Twoja przeglądarka Internet Explorer 6 nie obsługuje niektórych elementów serwisu. Wskazana jest aktualizacja.
 
 

   baner2

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

W prezencie otrzymujesz raport pdf SKUTECZNE CV !

 
 

jcc logo kolumna

Biuletyn Zmiana Zawodowa




 

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

Znajdziesz nas na

ico facebook ico tweeter ico in

Rozmowa kwalifikacyjna - wywiad behawioralny

wywiad behawioralny zmianazawodowa

Wywiad behawioralny (ang. Behavioral Interview) to jeden z popularniejszych sposobów na poznawanie kompetencji knadydatów w trakcie rozmów kwalifikacyjnych. Przed każdą rozmową o prace warto przygotować się na pytania behawioralne, czyli takie, które dotyczą naszych dokonań, sukcesów, ale i porażek czy trudnych sytuacji. Od lat obserwuję zmagania moich klientów z opisywaniem historii dokonań, a w ostatnim czasie prowadziłam sporo wywiadów tego typu z kadrą menedżerską i widzę, jak dużo jest do szlifowania.

 

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Po pierwsze, trzeba przypomnieć sobie te sytuacje w ciągu życia, zarówno zawodowego, jak i z czasu poza pracą, w których odczuwaliśmy wewnętrzne zadowolenie. Być może czuliśmy dumę, może radość, może otrzymaliśmy pochwałę, zostaliśmy docenieni przez szefa, przez klienta czy przez współpracowników albo tylko w głębi duszy czuliśmy, że coś się nam udało. Warto pomyśleć o tych osiągnięciach, małych i dużych, w których wykorzystaliśmy jakąś zdolność, umiejętność, której poszukuje rekruter lub inna osoba zapraszająca nas na rozmowę.

 

Po drugie trzeba te historie zapisać. Zapisujemy w specjalnym formacie - można spotkać się z różnymi oznaczeniami, które dotyczą w gruncie rzeczy tego samego np. STAR, PAR, CAR.

 

STAR: Sytuacja (Situation), Zadanie (Task), Działania (Action), Rezultat (Result)

PAR: Problem (Problem), Działania (Action), Rozwiązanie (Resulution)

CAR: Wyzwanie (Challenge), Działania (Action), Rezultat (Result).

 

1) Wyzwanie: Na czym polegało to wyzwanie? Czego dotyczyło? Na jakim stanowisku, w jakim kontekście miało to miejsce? Co w tym było trudnego dla Ciebie?

 

2) Działania: Jakie działania podjąłeś/łaś? Na jakie trudności natrafiłeś/łaś? Co konkretnie? Kto jeszcze był w to zaangażowany? Jakie pojawiły Ci się myśli? Jakie decyzje podjąłeś/ęłaś?

 

3) Rezultat: Jaki efekt uzyskałeś/łaś? Na co i na kogo ten rezultat miał wpływ? Jakie były mierzalne wskaźniki? Czego się nauczyłeś/łaś?

 

Po trzecie dobrze zastanowić się nad możliwymi pytaniami na rozmowie kwalifikacyjnej, kiedy możemy podać tę historię jako przykład swojej kompetencji/ zdolności/ umiejętności.

 

Przykładowe pytania behawioralne na rozmowie kwalifikacyjnej:

Proszę opisać osiągnięcie, z którego jest Pan/Pani najbardziej dumny/a.

Proszę opisać najtrudniejszą sytuację z klientem, którą miał/a Pan/Pani w swojej pracy.

Proszę opisać sytuację, w której z sukcesem przekonał/a Pan/Pani kogoś do swojej racji.

Proszę opisać sytuację, w której postawił/a Pan/Pani sobie cel i go osiągnął/ęła.

Proszę opisać sytuację, w której postawił/a Pan/Pani sobie cel i poniósł porażkę.

W jaki sposób rozwiązuje Pan/Pani trudne problemy? Proszę podać przykład.

W jaki sposób motywuje Pan/Pani swoich podwładnych? Proszę podać przykład.

Proszę opisać najtrudniejszą decyzję, którą podjął/podjęła Pan/Pani w ostatnim roku.

Proszę opisać najtrudniejszą sytuację, w której musiał/a Pan zwolnić pracownika.

W jaki sposób pozyskuje Pan/Pani swoich klientów? Proszę opisać sytuację zdobycia nowego  Klienta, z której jest Pan/Pani najbardziej dumny/a?

W jaki sposób reaguje Pan/Pani na konflikt? Proszę podać przykład swojej reakcji.

W jaki sposób organizuje sobie Pan/Pani pracę? Proszę podać przykład sytuacji, w której miał/a Pan/Pani największy kłopot z organizacją pracy.

 

I na koniec 6 żelaznych zasad do wykorzystania podczas rozmowy o pracę:

1. Opisujemy prawdę. Jeśli zmyślamy jakieś fakty, to szczególnie podczas rozmowy behawioralnej, łatwo to wychwycić. 

 

2. Potrzebujemy mieć w zanadrzu co najmniej 10-20 historii dokonań, żeby płynnie przedstawiać dowody na posiadane talenty.

 

3. Dbajmy o dokładność i zwięzłość sformułowań. Opis słowny każdej historii nie powinien trwać dłużej niż 3 minuty.

 

4. Zadbaj, aby historie odnosiły się do tego, czego szuka potencjalny pracodawca.

 

5. Podczas przedstawiania historii osiągnięć, unikaj wyrażania osobistych opinii, obwiniania innych, ukazywania ich w negatywnym świetle.

 

6. Koncentruj się na prezentowaniu kompetencji, talentów, uzdolnień odpowiednich do stanowiska, o które się ubiegasz.

 

Zapraszam do podzielenia się swoimi refleksjami lub ewentualnym pytaniami na naszej stronie facebookowej:

https://www.facebook.com/ZmianaZawodowa

 

 

Zasoby, z których korzystałam:

https://www.livecareer.com/quintessential/sample-behavioral

materiały własne


 

banner gotowy na coaching

© Copyright 2011-2017 - JC Coaching Justyna Ciećwierz