Poszukiwanie pracy i produktywność - 7 sposobów

Gdy pracujemy na etacie w określonych godzinach, nasz dzień ma pewną strukturę. Sytuacja komplikuje się podczas poszukiwania pracy, gdy zaczynamy działalność na własny rachunek albo jesteśmy w trakcie zmian i pozostajemy bez zatrudnienia. W obu przypadkach produktywność staje się wyzwaniem. Potrzebujemy narzucić sobie ramy panowania nad czasem, tak, aby jak najszybciej i przy najmniejszym wykorzystaniu zasobów, osiągnąć założone cele. Jakie są sposoby na zachowanie produktywności w okresie poszukiwania pracy? Jak być maksymalnie efektywnym w tym trudnym emocjonalnie czasie? Jakie nawyki warto sobie wyrabiać? O tym w kilku punktach poniżej.

1. Plan poszukiwania pracy

Najważniejszy jest dobry plan, nie w głowie, ale spisany na kartce, najlepiej taki, który możesz powiesić w widocznym miejscu. Jaką pracę chcesz znaleźć? Jakimi drogami chcesz dotrzeć do interesujących Cię pracodawców? Kto może Ci w tym pomóc? Jakie działania potrzebujesz podjąć? Jaki jest Twój plan B? Jakie trudności możesz napotkać na swojej drodze i jak się wtedy zachowasz? Po czym poznasz, że posunąłeś się do przodu w kierunku celu? To pytania, które warto sobie zadać od razu na początku. Gdy ciężko Ci przychodzi planowanie, poproś o pomoc kogoś bardziej doświadczonego, kto może Cię wesprzeć.

2. Miejsce i otoczenie, w którym poszukujesz pracy

Jeśli nie pracujesz, to poszukiwanie pracy jest obecnie Twoim pełnoetatowym zatrudnieniem. Dlatego potrzebujesz zadbać o miejsce, w którym codziennie będzie wykonywał swoje obowiązki. Twoje nowe biuro. Stół lub biurko, komputer z dostępem do internetu, drukarka, telefon, segregator albo folder w komputerze, w którym będziesz gromadził potrzebne materiały - to Twoje niezbędne narzędzia pracy.

3. Twój dzień podczas poszukiwania pracy

Od Ciebie teraz zależy jak będzie wyglądał Twój dzień, czy znajdą się w nim domowe aktywności, remonty, czy inne dawno odkładane rzeczy do zrobienia, czy faktycznie skoncentrujesz się na znalezieniu nowej pracy. Ile godzin dziennie chcesz przeznaczyć na poszukiania? Jak zaplanujesz swój dzień, aby mieć poczucie, że czas nie przeciekł Ci przez palce? Spece od produktywności zalecają przygotowanie się do niego już dnia poprzedniego. Jakie aktywności chcesz zrealizować w każdym kolejnym tygodniu? Ile spotkań networkingowych, ile rozmów telefonicznych, z kim? Co zrobisz z "odciągaczami", typu facebook, e-maile, sms-y, gry, tv, ale też brudne naczynia w zlewie czy pranie do zrobienia?

Poszukiwanie pracy i produktywność - 7 sposobów

4. Co jest ważne, a co pilne?

Jak ocenisz ważność i pilność zadań do wykonania, przed którymi stoisz? Jedną  z pokus, która czeka na człowieka pracującego w domu jest odkładanie na potem rzeczy najważniejszych. Sposobem na to jest takie zaplanowanie dnia, aby to od nich rozpoczynać poranne aktywności i wyłączać w tym czasie wszelkie "przeszkadzacze". Może technika Pomodoro (25/5) będzie pomocna dla Ciebie? W skrócie Pomodoro to metoda intensywnej koncentracji na pracy (na tym najważniejszym zadaniu) przez 25 minut, a potem 5 minut aktywnego relaksu i oderwania się od biurka (i powtarzania tego cyklu). W moim przypadku ta metoda sprawdza się genialnie!

5. Początek dnia

Dobre rozpoczęcie dnia przed pracą to także sposób na większe zadowolenie i zachowanie dobrej formy. Ktoś, kto poszukuje pracy, codziennie styka się z odmowami, odrzuceniem, a więc szczególnie potrzebuje rytuałów, które pomogą mu zachować dobre nastawienie. Wiele osób praktykuje wcześniesze wstawanie, aby mieć dodatkową godzinę dla siebie na wyciszenie, aktywność fizyczną, spokojne zjedzenie śniadania. Dla mnie ważna jest poranna modlitwa i rozważanie Słowa z dnia. Do tego praktykuję od lat prowadzenie porannego dziennika i staram się biegać co najmniej pół godziny kilka razy w tygodniu. I widzę naprawdę efekty!

6. Portale społecznościowe? Tak!

Mądre wykorzystanie technologii w trakcie poszukiwania pracy do temat na odrębny artykuł. Z pewnością warto zadbać o obecność i widoczność w internecie, szczególnie na LinkedIn (więcej na ten temat w artykule "Jak zmienić pracę z LinkedIn?" oraz "Jak stworzyć profil na LinkedIn"). Na portalach społecznościowych dobrze jest nawiązać kontakty z rekruterami, osobami podejmującymi decyzję o zatrudnieniu, śledzić strony firmowe czy witryny z ofertami pracy. 

7. Wychodź z domu!

Poszukiwanie pracy absolutnie nie ogranicza się do siedzenia w internecie. To przede wszystkim relacje z ludźmi, rozmowy telefoniczne i spotkania twarzą w twarz. I nie chodzi tylko o rozmowy kwalifikacyjne. One są istotnym elementem procesu, ale nie jedynym. Potrzebujemy wychodzić z domu, przebywać między ludźmi, nawiązywać nowe kontakty.

Pamiętajmy (to wezwanie kieruję także do siebie samej!), że produktywność to nie to samo co nieustanne bycie zajętym. To  umiejętność koncentracji na rzeczach istotnych, które przyniosą nam maksymalny zwrot naszych wysiłków. Taką aktywnością z pewnością jest inwestowanie w relacje. Także wtedy, gdy chcemy znaleźć nowe zatrudnienie.

Powodzenia!

 

Wykorzystane źródła:

David Allen "Getting Things Done czyli sztuka bestresowej efektywności", Helion, 2015

http://kariera.forbes.pl/sposoby-na-produktywnosc-jak-pracuja-ludzie-produktywni,artykuly,194679,1,1,4.html

https://www.themuse.com/advice/10-job-search-tricks-that-will-change-everything-youve-been-doing

https://geekwork.pl/co-to-jest-technika-pomodoro/

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa

Dziękuję za odwiedzenie mojej strony!
Mam dla Ciebie bezpłatny rozdział z książki
"Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku."
dostępny wraz z zapisem na biuletyn.
Zapraszam do zapisu!