Zarządzanie czasem czyli jak zmobilizować się do działania?

Każdy z pewnością może sobie przypomnieć taki czas, gdy wszystko szło jak po grudzie, gdy nic się nie chciało, brakowało energii. Tak jakby nam ktoś poluzował korek i energia powoli z nas wypływała jak woda z wanny.  I o ile sytuacja nie ma charakteru chronicznego, gdy trzeba jak najszybciej udać się po pomoc do specjalisty, to dobre nawyki związane z organizacją czasu, mobilizacją oraz samodyscypliną z pewnością mogą zdziałać cuda w takich momentach.

W pierwszym artykule z tego cyklu ("Produktywność czyli jak najpełniej wykorzystać swój czas") wspomniałam, że coś takiego jak zarządzanie czasem zwyczajnie nie istnieje, bo nie mamy wpływu na upływ czasu. Możemy jednak umiejętnie podejmować lub ograniczać niektóre swoje aktywności, aby jak najpełniej wykorzystać minuty, godziny, dni, miesiące i lata, które są nam dane. Wtedy mówimy o zarządzaniu sobą w czasie, a nie o zarzadzaniu czasem.

Jak zmobilizować się do działania i jak lepiej organizować swój czas?

Oto najważniejsze, moim zdaniem, wskazówki: 

1. Po pierwsze planuj

Przygotowanie planu - listy działań na dany dzień jest dobrym nawykiem. Eksperci polecają planowanie dnia poprzedniego wieczora, czasem wygodniej jest to robić rano. Dobrze jest, aby plany dzienne były elementem większej całości, planów długoterminowych. Inaczej zaczynamy się koncentrować wyłącznie na bieżących aktywnościach i kręcimy się w kółko zamiast iść do przodu. Gdy szukasz pracy albo przygotowujesz się do zmiany zawodu, każdego dnia zaplanuj konkretne aktywności, które przybliżają Cię do tego celu. Skup się na aktywnościach, które zależą w 100% od Ciebie.

2. Dostrzegaj swój czas

Adam Urbanski - jeden z moich amerykańskich mentorów - kiedyś wspomniał, że przekreśla każdy dzień, który minął na swojej dużej planszy z kalendarzem na ścianie. Sprawdziłam, że rzeczywiście to działa. Pozwala nieustannie pamiętać, że czas płynie, nieubłaganie i szybko.  Możemy się tym stresować, ale nie jesteśmy w stanie zmienić tego stanu rzeczy ;) Moim zdaniem, lepiej to zaakceptować niż udawać, że jest inaczej.

3. Koncentruj się na rzeczach ważnych

Uważa się, że zgodnie z regułą Pareto, 80% uzyskiwanych przez Ciebie rezultatów wynika z 20% Twoich aktywności. Nie wiem, czy ta reguła sprawdza się w każdej sytuacji, ale z pewnością skupienie się na Twoich priorytetach jest tym, co szybciej przybliża Cię do celu. Nie bez przyczyny Stephen Covey umieścił zasadę "Rób najpierw to, co najważniejsze" wśród podstawowych nawyków skutecznego działania. Koncentruj swoją energię i czas na tym, co naprawdę ważne danego dnia. Lista działań powinna zawierać przede wszystkim tego typu aktywności.

Zarządzanie czasem czyli jak zmobilizować się do działania?

4. Spisuj pomysły w jednym miejscu

Wszystkie myśli dotyczące działań, luźne pomysły, które przychodzą Ci do głowy w różnych momentach dnia, spisuj w jednym miejscu. Czasem przydają się małe karteczki spięte razem, które łatwo schować do torebki czy do kieszeni. Mam za sobą różne doświadczenia z notesami, tablicami i zeszytami. Od paru lat sprawdza mi się wpisywanie tych pomysłów do mojego osobistego kalendarza BuJo (bullet journal), w którym umieszczam dzienne, tygodniowe, miesięczne i roczne plany działań.

5. Porządkuj papiery według prostego klucza

Dokumenty, które napływają do Ciebie i, które Ty wysyłasz, tworzą morze informacji, w którym łatwo utonąć. Staraj się segregować te najważniejsze według tematów, wyrzucać niepotrzebne, porządkować biurko i skrzynkę mailową. Uporządkowana fizyczna i wirtualna przestrzeń bardzo pomaga w mobilizacji do działania. Jeśli szukasz pracy, z pewnością będziesz potrzebował archiwizować dokumenty wysłane do pracodawców, spisywać kontakty telefoniczne oraz wnioski z nich wynikające, nazwiska osób do kontaktu oraz informacje na temat firm, które badasz. Oddzielny segregator czy arkusz w excelu, do którego masz szybki dostęp, wydają się w takiej sytuacji nieodzowne.

6. Używaj list kontrolnych

Listy kontrolne tzw. checklisty, sprawdzają się wszędzie tam, gdy nie chcemy sobie obciążać pamięci rutynowymi, powtarzalnymi czynnościami. Przed rozmową kwalifikacyjną czy spotkaniem z klientem, warto mieć listę rzeczy, o których trzeba pamiętać. Może to się wydawać sztywne i pozbawione luzu, ale dla większości z nas chodzenie do sklepu z listą zakupów czy pakowanie rzeczy na podróż wedłu spisu, okazuje się bardzo pomocne.

7. Grupuj podobne aktywności w czasie

Jeśli zaplanujesz w jednym czasowym bloku  odpowiadanie na maile, wykonywanie rozmów telefonicznych czy buszowanie po portalach społecznościowych, stracisz mniej energii na przełączanie się z jednej aktywności na drugą i lepiej wykorzystasz czas. Chyba, że potrzebujesz dostarczyć sobie więcej energii, po czymś, co sprawia Ci trudność lub Cię nudzi i wtedy właśnie niezbędne staje się przełączenie na inny rodzaj aktywności.

8. Ciesz się z małych kroczków i świętuj sukcesy

Małe kroczki, które przybliżają nas do celu, warto zauważać i cieszyć się z nich. Popatrz na drogę, którą idziesz, nie tylko na jej kraniec na horyzoncie. Biblijne znaczenie odpoczynku to czas cieszenia się z efektów swojej pracy. Daj sobie przyzwolenie, żeby nic nie robić. Dając sobie prawo do odpoczynku, szanujesz siebie, ale też ładujesz swoje akumulatory. Najlepiej, gdy zajmujesz się wtedy tym, co lubisz. Jak możesz świętować wykonanie trudnej rozmowy telefonicznej czy wysłanie  dokumentu, z którym zwlekałeś długi czas? Ja po napisaniu tego tekstu idę położyć się w hamaku i przez kwadrans będę kontemplować błękitne niebo :)

9. Poznaj siebie, swoje preferencje i ograniczenia

Nie ma sensu w ciemno realizować wszystkich zaleceń z mądrych poradników (i z tego artykułu ;) Poznawaj siebie, swoje talenty i mocne strony. Sprawdzaj, co działa w Twoim przypadku, a co nie. Kiedy masz najefektywniejszą porę w ciągu dnia? Jakie aktywności przede wszystkim zabierają Ci cenny czas? Co Ci przeszkadza w zabraniu się za działanie? Co w fizycznym otoczeniu pomaga Ci w pracy, a co przeszkadza? Podejmuj różne próby i sprawdzaj siebie.

Jeśli czytasz ten artykuł i jednocześnie rozglądasz się za nową pracą, pamiętaj: to jak szukasz pracy, jak jesteś zorganizowany podczas poszukiwań, dużo mówi o Tobie jako o przyszłym pracowniku.

Oczywiście wskazówek związanych z zarządzaniem sobą w czasie jest dużo, dużo więcej. Wybrałam te, które wydają mi się absolutnie podstawowe. Zachęcam Cię do działania! Wybierz jedną małą rzecz, którą chcesz zmienić w organizacji czasu i przez miesiąc pracuj nad tym, aby stała się ona Twoim nawykiem. Podjęcie działania jest lekiem na wiele kłopotów, stresów i lęków. PO PROSTU ZRÓB TO.

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa

Dziękuję za odwiedzenie mojej strony!
Mam dla Ciebie bezpłatny rozdział z książki
"Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku."
dostępny wraz z zapisem na biuletyn.
Zapraszam do zapisu!