Bez tajemnic: zawód Wirtualna Asystentka - pytania i odpowiedzi

Zawód Wirtualnej Asystentki - w skrócie WA - to ciekawa propozycja dla osób zainteresowanych pomaganiem innym, dobrze się czujących w pracy zdalnej, którym niestraszne są powtarzalne czynności. W rozmowie z Katarzyną Augustyńską rozmawiamy o pracy wirtualnej asystentki, w tym między innymi:

  • na czym polega praca Wirtualnej Asystentki
  • jakie są blaski i cienie tego zawodu
  • jakie są potrzebne predyspozycje, aby osiągnąć sukces w tej roli
  • jaka była historia zmiany zawodowej Kasi.

Katarzyna Augustyńska jako wirtualna asystentka od 2 lat wspiera przedsiębiorców w rozwoju ich firm. Odciąża ich z tych wszystkich zadań, które zabierają im cenny czas, a które może wykonać zdalna asystentka. Wcześniej pracowała w branży hotelarskiej, a pomysł na zmianę zawodową pojawił się wraz z pandemią i większą ilością wolnego czasu.

Oto kilka pytań uzupełniających naszą rozmowę LIVE, które pojawiły się w mediach społecznościowych oraz odpowiedzi Kasi:

Największe wyzwanie

Co do tej pory było Twoim największym wyzwaniem w tej pracy?

Największym wyzwaniem było dla mnie to, iż ta praca wymagała ode mnie dużej samodzielności - zarówno w zleconych mi zadaniach jak i samodzielnym zdobywaniu klientów. Początkowo brak mi było obok osoby, która zleciła mi daną pracę, i którą mogłabym od razu o coś zapytać, dopytać i  poradzić się.  Wyzwaniem było również, jak zdobywać zlecenia, z kim chciałabym współpracować i jakie zadania dla nich wykonywać.

Organizacja pracy Wirtualnej Asystentki

Jakie są Twoje sposoby na organizację pracy? Czy ustalenie priorytetów jest w tym ważne?

Podstawą szybkiej i wydajnej pracy jest właśnie bardzo dobra organizacja pracy. Planowanie miesiąca, tygodnia czy dnia to obowiązkowe moje zadania. Oczywiście zaczynam od spraw pilnych, kolejno zadania, które zajmują mi najmniej czasu, a na koniec zostawiam najbardziej pracochłonne. To mój wypracowany i przetestowany system pracy. Oczywiście każdy powinien przetestować, co u niego sprawdza się najlepiej.

Ustalanie priorytetów to korzyść, którą szybko odkryłam. Priorytetyzacja zadań to mniejszy stres, lepsze zarządzanie czasem i większa produktywność.

Bez tajemnic: zawód Wirtualna Asystentka - pytania i odpowiedzi

Droga do zawodu

Ile czasu zajęło Ci przygotowanie do nowej roli (od pomysłu do pierwszego zlecenia)?

Najpierw zrobiłam dobry research o tej pracy i osobach już pracujących w tej branży. Założyłam profil firmowy na Facebooku i Instagramie - aby nie być anonimową osobą. Przygotowałam podstawową ofertę i zakres zadań, którymi mogłabym się zająć. Moje pierwsze zlecenie otrzymałam dosyć szybko, bo po około 2 tygodniach. W tym czasie jednak trwała pandemia i wszyscy chcieli przenosić biznesy „do internetu” - potrzebowali w tym pomocy między innymi takich osób jak ja. 

Przydatne linki

Jakie linki, materiały polecasz na początek osobom, które interesuje ten zawód?

Po pierwsze zaczęłabym o poczytaniu artykułów na ten temat, aby trochę przybliżyć sobie tę rolę zawodową. 

Kolejnym krokiem może być dołączenie do grup wirtualnych asystentek na Facebooku, np.:

Bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi!

 

Photo by Annie Spratt on Unsplash

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.