Twoja przeglądarka Internet Explorer 6 nie obsługuje niektórych elementów serwisu. Wskazana jest aktualizacja.
 
 

   baner2

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

W prezencie otrzymujesz raport pdf SKUTECZNE CV !

 
 

jcc logo kolumna

Biuletyn Zmiana Zawodowa




 

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

Znajdziesz nas na

ico facebook ico tweeter ico in

Przekonania w procesie zmiany pracy

Absolutnym fundamentem skuteczności w poszukiwaniu zatrudnienia i w zmianie zawodowej są nasze przekonania - to w jaki sposób myślimy o sobie i o tym, co jest wokół nas. Potrzebujemy mieć świadomość pułapek, które mogą pojawić się z naszej głowie i utrudnić nam życie. Amerykańscy badacze Aaron Beck oraz David Burns kilka dekad temu zaproponowali użyteczną klasyfikację zniekształceń poznawczych. Przyjrzyjmy się podstawowym błędom, które mogą pojawiać się w naszym myśleniu. Które stwierdzenia brzmią znajomo?

 przekonania zmianazawodowa

 

1. Myślenie w kategoriach WSZYSTKO albo NIC. Inaczej myślenie dychotomiczne, spolaryzowane. Zwykle  polega ono na dzieleniu rzeczy na białe i czarne, bez żadnych odcieni szarości pośrodku. Np. "wszyscy gdzieś pracują, tylko ja jestem bez pracy", "wszyscy odnieśli sukces, tylko nie ja".

 

2. Nadmierna generalizacja. Inaczej uogólnianie idące w różnych kierunkach. Zwykle na podstawie jednego zdarzenia lub faktu, wyciąga się nieuprawnione wnioski na temat szerszej rzeczywistości. Np.  "rynek jest trudny - nie ma pracy", "nikt nie potrzebuje takiego pracownika jak ja", "zawsze mam pod górę".

 

3. Nakładanie negatywnego filtra. Polega to na tym, że zauważamy w swoim otoczeniu tylko, co negatywne, pomijając wszystko inne. Np. "ludzie nie są skłonni do pomagania" (na bazie jednego przypadku, że ktoś odmówił pomocy).

 

4. Etykietowanie. To sposób na przypisanie jakiejś cechy sobie lub innym, choć nie istnieją ku temu wystarczające przesłanki. Typowe: "jestem głupia", "jestem przegrany", "jestem do niczego" zamiast "popełniłem błąd", "nie zapytałam się o tę sprawę".

 

5. Niedocenianie pozytywów. W poszukiwaniu pracy może to dotyczyć sposobu postrzegania przez nas naszych sukcesów, talentów. Np. "ten sukces o niczym nie świadczy", "fakt, że potrafię x, nic nie znaczy, wszyscy tak mają".

 

6. Zwroty typu "powinienem" lub "muszę". Te zwroty sygnalizują chęć porównania się do wyimaginowanych standardów, ustawiania poprzeczki sobie i innym. Bardzo często konsekwencją takiego podejścia jest poczucie winy i frustracja związana z niedotrzymaniem standardu. Np. "nie powinnam się tak lenić, powinnam wysyłać więcej aplikacji", "muszę przestać odkładać tę sprawę na później", "muszę szybko określić jaką pracę chcę znaleźć".

 

7. Obwinianie siebie lub innych. Często możemy przypisywać sobie lub innym winę za jakieś zdarzenie lub odczucie, tam gdzie faktycznie nie ma takiego związku przyczynowo-skutkowego. Np. "to, że jestem teraz bez pracy, to wszystko wina mojego szefa", "tracę pewność siebie za każdym razem, gdy mi to mówisz".

 

8. Odmianą obwiniania może być personalizacja. Przypisywanie zdarzeniom osobistej odpowiedzialności. Np. "to wszystko moja wina", "gdybym tak nie zwlekała, nic by się nie stało" (w sytuacji, gdy zwlekanie nie było przyczyną zdarzenia).

 

9. Wyciąganie pochopnych wniosków czyli inaczej czytanie w myślach. Polega na przypisywaniu określonego sposobu myślenia innym lub przewidywaniu zdarzeń, pomimo braku odpowiednich przesłanek. Np. "nie przyjmą mnie do tej pracy", "nie lubi mnie - nigdy mnie nie lubił".

 

10. Emocjonalne argumentacja, inaczej przypisywanie stanom emocjonalnym siły sprawczej. Np. "czuję się jak idiota, więc jestem nim", "wstałem przybity jak pies, więc jestem do niczego."

 

11. Pomniejszanie lub powiększanie ważności spraw, nieadekwatnie do tego, jak się sprawy mają w rzeczywistości.

 

12. Jedną z odmian powiększania jest myślenie katastroficzne. "Ona straciła pracę, to samo na pewno przydarzy się i mnie", "gdy nie znajdę pracy przez miesiąc, załamię się".

 

Powyższa lista nie wyczerpuje całego bogactwa przekonań i zniekształceń, które sami produkujemy w naszych głowach. Pierwszym krokiem do ich zmiany jest tropienie tych myśli, które mogą mieć negatywny wpływ na nas i nasze życie, a potem sprawdzanie dowodów, czy faktycznie jest tak, jak myślimy. Sposobów na radzenie sobie ze zniekształceniami poznawczymi jest sporo. Przede wszystkim polegają one na dochodzeniu do prawdy, do wszystkich szarości pomiędzy czarnym i białym, zauważaniu tego, co jest w danej chwili dla nas ukryte. Nie zawsze sami jesteśmy w stanie sobie pomóc. Jeśli widzimy, że zniekształceń w naszym myśleniu jest sporo i blokują one kompletnie nasze działanie lub powodują wyraźny spadek nastroju, warto skorzystać z pomocy terapeuty zajmującego się terapią poznawczo-behawioralną.

 

I na koniec refleksja natury filozoficznej. Dążenie do prawdy i dobra to podstawowe  zadanie człowieka. Tak pisał w XIII w. Św. Tomasz z Akwinu i ciągle te słowa są aktualne. Praca nad własnymi przekonaniami przybliża nas do prawdy i przyczynia się do naszego dobra. Warto nad nimi pracować!

 

Źródła:

David D. Burns (1980)  Feeling Good: The New Mood Therapy, William Morrow & Company, New York.

David D. Burns (1999) The Feeling Good Handbook, Plume, New York.

 

Zajrzyj też "Kreatywne ju-jitsu czyli jak zaprząc gadzi mózg".


 

banner gotowy na coaching

© Copyright 2011-2017 - JC Coaching Justyna Ciećwierz