Twoja przeglądarka Internet Explorer 6 nie obsługuje niektórych elementów serwisu. Wskazana jest aktualizacja.
 
 

   baner2

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

W prezencie otrzymujesz raport pdf SKUTECZNE CV !

 
 

jcc logo kolumna

Biuletyn Zmiana Zawodowa




 

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

Znajdziesz nas na

ico facebook ico tweeter ico in

Wiedza

Co łączy marketing i poszukiwanie pracy?

Niby wydaje się to oczywiste, ale takie nie jest. Dla wielu osób poszukujących pracy, które rozsyłają cv, gdzie popadnie lub szukają "wszystko jedno jakiej" pracy, to niestety całkowita abstrakcja. Konieczność przyjęcia marketingowego podejścia w procesie  poszukiwania zatrudnienia to niewątpliwie znak naszych czasów i raczej nie należy się spodziewać, aby stare wróciło.

Na czym polega marketingowe podejście w poszukiwaniu pracy?


1. USP to skrót od angielskiego wyrażenia Unique Selling Proposition, które dotyczy konieczności wyróżnienia produktu lub usługi spośród innych, podobnych i w ten sposób przekonania klienta do zakupu.

Zaczynamy od poznania siebie, własnych talentów i mocnych stron, które wzbudzają entuzjazm otoczenia i nasz własny, czyli tego, co nas wyróżnia od innych kandydatów, co sprawia, że jesteśmy unikalni, jedyni w swoim rodzaju.

Możemy przeprowadzić taką analizę samodzielnie albo z coachem lub doradcą, a następnie spisać swoje osobiste USP, które chcemy kierować do naszego idealnego pracodawcy, np. w postaci CV lub listu motywacyjnego.

 

2. Marketingowe nastawienie.
W poszukiwaniu pracy szczególnie cenne jest pozytywne podejście, bo ono w niezwykły sposób przyciąga dobrych pracodawców. Ważna jest także proaktywność, a więc wychodzenie z inicjatywą, a nie tylko reaktywne odpowiadanie na zdarzenia, także elastyczność, zgoda na eksperymetowanie, podejmowanie prób, z których na każdym kroku możemy się czegoś uczyć, wyciągać wnioski i wytrwale dążyć do celu.

 

3. Jasna wizja celu.
Bez tego trudno jest do czegoś dojść - na myśl w tym miejscu przychodzi Alicja w Krainie Czarów ;)

 

W poszukiwaniu pracy dobrze sobie określać konkretne cele, do których chcemy dotrzeć, a więc pracodawców, u których chcemy zostać zatrudnieni, osoby wpływowe czy źródła potrzebnych informacji. Okazuje się, że zawężenie obszaru poszukiwań wcale nie musi nam rozciągać w czasie całego procesu, a wręcz może dać skutek odwrotny i miło nas zaskoczyć.

 

4. Badanie rynku.
Poznawanie realiów rynku w trakcie poszukiwania pracy to nie tylko śledzenie ogłoszeń na portalach z ofertami pracy, bo te mogą przedstawiać lekko zafałszowany obraz rzeczywistości, ale przede wszystkim śledzenie potrzeb pracodawców, analizowanie sytuacji w konkretnych branżach i zbieranie informacji o miejscach, gdzie potrzebne są nasze atuty - zanim pojawią się ogłoszenia o wakatach, a więc eksplorowanie "ukrytego" rynku pracy.  Ciężka praca, ale przynosząca owoce :)

 

5. Konkretny plan działania.
Plan powinien zawierać mierzalne cele rozpisane na poszczególne kroki-aktywności. Cele powinny być zależne od nas, aby były bardziej motywujące. Dla wielu z nas dużą motywacją są zaznaczone terminy realizacji. O ile w ogóle mamy wolę, aby je respektować.

 

6. Wyjście do ludzi.
Poszukiwanie pracy to w dużej mierze rozmawianie z ludźmi, nawiązywanie nowych kontaktów, pielęgnowanie starych znajomości i pomaganie innym. Kolega ostatnio opowiadał, jak dostał kartkę bożonarodzeniową od znajomego, który nie odzywał się do niego jakieś 10 lat. "Z pewnością szuka pracy" - to było jego pierwsze skojarzenie. Z pewnością nie o taki networking tutaj chodzi.

 

7. CV jako materiał marketingowy.
Pisanie życiorysu ukazującego wszystkie kolejne etapy kariery zawodowej nawet gdy dla potencjalnego pracodawcy nie mają one żadnego znaczenia, powoli odchodzi do lamusa. Warto uwypuklać to, co może przyciągnąć pracodawcę i skłonić go do zaproszenia nas na rozmowę o pracę. Tu warto podkreślić, że jeśli mam na myśli marketing, to jest to równocześnie przekaz oparty na faktach i na prawdzie - wszelkie kłamstwa w procesie rekrutacji mają krótkie nogi i zwykle kończą się źle.

 

8. Osobisty brand.
Czyli spójna prezentacja własnej osoby. Może być przydatny w rozmowach z pracodawcami, ale także podczas spotkań z siecią bliższych lub dalszych znajomych. Im lepiej jesteśmy przygotowani do tego typu rozmów, potrafimy odpowiadać na trudne pytania, tym lepszy uzyskujemy efekt, bardziej zapadamy w pamięć. Ale i tu także najbardziej liczy się naturalność, pozostawanie w zgodzie ze sobą - wszelkie niespójności łatwo jest wychwycić, a to najczęściej dyskwalifikuje. Czyli znów wracamy do fundamentu, czyli dobrego USP ;)

 

Życzę wszystkim czytelnikom poszukującym pracy marketingowego podejścia i czekam na komentarze oraz pytania.

 


 

banner gotowy na coaching

© Copyright 2011-2017 - JC Coaching Justyna Ciećwierz