Twoja przeglądarka Internet Explorer 6 nie obsługuje niektórych elementów serwisu. Wskazana jest aktualizacja.
 
 

   baner2

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

W prezencie otrzymujesz raport pdf SKUTECZNE CV !

 
 

jcc logo kolumna

Biuletyn Zmiana Zawodowa




 

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

Znajdziesz nas na

ico facebook ico tweeter ico in

Wdzięczność i mózg

wdziecznosc i mozg zmianazawodowa

Każdy dzień to kolejny cud istnienia. Niewyobrażalny cud. Poranne słońce, niebieskie niebo z białymi, kłębiącymi się chmurami - tak jak dzisiaj, letnia temperatura, śpiew ptaków, delikatny powiew wiatru - czy to widzisz, słyszysz, czujesz? Ile czasu w ciągu Twojego dnia zajmuje Ci odczuwanie wdzięczności, za to, czego możesz być uczestnikiem? W jaki sposób wdzięczność jest obecna w Twoim życiu?

 

Okazuje się, że wdzięczność (ang. gratitude) jest stanem, który według badaczy, może nie tylko wpływać na większą uważność, miłość do życia, czy rozwój osobisty, ale także może dobrze wspomagać funkcjonowanie naszego mózgu. Kłopoty psychiczne, nadmierny stres, obciążenie obowiązkami i informacjami powodują, że ciągle szukamy skutecznych sposobów na poprawę samopoczucia. Postawa wdzięczności jest z pewnością jednym z takich kluczy.

 

Badania prowadzone przez uczonych amerykańskich pokazują, dlaczego wdzięczność jest czymś dobrym. Za prof. Robertem Emmonsem z Uniwersytetu w Kalifornii można wymienić następujące korzyści:

 

1. Po pierwsze otwartość na dobro. Dziękując za dobro, które dzieje się w naszym życiu, siłą rzeczy staramy się je dostrzegać.  Nasze wewnętrzne radary otwierają się na to, co jest dobrem, na różne małe i większe rzeczy. Możemy cieszyć się z chwili, która jest teraz i ją świętować.

 

2. Drugą ważną sprawą jest wyjście poza perspektywę siebie samego i wdzięczność wobec innych ludzi oraz, w przypadku osób wierzących, wobec Boga (albo wobec Istoty będącej źródłem tego dobra, w którą wierzymy). To rodzi postawę zauważania dobrych doświadczeń, których źródłem może być drugi człowiek, czy wrodzonych zdolności, talentów, obdarowania, pochodzących od Stwórcy. W efekcie dzięki wdzięczności nasza relacja z kimś bliskim, człowiekiem albo Bogiem, staje się silniejsza.

 

3. Wdzięczność powoduje, że stajemy się bardziej odporni na toksyny i trudne emocje takie jak złość, nienawiść, żal. To także sposób na depresję i stres.

 

Jedno z badań pokazało (Joel Wong i inni, 2016), że ludzie z problemami psychicznymi, którzy przez trzy tygodnie raz w tygodniu pisali list wdzięczności do wybranej osoby wykazywali większe zdrowie psychiczne po 4 i 12 tygodniach od badania, w porównaniu do dwóch pozostałych grup. W jednej z nich pisano ogólnie o swoich odczuciach, a w drugiej nie było żadnych zadań związanych z pisaniem. Co ciekawe, już samo odczucie wdzięczności było leczące, niekoniecznie wyrażenie jej drugiej osobie, ponieważ pozytywne efekty uzyskały także osoby, które nie wysłały swoich listów.

 

3. Postawa wdzięczności zmienia nas poprzez uaktywnianie w mózgu obszarów odpowiedzialnych za podejmowanie decyzji i uczenie się (kora przedczołowa), a więc im jesteśmy bardziej wdzięczni, tym bardziej stajemy się uważni na to, w jaki sposób wyrażamy wdzięczność. W badaniach Wonga widać zmiany w obrazie z rezenansu magnetycznego nawet po 3 miesiącach od rozpoczęcia eksperymentu. Osoby badane miały wyrażać wdzięczność w formie wpłat na cele charytatywne. Kontrolowano także poziom poczucia winy i  skłonność do pomagania. Obszary w mózgu, które uaktywniały się w grupie osób piszących wcześniej listy wdzięczności były wyraźnie odmienne od tych, które zazwyczaj uaktywniają się w sytuacjach związanych z empatią i pomaganiem innym.

 

Cieszę się, że badania psychologiczne nad mózgiem pokazują, jak bardzo potrzebujemy pięlęgnować w sobie wdzięczność. Jest to nawyk, jeden z ważniejszych w rozwoju osobistym, który zwyczajnie warto w sobie wypracować, aby doświadczać więcej szczęścia w życiu  (artykuł Wybierz szczęście - nawyki ludzi szczęśliwych). Oprócz pisania listów do osób dla nas znaczących, możemy prowadzić dziennik i zapisywać to, za co każdego dnia jesteśmy wdzięczni, możemy modlić się i uwielbiać Boga, możemy codziennie wieczorem odbywać rachunek sumienia i dziękować za to, co dobrego było naszym udziałem, możemy dawać feedback i dziękować współpracownikom za dobrą pracę - możliwości jest wiele.

 

A Ty jak praktykujesz wdzięczność?  

Zapraszam do podzielenia się swoimi refleksjami na Facebook.com/ZmianaZawodowa/

 

Inne teksty o wdzięczności:

Zmiana zaczyna się od dziękczynienia

O wdzięczności w poszukiwaniu pracy i zmianie kariery

Mamy dokładnie tyle, ile nam potrzeba

Magnolia i misja życiowa - za co jestem wdzięczna Bogu?

Jak pielęgnować duszę?

10 pytań, które pomogą ruszyć z miejsca

http://klub.nf.pl/u/justyna.ciecwierz/artykul/swieto-dziekczynienia-w-polsce,,41707,295

 

Wykorzystane źródła:

https://www.mindful.org/gratitude-changes-brain/?utm_content=buffer73cc3&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer

https://greatergood.berkeley.edu/gratitude/definition#why_practice

https://www.youtube.com/watch?v=aRV8AhCntXc

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10503307.2016.1169332?journalCode=tpsr20

https://www.researchgate.net/publication/288932385_The_effects_of_gratitude_expression_on_neural_activity


 

banner gotowy na coaching

© Copyright 2011-2017 - JC Coaching Justyna Ciećwierz