Twoja przeglądarka Internet Explorer 6 nie obsługuje niektórych elementów serwisu. Wskazana jest aktualizacja.
 
 

   baner2

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

W prezencie otrzymujesz raport pdf SKUTECZNE CV !

 
 

jcc logo kolumna

Biuletyn Zmiana Zawodowa




 

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

Znajdziesz nas na

ico facebook ico tweeter ico in

Rozmowa kwalifikacyjna - wywiad behawioralny

wywiad behawioralny zmianazawodowa

Wywiad behawioralny (ang. Behavioral Interview) to jeden z popularniejszych sposobów na poznawanie kompetencji knadydatów w trakcie rozmów kwalifikacyjnych. Przed każdą rozmową o prace warto przygotować się na pytania behawioralne, czyli takie, które dotyczą naszych dokonań, sukcesów, ale i porażek czy trudnych sytuacji. Od lat obserwuję zmagania moich klientów z opisywaniem historii dokonań, a w ostatnim czasie prowadziłam sporo wywiadów tego typu z kadrą menedżerską i widzę, jak dużo jest do szlifowania.

 

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Po pierwsze, trzeba przypomnieć sobie te sytuacje w ciągu życia, zarówno zawodowego, jak i z czasu poza pracą, w których odczuwaliśmy wewnętrzne zadowolenie. Być może czuliśmy dumę, może radość, może otrzymaliśmy pochwałę, zostaliśmy docenieni przez szefa, przez klienta czy przez współpracowników albo tylko w głębi duszy czuliśmy, że coś się nam udało. Warto pomyśleć o tych osiągnięciach, małych i dużych, w których wykorzystaliśmy jakąś zdolność, umiejętność, której poszukuje rekruter lub inna osoba zapraszająca nas na rozmowę.

 

Po drugie trzeba te historie zapisać. Zapisujemy w specjalnym formacie - można spotkać się z różnymi oznaczeniami, które dotyczą w gruncie rzeczy tego samego np. STAR, PAR, CAR.

 

STAR: Sytuacja (Situation), Zadanie (Task), Działania (Action), Rezultat (Result)

PAR: Problem (Problem), Działania (Action), Rozwiązanie (Resulution)

CAR: Wyzwanie (Challenge), Działania (Action), Rezultat (Result).

 

1) Wyzwanie: Na czym polegało to wyzwanie? Czego dotyczyło? Na jakim stanowisku, w jakim kontekście miało to miejsce? Co w tym było trudnego dla Ciebie?

 

2) Działania: Jakie działania podjąłeś/łaś? Na jakie trudności natrafiłeś/łaś? Co konkretnie? Kto jeszcze był w to zaangażowany? Jakie pojawiły Ci się myśli? Jakie decyzje podjąłeś/ęłaś?

 

3) Rezultat: Jaki efekt uzyskałeś/łaś? Na co i na kogo ten rezultat miał wpływ? Jakie były mierzalne wskaźniki? Czego się nauczyłeś/łaś?

 

Po trzecie dobrze zastanowić się nad możliwymi pytaniami na rozmowie kwalifikacyjnej, kiedy możemy podać tę historię jako przykład swojej kompetencji/ zdolności/ umiejętności.

 

Przykładowe pytania behawioralne na rozmowie kwalifikacyjnej:

Proszę opisać osiągnięcie, z którego jest Pan/Pani najbardziej dumny/a.

Proszę opisać najtrudniejszą sytuację z klientem, którą miał/a Pan/Pani w swojej pracy.

Proszę opisać sytuację, w której z sukcesem przekonał/a Pan/Pani kogoś do swojej racji.

Proszę opisać sytuację, w której postawił/a Pan/Pani sobie cel i go osiągnął/ęła.

Proszę opisać sytuację, w której postawił/a Pan/Pani sobie cel i poniósł porażkę.

W jaki sposób rozwiązuje Pan/Pani trudne problemy? Proszę podać przykład.

W jaki sposób motywuje Pan/Pani swoich podwładnych? Proszę podać przykład.

Proszę opisać najtrudniejszą decyzję, którą podjął/podjęła Pan/Pani w ostatnim roku.

Proszę opisać najtrudniejszą sytuację, w której musiał/a Pan zwolnić pracownika.

W jaki sposób pozyskuje Pan/Pani swoich klientów? Proszę opisać sytuację zdobycia nowego  Klienta, z której jest Pan/Pani najbardziej dumny/a?

W jaki sposób reaguje Pan/Pani na konflikt? Proszę podać przykład swojej reakcji.

W jaki sposób organizuje sobie Pan/Pani pracę? Proszę podać przykład sytuacji, w której miał/a Pan/Pani największy kłopot z organizacją pracy.

 

I na koniec 6 żelaznych zasad do wykorzystania podczas rozmowy o pracę:

1. Opisujemy prawdę. Jeśli zmyślamy jakieś fakty, to szczególnie podczas rozmowy behawioralnej, łatwo to wychwycić. 

 

2. Potrzebujemy mieć w zanadrzu co najmniej 10-20 historii dokonań, żeby płynnie przedstawiać dowody na posiadane talenty.

 

3. Dbajmy o dokładność i zwięzłość sformułowań. Opis słowny każdej historii nie powinien trwać dłużej niż 3 minuty.

 

4. Zadbaj, aby historie odnosiły się do tego, czego szuka potencjalny pracodawca.

 

5. Podczas przedstawiania historii osiągnięć, unikaj wyrażania osobistych opinii, obwiniania innych, ukazywania ich w negatywnym świetle.

 

6. Koncentruj się na prezentowaniu kompetencji, talentów, uzdolnień odpowiednich do stanowiska, o które się ubiegasz.

 

Zapraszam do podzielenia się swoimi refleksjami lub ewentualnym pytaniami na naszej stronie facebookowej:

https://www.facebook.com/ZmianaZawodowa

 

 

Zasoby, z których korzystałam:

https://www.livecareer.com/quintessential/sample-behavioral

materiały własne

Blog

Gazeta Finansowa o zawodowej zmianie

 

Dziś w tygodniku Gazeta Finansowa (23.02-01.03.2018) ukazał się tekst Anny Czyżewskiej "Czas na zawodową zmianę", w którym miałam okazję się wypowiedzieć. W tekście między innymi:

Warsztat Jak odkryć swój talent i pracować z pasją już wiosną!

Uwaga, uwaga! Otwieramy dziś zapisy na warsztat "Jak odkryć swój talent i pracować z pasją"- edycja wiosna 2018! Jeśli masz poczucie, że Twoja obecna praca nie jest miejscem najlepszym dla Ciebie, jeśli znajdujesz się na rozdrożu albo jeśli chcesz lepiej poznać swoje silne strony, zgłoś się koniecznie na nasz warsztat! Spotkajmy się wiosną 14 i 28 kwietnia w Warszawie.

Specjalna oferta cenowa w przedsprzedaży dla osób zapisujących się wcześniej!!!

Więcej szczegółów: TUTAJ

Wiedza

Co łączy talenty i ośmiornicę?

Czy widziałeś kiedyś ośmiornicę zanim dokona skoku na swoją ofiarę? Na filmie poniżej dobrze widać mechanizm jej działania.

 

Zarządzanie czasem czyli jak zmobilizować się do działania?

 

Każdy z pewnością może sobie przypomnieć taki czas, gdy wszystko szło jak po grudzie, gdy nic się nie chciało, brakowało energii. Tak jakby nam ktoś poluzował korek i energia powoli z nas wypływała jak woda z wanny.  I o ile sytuacja nie ma charakteru chronicznego, gdy trzeba jak najszybciej udać się po pomoc do specjalisty, to dobre nawyki związane z organizacją czasu, mobilizacją oraz samodyscypliną z pewnością mogą zdziałać cuda w takich momentach.

 

W pierwszym artykule z tego cyklu ("Produktywność czyli jak najpełniej wykorzystać swój czas") wspomniałam, że coś takiego jak zarządzanie czasem zwyczajnie nie istnieje, bo nie mamy wpływu na upływ czasu. Możemy jednak umiejętnie podejmować lub ograniczać niektóre swoje aktywności, aby jak najpełniej wykorzystać minuty, godziny, dni, miesiące i lata, które są nam dane. Wtedy mówimy o zarządzaniu sobą w czasie, a nie o zarzadzaniu czasem.


 

banner gotowy na coaching

© Copyright 2011-2018 - JC Coaching Justyna Ciećwierz