Kiedy skorzystać z profesjonalnej pomocy?

Każdy człowiek ma w życiu lepsze i gorsze dni. Jednak, gdy coraz więcej rzeczy zaczyna nas u siebie niepokoić, warto zwrócić się po pomoc. I to nie do coacha, a raczej do terapeuty-psychologa. I to szczególnie wtedy, gdy rozważamy zmianę pracy lub zawodu. Korzystanie z pomocy profesjonalisty staje się w Polsce coraz bardziej popularne i nie musi od razu świadczyć o chorobie psychicznej. Dajemy sobie w ten sposób czas na odkrywanie siebie i tego, co nam sprawia trudność, przy wsparciu mądrego i bezstronnego fachowca.

Ponieważ sama jakiś czas temu rozpoczęłam spotkania z terapeutką, to widzę dużo korzyści z tego procesu. Chciałabym zachęcić wszystkich, którzy rozważają ten krok i nie mogą się zdecydować, do podjęcia działania.

W jakich sytuacjach warto zwrócić się po pomoc?

  1. gdy przestajemy odczuwać przyjemność z życia, często doświadczamy uczucia smutku i bezradności.
  2. gdy pojawiają się uporczywe myśli, traumatyczne wspomnienia, które utrudniają koncentrację
  3. gdy mamy kłopoty z zasypianiem, albo często budzimy się w nocy i nie możemy zasnąć lub gdy uważamy u siebie nietypową senność
  4. gdy zauważamy trwałą zmianę w apetycie, zmniejsza się lub zwiększa, bez wyraźnej przyczyny
  5. gdy pojawia się poczucie winy związane ze stratą lub cierpieniem kogoś
  6. gdy zauważamy wewnętrzny przymus działania non-stop lub wyjątkowe uczucie zmęczenia
  7. gdy nasila się poczucie irytacji i/lub wybuchy złości
  8. gdy zauważamy u siebie (lub inni nam o tym mówią) zachowania pod wpływem impulsu, o dużym stopniu ryzyka
  9. gdy zaczynamy myśleć o śmierci i/lub samobójstwie

Każdy z powyższych symptomów może pojawiać się sporadycznie i na krótko w życiu każdego człowieka. Jednak, gdy zauważamy, że symptomy utrzymują się dłużej i/lub jest ich więcej, niezbędne jest udanie się po pomoc do lekarza pierwszego kontaktu lub terapeuty. To bardzo ważne, aby nie czekać z podjęciem tego kroku!

Jeśli czytasz ten tekst i wiesz o kimś, kto być może potrzebowałby fachowej pomocy, okaż tej osobie maksimum wsparcia i porozmawiaj z nią o swoich odczuciach.

 W artykule wykorzystano:

L. Meinke "Top Ten indicators to Refer to a Mental Health Professional", ICF.

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa