Jak stworzyć dobry profil na LinkedIn?

Co to jest Linkedin

Wiele osób, na pytanie Co to jest LinkedIn potrafi poprawnie odpowiedzieć, że jest to międzynarodowa sieć społecznościowa o charakterze zawodowo-biznesowym. Jednak już nie każdy może pochwalić się dobrym profilem w tej sieci. LinkedIn skupia już ponad 675 milionów ludzi na całym świecie (stan na 08.02.2020). Prawie 75% to użytkownicy spoza Stanów Zjednoczonych. Ponad 90% rekrutujących regularnie korzysta z tego portalu. W Polsce już ponad 3,7 miliona osób ma swoje konta na LinkedIn. Spora część z nich to osoby pracujące na stanowiskach menedżerskich. Jeśli nie masz jeszcze dobrego profilu w tej sieci, a ważne jest dla Ciebie umiejętne zarządzanie swoją karierą, może poniższy tekst skłoni Cię do zmiany tego stanu rzeczy? Tego Ci życzę:)

Jak stworzyć dobry profil na Linkedin

Po pierwsze cel

Poprzez obecność na LinkedIn możesz

  • promować swoją markę zawodową,
  • tworzyć i rozbudowywać sieć znajomości,
  • komunikować się z innymi,
  • zdobywać informacje i dzielić się wiedzą.

Takie są ogólne możliwości. Warto jednak zadać sobie na początku pytanie: Po co chcesz stworzyć profil na LinkedIn? Jaki jest Twój cel?

Jeśli chcesz być na bieżąco z rynkiem, to kogo uwagę chcesz przyciągnąć? Jeśli aktywnie szukasz pracy, to jakiego pracodawcę chcesz zainteresować swoim profilem i jaką pracę chcesz znaleźć?

Zarządź pierwszym wrażeniem

Wyobraź sobie osobę, która odwiedza Twój profil, co widzi w pierwszej sekundzie?

Tak, zgadłeś:) Zdjęcie.

Ważne jest zdjęcie. Zdjęcie profilowe powinno pokazywać Ciebie tak jak byś chciał wyglądać podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Może to być fotografia pokazująca Cię w pracy, w otoczeniu profesjonalnym albo na jasnym tle. Dobra jakość zdjęcia, pogodna twarz, patrząca się w obiektyw - o tym szczególnie warto pamiętać.

Teraz jest na LinkedIn możliwość skorzystania z prostego edytora do zdjęć, gdzie ulepszysz kontrast, nałożysz filtr albo lepiej przytniesz swoją fotkę. Wchodzisz do edytora, tak jak byś chciał dodać nowe zdjęcie profilowe.

Zdjęcie w tle. Jednym z nowszych udogodnień jest tzw. cover photo, które umieszcza się jako tło. Tu możesz się bardziej wyróżnić, pokazać otoczenie, które jest Ci bliskie. Oba zdjęcia (profilowe oraz w tle) powinny tworzyć spójną całość i przyciągać uwagę. Zdjęcie w tle musi być plikiem JPG, GIF lub PNG (maks. 8 MB oraz wymiary 1584 na 396 pikseli).

Profesjonalny nagłówek (slogan) na LinkedIn

Twoje zdjęcie, imię, nazwisko oraz nagłówek (headline) będą pojawiać za każdym razem w wyszukiwaniach. Szczególnie więc warto zadbać o te informacje.

W nagłówku powinny znaleźć się słowa kluczowe ułatwiające wyszukiwania, napisane możliwie najzwięźlej jak się da. Do nich można zaliczyć następujące elementy:

  • Nazwa stanowiska, na którym chcesz pracować i masz odpowiednie doświadczenie (Twój zawodowy cel w poszukiwaniach pracy), np. HR Manager, IT Project Manager, Specjalista ds. Eksportu, Developer, Dyrektor Zarządzający. Można dodać alternatywne nazwy stanowisk HR Manager/HR Business Partner, Recepcjonistka/Asystentka.
  • Branża lub obszar działania, w którym masz doświadczenie i chcesz znaleźć pracę, np. FMCG, farmacja, firma produkcyjna, Sprzedaż, Marketing, HR.
  • Specjalizacja, obszar, w którym czujesz się ekspertem i którym chcesz zajmować się w przyszłości, np. badania konsumenckie, Employee Engagement, Customer Relations.
  • Twoje największe osiągnięcie, którym chcesz przyciągnąć uwagę rekrutującego, opisane szerzej w podsumowaniu (jako opcja, gdy mamy jeszcze miejsce).

Jeśli trudno jest Ci wymyślić dobre słowa kluczowe, warto szukać ich w ofertach pracy na pozycje, które są dla Ciebie interesujące. W sumie masz  teraz 220 znaków do wykorzystania w nagłówku.

Informacje (About)

W informacjach (wcześniej Podsumowanie) powinno znaleźć się kilka wierszy, w których przyciągasz uwagę pracodawcy, rozwijasz temat zasygnalizowany w nagłówku. Napisane prostym językiem, zwięźle i w rozbiciu na kilka paragrafów.

  • Kim jesteś?
  • Co jest dla Ciebie ważne?
  • Jakie są kluczowe punkty Twojego profilu?
  • Jakie masz kompetencje?
  • W czym się specjalizujesz?
  • Jakie są Twoje najważniejsze zawodowe osiągnięcia?
  • Jakie problemy biznesowe jesteś w stanie rozwiązać?
  • Co Cię wyróżnia spośród innych kandydatów?

Wszystko z uwzględnieniem słów kluczowych, według których chcesz być znajdowany przez pracodawcę.

Tu także najbardziej się liczą nazwy stanowisk, nazwy branż, rodzaje aktywności zawodowych, konkretne doświadczenia, których szuka pracodawca. Do dyspozycji masz 2600 znaków (więcej niż poprzednio:)

Najważniejsze: doświadczenie

Dopiero pod podsumowaniem jest miejsce na wpisanie zajmowanych przez Ciebie pozycji oraz miejsc pracy wraz z opisami znów wykorzystującymi słowa kluczowe. Do każdego stanowiska możesz dołączyć szczegóły dotyczące wykonywanych obowiązków, technologii, z których korzystałeś, z kim współpracowałeś, w jakim obszarze realizowałeś projekty, jakie były Twoje osiągnięcia - to co może zainteresować pracodawcę i wzmacnia Twój wizerunek.

To sekcja, na którą najbardziej zwracają uwagę osoby zajmujące się rekrutacją.

Jeśli jesteś obecnie bez pracy, możesz opis doświadczeń rozpocząć od pozycji, na której chcesz pracować w najbliższej przyszłości dołączając w nazwie firmy ogólny opis np. the Next Career Opportunity albo Dobry Pracodawca, itp.

Wykształcenie oraz licencje i certyfikaty

W sekcji Wykształcenie umieszczamy nazwy uczelni oraz kierunki studiów, a także ważniejsze kursy. Analogicznie jak w CV powinny się tam znaleźć informacje na temat ostatnio ukończonych i najważniejszych etapów edukacji. Pod wykształceniem jest miejsce na umieszczenie najważniejszych zawodowych licencji oraz certyfikatów.

Umiejętności oraz rekomendacje

W aktualnej wersji LinkedIn na dole pod wykształceniem pokazują się Twoje 3 najsilniejsze kompetencje potwierdzone przez Twoich znajomych. Pełna lista rozwija się po kliknięciu "Pokaż więcej". Umiejętności należą do najczęściej wyszukiwanych informacji przez rekruterów.

Jeśli chcesz dodać umiejętność po raz pierwszy, klikasz "Dodaj część profilu", a potem "Umiejętności". Jeśli dodajesz nowe umiejętności do tych, które już masz w profilu, posługujesz się przyciskiem "Dodaj nową umiejętność". Potwierdzamy umiejętności znajomych klikając "+" przy konkretnej umiejętności tej osoby.

Warto sprawdzić, czy na liście nie brakuje umiejętności, które posiadasz i które są potrzebne na stanowisku, na które aplikujesz. Jeśli coś chciałbyś dodać do listy, dobrze jest poprosić Twoją sieć kontaktów o poświadczenie takich umiejętności. Każdy członek LinkedIn ma do wykorzystania 50 umiejętności. Mogą być one potwierdzane przez osoby z pierwszego poziomu Twoich kontaktów.

Podobnie z rekomendacjami, gdzie możemy poprosić o rekomendację konkretną osobę lub wystawić rekomendację (zarekomenduj użytkownika).

Osiągnięcia

Dobrą przestrzenią do zamieszczenia dodatkowych informacji na Twój temat i wzmocnienia widoczności na LinkedIn jest sekcja Osiągnięcia.

Można tu zamieścić:

  • nazwy organizacji zawodowych i branżowych, których jesteś członkiem
  • wyróżnienia i nagrody związane z Twoją dotychczasową drogą zawodową, najlepiej z ostatnich 5-7 lat
  • publikacje, książki, artykuły, wywiady w mediach, które wzmacniają Twój zawodowy wizerunek i są dowodem na posiadanie określonych kompetencji
  • projekty - przykłady zrealizowanych przez Ciebie projektów, które są dowodami na posiadanie konkretnych kompetencji, najlepiej wraz z mierzalnymi rezultatami
  • patenty i ukończone kursy
  • języki obce.

Dane kontaktowe

Dobry profil w łatwy sposób umożliwia odwiedzającemu kontakt z jego właścicielem. Gdy szukamy nowego zatrudnienia, pamiętajmy o umieszczeniu w danych kontaktowych adresu mailowego oraz numeru telefonu.

Dobry profil to absolutna podstawa poszukiwania pracy z LinkedIn. Taki profil trzeba na bieżąco aktualizować. O tym, w jaki sposób poszukiwać pracy wykorzystując LinkedIn i o co jeszcze warto zadbać, przeczytaj w artykule Linkedin i szukanie pracy - 10 wskazówek jak zmienić pracę z LinkedIn 

 

Zapraszam do odwiedzenia mojego profilu i zlinkowania się (w notce napisz Zmiana Zawodowa).

 

Wykorzystane źródła:

https://pl.wikipedia.org/wiki/LinkedIn

https://www.omnicoreagency.com/linkedin-statistics/

jak-przygotowac-kompletny-i-dobrze-rozpoznawalny-profil-na-linkedin.pdf

https://socjomania.pl/jak-powinien-wygladac-twoj-profil-na-linkedin-krotki-tutorial-krok-po-kroku

https://www.job-hunt.org/IT-job-search/optimizing-key-words-LinkedIn.shtml

https://business.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/marketing-solutions/agency/decks/Rock-Your-Profile---site-version.pdf

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa

Dziękuję za odwiedzenie mojej strony!
Mam dla Ciebie bezpłatny rozdział z książki
"Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku."
dostępny wraz z zapisem na biuletyn.
Zapraszam do zapisu!