcję z pracy. Potrzebujemy wtedy sami bardziej zatroszczyć się o siebie, prosić o informację zwrotną, świętować swoje sukcesy, "odcinać się" mentalnie od negatywnego działania szefa.

 

3. Tam, gdzie możesz, określaj swoje granice i nie dopuszczaj do przekraczania ich. Dotyczy to szczególnie zachowań nieetycznych, niezgodnych z Twoimi przekonaniami, takich, których nie aprobujesz. Taką granicą może być unikanie obmawiania innych w towarzystwie szefa czy niezgoda na ośmieszanie na forum publicznym. Oczywiście ryzykiem jest zawsze wyrzucenie z pracy, ale czy naprawdę warto poświęcać siebie kosztem toksycznego szefa?

 

4. Jeśli masz do czynienia z wyjątkowo toksyczną osobą, walczącą o wpływ i władzę w Twoim otoczeniu, najważniejszym Twoim zadaniem jest niedopuszczenie, aby druga strona osiągnęła swój cel. Takim toksycznym celem może być wprowadzenie Cię w poczucie winy, w kompleksy, zachwianie Twoim poczuciem wartości. Najbardziej pożądane dla niej jest doprowadzenie do sytuacji, że czujesz się słaby, nic niewarty, niezdolny do podejmowania inicjatywy i najlepiej odizolowany od reszty. U mistrzów manipulacji to będzie wszystko zawoalowane, ukryte, komunikowane niewprost, raczej nieczytelne dla kogoś patrzącego z boku. W takim przypadku pomocne może być przyjęcie postawy obserwatora, uważającego na zachowania szefa, na to co mówi i co robi. W szczególnie trudnych momentach najlepiej zapisywać sobie swoje obserwacje,  aby łatwiej się od nich dystansować. Warto też szukać sprzymierzeńców w zespole, łączyć siły i wzajemnie się wspierać. Jeśli sytuacja Cię przerasta, udaj się po pomoc profesjonalną. Więcej o mobbingu w miejscu pracy TUTAJ.

 

5. Toksyczny agresor często szuka "ofiary", kogoś, kto mu się podporządkuje. Strategią, która może w pewnych przypadkach przynieść dobry skutek jest odwzorowywanie emocji. Jeśli krzyczy, ty także podnosisz głos. Jeśli posługuje się pochlebstwami, ty także mówisz miłe rzeczy. W ten sposób nie godzisz się na rolę ofiary, a stajesz się aktorem odgrywającym "lustro" w tej trudnej relacji.

 

6. A może potrzebujesz zmienić perspektywę widzenia? Popatrz na szefa jak na człowieka z kłopotami. Może jego zachowanie i poziom zestresowania wynika z trudnej sytuacji osobistej? Może okazanie mu serca i wyrozumiałości, pomoże mu w jego problemach? Jeśli jesteś wierzący, czy widzisz, że potrzebuje Twojej modlitwy?

 

7. Stephen R. Covey w książce "8 nawyk" pisze o postawie i duchu statecznika, byciu liderem wobec swojego szefa. Wiąże się to z inicjatywą, dojrzałością, wczuwaniem się w potrzeby drugiej strony i przekonywującą argumentacją. Covey pisze, że człowiek może stać się liderem dla szefa "stając się światłem, nie sędzią. Bądź wzorem, nie krytykiem. Pracuj wewnątrz swojego kręgu wpływu, żeby zdobyć autorytet moralny i zwiększyć swoją wiarygodność. Odważnie podejmuj inicjatywę, aby działać w pozytywny sposób. Wczuwaj sie w świat, w troski, cele i nastawienie umysłowe szefa...Bądź cierpliwy i wytrwały, a twój wpływ wzrośnie...To jest przywództwo - wybór, a nie stanowisko." (s.164) Może Twoje zadanie, to pomóc szefowi?

 

8. Pamiętaj, że przeżywając trudności z szefem, zdobywasz cenne doświadczenia, które mogą Cię wzmocnić (choć by się wydawało, że tylko osłabiają). Potem możesz wykorzystać je w trakcie rozmów kwalifikacyjnych. Jeśli zdecydujesz się zmienić pracę, staraj się podczas interview jak najlepiej poznać swojego przyszłego kierownika, dyrektora albo prezesa. Zrekrutuj najlepszego!:) 

 

Źródła, z których korzystałam:

Covey S. "8 nawyk: od efektywności do wielkości i odkrycia własnego głosu", Rebis, 2005.

http://www.gallup.com/businessjournal/182321/employees-lot-managers.aspx

http://www.webmd.com/heart-disease/news/20081124/having-a-bad-boss-is-bad-for-the-heart#

http://sciencenordic.com/boss-not-workload-causes-workplace-depression

http://www.inc.com/ss/geoffrey-james/10-signs-youre-terrible-boss-and-what-do-about-it

http://innpoland.pl/121117,5-sposobow-na-radzenie-sobie-z-toksycznym-szefem

https://www.entrepreneur.com/article/245425

Blog

VIDEO zaproszenie

Zapraszamy do obejrzenia filmu, który nagrałyśmy z Magdą Olechnowicz i do zapisania się na nasze warsztaty :)

 

Odkryj swoje obdarowanie i jakiego koloru jest twój spadochron

 

"Odkryj swoje obdarowanie" i "Jakiego koloru jest twój spadochron" - co łączy te dwa pytania? Odkryj swoje obdarowanie to tytuł warsztatu, który na przełomie września i października jest planowany w Warszawie, a "Jakiego koloru jest  twój spadochron" to tytuł książki, która stała się kanwą programu warsztatów.

 

Więcej na ten temat w nowym artykule w zakładce WIEDZA.

Wiedza

Jakiego koloru jest twój spadochron - czyli jak odkryć swoje obdarowanie

 

Wczoraj żona autora książki "Jakiego koloru jest twój spadochron?", Marci Bolles, opublikowała na facebooku okładkę nowej edycji tej legendarnej książki na rok 2018 (wydanej na rynku amerykańskim, dostępnej na www.amazon.com). Napisała o łzach, które jej popłynęły, gdy wzięła tę książkę do ręki. Dlaczego? Bo książka została wydana po śmierci autora. Dick co roku przygotowywał nową edycję i w tym roku jeszcze zdążył to zrobić przed swoją śmiercią.

O czym pamiętać zmieniając pracę lub karierę?

Na dzisiejszym rynku pracy zmiana zawodowa dotyczy prawie każdego. Do takiej sytuacji warto być przygotowanym. Niektórzy po przepracowaniu kilku czy kilkunastu lat zmieniają swój zawód lub ścieżkę kariery na taką, która będzie ich bardziej „kręcić”. Czasem jest to zwyczajnie zmiana branży lub miejsca pracy - z własnej inicjatywy lub z powodów niezależnych. Coraz więcej osób rozważa odejście z pracy w korporacji i założenie własnego biznesu. Wielkim wyzwaniem jest powrót po przerwie na rynek pracy. Jak sobie radzić w tym trudnym procesie, żeby osiągnąć to, czego się chce, w możliwie jak najkrótszym czasie i przy optymalnym zaangażowaniu zasobów finansowych?


 

banner gotowy na coaching

© Copyright 2011-2017 - JC Coaching Justyna Ciećwierz