Twoja przeglądarka Internet Explorer 6 nie obsługuje niektórych elementów serwisu. Wskazana jest aktualizacja.
 
 

   baner2

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

W prezencie otrzymujesz raport pdf SKUTECZNE CV !

 
 

jcc logo kolumna

Biuletyn Zmiana Zawodowa




 

Twoje dane nie będą nikomu udostępniane! Zapisując się zgadzasz się z warunkami polityki prywatności.

Znajdziesz nas na

ico facebook ico tweeter ico in

Wiedza

Czy prosić o informację zwrotną po rozmowie kwalifikacyjnej?

"Zawsze po odbytym spotkaniu proszę o feedback, niestety, po pierwsze, trzeba o niego prosić, po drugie, nie zawsze się go otrzymuje, a po trzecie, czasem otrzymuje się nieprawdę. Nie wiem czy to wynika z braku umiejętności przekazywania negatywnych informacji przez rekruterów, czy z niechęci do robienia "krzywdy". Ja tego nie rozumiem, przecież nic nie mogę zmienić, jeżeli nie wiem co jest nie tak. Mogę rozwijać podając przykłady..."  - to słowa jednej z czytelniczek biuletynu ZMIANA ZAWODOWA.

 

Zwykle zachęcam moich klientów do proszenia o informację zwrotną po rozmowie kwalifikacyjnej. Dlatego, bo dzięki feedbackowi mamy możliwość stałego doskonalenia swoich umiejętności. Jednak otrzymanie wartościowego feedbacku od rekrutera to ciągle rzadkość. Faktycznie, zdarza się to praktycznie tylko wtedy, gdy o taką informację poprosimy. Jednak i tak wiele osób zajmujących się rekrutacją zwyczajnie odmawia jej podania. Ważne, że nie jest to bolączka wyłącznie kandydatów w Polsce, ale problem o charakterze znacznie szerszym.

 

Rozmowa kwalifikacyjna to dla kandydata doświadczenie, które łączy się z silnymi reakcjami stresowymi, bo poddawana jest ocenie jego osoba, jego kompetencje i doświadczenia. I w związku z tym ma on prawo wiedzieć, jak został oceniony. Jednak z drugiej strony, osoba rekrutująca nie ma obowiązku udzielania feedbacku. Ta kwestia nie jest w żaden sposób uregulowana. Jeśli to zrobi, to będzie to dobra wola osoby prowadzącej rekrutację. Bardzo ważny jest sposób przekazania informacji, bo jeśli ocena zostanie przekazana nieumiejętnie, może przynieść rekrutowanemu więcej krzywdy niż pożytku.  W związku z odpowiedzialnością i zagrożeniami z tym związanymi, osoby zajmujące się rekrutacjami, mogą unikać przekazywania feedbacku, bo jest to dla nich niekomfortowe. Szczególnie, gdy kandydat wykazuje podstawowe braki w kulturze i higienie osobistej, ma nieodpowiedni ubiór, robi ogólne złe wrażenie, itp. Inna rzecz, to obiektywna polityka nieudzielania informacji zwrotnej po rozmowach kwalifikacyjnych, stosowana przez niektóre firmy. Czasem łączy się to z przykrymi doświadczeniami agresywnych reakcji odrzuconych kandydatów albo wręcz działaniami o charakterze "odwetowym" szkodzącymi firmie. Brak informacji zwrotnej wynikać może także zwyczajnie z braku czasu i dużej liczby osób objętych procesem selekcji.

 

Te wszystkie powody jednak nie zwalniają menedżerów odpowiedzialnych za rekrutacje od dbania o kandydatów tak samo jak o klientów (lub potencjalnych klientów) firmy. Każda rozmowa kwalifikacyjna jest okazją do budowania wizerunku pracodawcy lub firmy pośredniczącej w rekrutacji. Osobom poszukującym nowej pracy i biorącym udział w rozmowach kwalifikacyjnych pozostaje wytrwale prosić o informacje zwrotne i każdą sytuację bycia odrzuconym, traktować jak szansę nauczenia się o sobie czegoś nowego. 


 

banner gotowy na coaching

© Copyright 2011-2017 - JC Coaching Justyna Ciećwierz