Model biznesowy w poszukiwaniu pracy

Gdy zakładasz własną firmę, naturalną rzeczą jest zastanowienie się nad modelem biznesowym własnej działalności, czyli w jaki sposób chcesz tworzyć wartość dla swoich klientów, jednocześnie generując zyski dla siebie. Gdy szukasz pracy etatowej, przyjęcie perspektywy modelu biznesowego wcale takie oczywiste nie jest. A powinno!

Poniżej znajdziesz omówienie najważniejszych elementów poszukiwania nowego zatrudnienia właśnie z perspektywy pracy nad modelem biznesowym.

1. Jaki jest Twój cel?

Czyli jaką pracę chcesz znaleźć? Mówi się o tym, że jasno określony cel jest podstawą udanego przedsięwzięcia. Tak często chcemy zmienić pracę, ale całkiem nie mamy pojęcia, jaka praca będzie dla nas optymalna, gdzie będziemy mogli rozwinąć skrzydła i wykorzystać nasz potencjał.

2. Kto jest Twoim idealnym odbiorcą - klientem?

W przypadku poszukiwania pracy mówimy o naszym optymalnym pracodawcy. Jak możesz wyróżnić swoich potencjalnych pracodawców? Gdzie na rynku się znajdują? Co ich charakteryzuje? A może wiesz na pewno, gdzie nie chcesz pracować?

3. Jaką wartość masz dla klienta?

Czego szuka Twój potencjalny pracodawca? Jaki ma problem, który chciałby rozwiązać? W jaki sposób możesz przyczynić się do rozwiązania tego problemu? Jak pisze Bolles, poszukujący pracy przychodzi na ratunek pracodawcy, jest dla niego wybawieniem (Jakiego koloru jest twój spadochron?) Jakie wartości chcesz podkreślić w swoich dokumentach marketingowych kierowanych do pracodawców? Przykłady: marka, użyteczność, efektywność - czy masz doświadczenie, wiedzę, umiejętności, sieć kontaktów, wartości, zaangażowanie, których potrzebuje pracodawca? Cena - czy pracodawcę na Ciebie stać? Dostępność - czy jesteś gotowy podjąć pracę w krótkim czasie?

4. Jakie kanały dystrybucji przewidujesz?

W jaki sposób chcesz docierać do swoich potencjalnych pracodawców? Z jakich kanałów będziesz korzystać? Networking, polecenia znajomych, docieranie bezpośrednie, odpowiadanie na oferty pracy, widoczność w sieciach społecznościowych, inne niestandardowe sposoby nawiązywania relacji z potencjalnymi pracodawcami. Jak zbudujesz swoją strategię?

5. Jak zadbasz o relacje?

Czy masz świadomość, że poszukiwanie pracy przypomina bardziej umawianie się na randkę niż sprzedawanie starego samochodu? Jak zadbasz o zbudowanie i utrzymanie relacji z potencjalnymi pracodawcami, zwłaszcza jeśli zmiana pracy może nastąpić nawet za kilka lat? Czy patrzysz na relacje z ewentualnymi pracodawcami w perspektywie długoterminowej?

6. Jakie będą źródła Twoich przychodów?

W jaki sposób chcesz zarabiać na swoje potrzeby? Jakie wynagrodzenie jest Ci potrzebne, aby zaspokajać te potrzeby? Jaka wielkość jest niezbędna, a jaka - mile widziana?

7. Jakie są Twoje zasoby?

Czym dysponujesz? W jaki sposób dostarczasz sobie energii do działania, jak regenerujesz siły? Kto jest Twoją grupą wsparcia podczas poszukiwania pracy? Jak możesz sobie radzić z odmowami, które z pewnością napotkasz w trakcie poszukiwań? Jak możesz pracować nad swoją postawą i wewnętrznymi przekonaniami? Oprócz zasobów psychologicznych, może potrzebujesz nabyć nowe umiejętności, uaktualnić wiedzę? A może potrzebujesz zainwestować w wolontariat (nieodpłatną formę pracy), żeby przekonać pracodawcę do zatrudnienia Cię?

8. Jakie działania podejmiesz?

Czy masz plan działania, który możesz realizować dzień po dniu? Czy stawiasz sobie cele w sposób mierzalny i konkretny, dopasowany do Twoich możliwości? Czy poszukiwanie nowego zatrudnienia traktujesz jako swoją pełnoetatową pracę?

9. Kim będą Twoi partnerzy?

Dużo łatwiej jest coś osiągnąć, gdy pracuje się z kimś drugim. Czy należysz do osób, które motywują inni ludzie? Jeśli tak, szukaj partnerów czyli osoby, które także poszukują nowego zatrudnienia. Twórz grupy samopomocy. Razem można więcej. Jeśli dotrzesz do informacji, że pracodawca szuka pracownika, a nie będzie to pozycja dla Ciebie, może warto podzielić się tą wiadomością z kolegą, który jest w potrzebie? Bardzo pomocne jest korzystanie z sieci znajomych, bo każdy znajomy ma swoich znajomych, którzy mogą coś wiedzieć o potrzebach rynku.

10. Jakie koszty zakładasz?

Jakie koszty potrzebujesz ponieść, żeby osiągnąć upragniony cel? Jak potrzebujesz zarządzić swoimi finansami, aby przejść przez ten trudny etap? A może potrzebujesz nowy porządny garnitur? Może buty? A może potrzebujesz skorzystać z pomocy profesjonalnego coacha, który będzie Ci kibicował, a jednocześnie zadawał trudne pytania?

Wykorzystane źródła:

Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera - Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Wyd.OnePress, 2012. POLECAM GORĄCO TĘ KSIĄŻKĘ!

Inne artykuły o tej tematyce:

Co łączy marketing i poszukiwanie pracy?

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa