LinkedIn i szukanie pracy - 10 wskazówek jak zmienić pracę z LinkedIn

Kształtowanie marki osobistej (ang. Personal Branding) to zadanie, które wciąż wielu osobom nastręcza sporo wątpliwości i obaw. Jednym z elementów dobrej strategii brandingowej jest widoczność w internecie. O tym warto pamiętać podczas szukania pracy. Oczywiście można udawać, że internetu nie ma, ani nie ma portali społecznościowych i od nich uciekać, ale po co? Jeśli są narzędzia, które mogą przynieść nam realne korzyści, to dlaczego z nich nie skorzystać? LinkedIn z pewnością należy do takich narzędzi.

Widoczność w internecie to temat rzeka i z pewnością będę do niego powracać jeszcze nie raz. Dziś chcę napisać o światowej sieci społeczności zawodowej linkedin.com. Nie ukrywam, że jest  to jedna z moich preferowanych sieci do kontaktu ze znajomymi z zagranicy, poznanymi w trakcie szkoleń i konferencji oraz osobami, których nigdy nie poznałam osobiście, ale które są mi w jakiś sposób bliskie. W Polsce LinkedIn ma coraz większe grono zwolenników i jest szczególnie popularny wśród średniej i wyższej kadry menedżerskiej oraz specjalistycznej.

Ostatnio jedna z moich klientek szukających pracy poprosiła mnie o wskazanie wzorcowych profili w LinkedIn, które mogłyby być dla niej pomocne przy tworzeniu własnego. Z amerykańskimi profilami nie miałam większego problemu, ale, gdy zaczęłam oglądać stronki polskie, doszłam do wniosku, że ciągle sporo osób nie wykorzystuje w pełni możliwości, które zapewnia ta sieć.

Podstawowe pytanie: po co zamieszczać profil na LinkedIn? Jeśli świadomie zarządzasz swoją karierą, albo inaczej, należycie dbasz o swój rozwój zawodowy, to wiesz, że Twoja obecna sytuacja nie będzie trwała wiecznie i możesz w pewnym momencie chcieć lub być zmuszonym zmienić pracę. Widoczność internetowa pomaga w przygotowaniu się do tego momentu. Pozwala zbudować i utrzymywać sieć kontaktów z innymi profesjonalistami oraz osobami poszukującymi nowych pracowników. Aby móc z niej skorzystać wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba.

LinkedIn i szukanie pracy - 10 wskazówek jak zmienić pracę z LinkedIn

1. Autentyczny przekaz

Podstawowa sprawa to stworzenie przemyślanego profilu. To ma być Twój profil, powinieneś dobrze się z nim czuć. Ma on pokazywać Ciebie, w sposób autentyczny i prawdziwy. Jeśli do czegoś nie jesteś w danym momencie przekonany, nie zmuszaj się. Być może z czasem przekonasz się do pewnych działań. Pamiętaj, że poprzez zamieszczenie nieprawdziwych informacji, które łatwo zweryfikować, możesz łatwo zepsuć swoją reputację.

Dalej kilka najważniejszych punktów związanych z profilem i innymi działaniami pomocnymi podczas szukania pracy.

2. Słowa kluczowe

Profil ma posłużyć rekruterom oraz potencjalnym pracodawcom do znalezienia Ciebie. Jeśli będziesz widoczny w internecie, więcej osób będzie miało okazję dowiedzieć się o Twoim istnieniu. Ważne jest, aby pomyśleć, jakie słowa kluczowe mogą posłużyć do znalezienia osoby o Twoich umiejętnościach i starać się umieścić je w treści profilu. Jeśli nie wiesz, jakie to mogą być słowa kluczowe, przyjrzyj się ogłoszeniom o pracę i/albo profilom innych osób na podobnych stanowiskach, jakich słów używają w opisie własnej osoby.

Nagłówek przy nazwisku powinien opisywać Twoją główną zawodową kompetencję, niekoniecznie dokładną nazwę stanowiska, które obecnie piastujesz wraz z nazwą firmy. Zastanów się, jak chcesz być postrzegany przez innych, jaką pracą jesteś zainteresowany i uwzględnij to w swoim tytule. Jeśli swój wizerunek budujesz tylko na marce firmy, w której jesteś obecnie zatrudniony, co się stanie, jak stracisz tę pracę?

W górnej części profilu jest miejsce na Twoje podsumowanie zawodowe ('About'). Wypełnij tę cześć i nie trać dobrej okazji do zaprezentowania swojej osoby. Dobrze, aby składało się ono z krótkiego opisu Twojego zawodowego profilu oraz pól specjalności. Oczywiście z uwzględnieniem słów kluczowych.

Dalej w opisie doświadczeń zawrzyj to wszystko, co Twoim zdaniem powinien wiedzieć o Tobie rekruter albo potencjalny partner, zanim Cię pozna osobiście. Warto dbać o zwięzłość, bo tą zasadą rządzi się internet. Nie zapomnij wpisać tych aktywności, które lubisz i chcesz realizować w swojej przyszłej pracy.

Dobrze odbierane są doświadczenia uzyskane w ramach wolontariatu - pokazują to, co jest dla Ciebie ważne. Także wszelkie certyfikaty, wyróżnienia i nagrody mogą uatrakcyjnić Twój profil. W każdym przypadku miej na uwadze słowa kluczowe, które pomogą rekruterom Ciebie znaleźć.

Więcej m.in. o zdjęciu profilowym w artykule jak stworzyć profil na LinkedIn.

3. Spersonalizowany url

Zadbaj o widoczność w sieci Twojej osoby. Temu między innymi służy profil publiczny. Warto zmienić  zawartość linka do profilu publicznego, tak, aby poza imieniem i nazwiskiem nie zawierał dodatkowych znaków. Dzięki temu będziesz lepiej widoczny w wyszukiwarkach. Patrz mój profil: http://pl.linkedin.com/in/justynaciecwierz Przewodnik krok po kroku, jak zmienić adres url.

4. Rozwijaj sieć kontaktów

Pracuj nad swoją siecią kontaktów, wyszukaj w LinkedIn osoby, z którymi łączą Cię relacje zawodowe i prywatne, wykorzystuj serwis do rozwijania sieci znajomości i poszukiwania potencjalnych okazji zawodowych. Pomocna jest w tym funkcja importowania kontaktów. Wyszukuj interesujące Cię osoby i proś znajomych o przedstawienie Cię. O poszerzaniu sieci kontaktów czytaj w artykule LinkedIn i zaproszenia od nieznajomych.

5. Śledź oferty pracy

W zakładce JOBS (Praca) możesz teraz wyszukać oferty publikowane przez firmy na swoich stronach firmowych w LinkedIN. Coraz więcej firm w Polsce wspomaga się bazą LinkedIn przy poszukiwaniu nowych pracowników. Warto korzystać z zaawansowanych funkcji wyszukiwarki, wpisywać hasła kluczowe, nazwy stanowisk, konkretnych firm, itp. Te wyszukiwania można zapisać i otrzymywać potem od LinkedIn odpowiednio dobrane oferty pracy.

6. Profil na LinkedIn to coś wiecej niż CV

Na LinkedIn dbasz o uniwersalne przedstawienie swoich kompetencji, w CV dopasowujesz informacje do firmy i konkretnego stanowiska. Postaraj się o zawodowe rekomendacje z ostatnich lat oraz ocenę posiadanych kompetencji. Umieszczone na profilu wzmacniają Twój profesjonalny wizerunek. W tym celu sam wystawiaj rekomendacje swoim znajomym i oceniaj posiadane przez nich kompetencje. 

7. Śledź profile firmowe oraz osoby tam pracujące

Jeśli masz wymarzone firmy, w których chcesz być zatrudniony, możesz na bieżąco monitorować ich aktywności na LinkedIn, zbierać informacje o ofertach pracy, kulturze organizacyjnej, ważnych wydarzeniach i aktualnościach.

8. Drobiazgi mają znaczenie

Sprawdź, czy Twoje dane kontaktowe (prywatny adres e-mail, numer telefonu) są dostępne dla osób, odwiedzających Twój profil, szczególnie dla rekruterów, którzy nie są z Tobą zlinkowani i nie korzystają z płatnej poczty InMail. Literówki w profilu, negatywizmy, wchodzenie w słowne "potyczki" w komentarzach mogą zaszkodzić Twojemu wizerunkowi w oczach potencjalnych pracodawców. Jeśli jesteś zatrudniony i nie chcesz afiszować się z poszukiwaniami, warto zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności w profilu.

9. Tajemniczy guzik - daj znać rekruterom, że szukasz pracy

Możesz poinformować rekruterów korzystających z płatnych aplikacji, że jesteś otwarty na oferty pracy, w taki sposób, aby nie dowiedział się o tym Twój aktualny pracodawca. Wcześniej był to przycisk Career Interests ON (w Twoim profilu pomiędzy intro a artykułami i aktywnościami). W najnowszej funkcjonalności (faza testowa) w profilu pod zdjęciem zaraz po danych kontaktowych znajdziesz sekcję OPEN to job opportunities, gdzie zaznaczasz preferowane nazwy stanowisk, lokalizacje oraz formę zatrudnienia. W ten sposób możesz zwiększyć swoją widoczność w LinkedIn wśród osób zajmujących się profesjonalnie rekrutacją. Jeśli jesteś pomiędzy zatrudnieniem rozważ podzielenie się informacją o poszukiwaniu pracy z całą siecią kontaktów.

10. Bądź aktywny - networking to pomaganie

Jeśli szukasz pracy, pomagaj innym. To na tym opiera się idea networkingu! Aktywność  może dotyczyć grup na LinkedIn, które są związane z Twoimi kompetencjami, ale i postów publikowanych przez Twoje kontakty. Polecaj wartościowe publikacje, bierz udział w interesujących dyskusjach, komentuj, udostępniaj informacje. Pamiętaj, że najbardziej liczą się tu treści biznesowe, związane z rozwojem zawodowym. Unikaj polityki, religii i sportu, chyba, że jest to Twoja zawodowa domena. Wyższa szkoła jazdy to publikowanie własnych treści - Linkedin daje tu ogromne pole do budowania wizerunku i demonstrowania profesjonalizmu. Przeznacz na te aktywności określony czas w skali tygodnia/miesiąca i dbaj o zachowanie granic. Podobno najlepszą praktyką z punktu widzenia algorytmów wyszukiwania, jest codzienne odwiedzanie LinkedIn, na co najmniej 10-15 minut. Bądź widoczny!

Jeśli potrzebujesz fachowego wsparcia przy tworzeniu na LinkedIn nowego profilu lub konsultacji już istniejącego, zapraszam do kontaktu!

A wszystkich, którzy nie są jeszcze ze mną zlinkowani w LinkedIn, serdecznie zapraszam do wysłania zaproszenia! Chętnie nawiążę kontakt, tylko prośba o napisanie w zaproszeniu hasła ZMIANA ZAWODOWA :)

 

Ostatnia aktualizacja: 26.11.2019

Wykorzystane źródła:

https://business.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/marketing-solutions/agency/decks/Rock-Your-Profile---site-version.pdf

https://www.thebalancecareers.com/how-to-use-linkedin-to-job-search-2062600

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa