Kompetencje przyszłości - czego warto się uczyć?

Czwarta rewolucja przemysłowa związana z automatyzacją, digitalizacją i sztuczną inteligencją dzieje się na naszych oczach. Jak wskazują autorzy raportu World Economic Forum „Future of Jobs”, czas pandemii jeszcze przyspieszył ten proces. Jak możemy się przygotować na zmiany na rynku pracy? O zawodach przyszłości pisałam jakiś czas temu w artykule „Zawody przyszłości – co nas czeka za 20 lat?” – należy on ostatnio do najczęściej odwiedzanych tekstów na stronie zmianazawodowa.pl. Teraz o kompetencjach, które prawdopodobnie będą miały coraz większe znaczenie w przyszłości.

Z analizy różnych raportów można wyciągnąć wniosek, że zmiana zawodowa to coś permanentnego, na co potrzebujemy się nastawić i nauczyć się z tym żyć. Zmiana zawodowa, rozumiana nie tylko jako radykalna zmiana zawodu, ale także jako przekwalifikowanie (ang. reskilling) czy podnoszenie kompetencji (ang. upskilling), będzie nam stale towarzyszyć. O tym, jakie oblicza może mieć zmiana zawodowa przeczytasz szerzej w rozdziale „Jak rozumieć zmianę zawodową” w książce „Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku” – pobierz bezpłatny rozdział.

W badaniu Światowego Forum Ekonomicznego z 2023 roku jak również z poprzednich lat, rośnie liczba ankietowanych liderów spodziewających się, że ich pracownicy zdobędą w pracy nowe kompetencje. Zmiana zawodowa staje się normą. W 2018 takie oczekiwania podzielało 65% ankietowanych, a w 2020 - 94%. Szacuje się obecnie, że blisko połowa pracowników będzie musiała się w przyszłości przekwalifikować, a 44% kluczowych umiejętności wymaganych w pracy ulegnie zmianie.

Kompetencje przyszłości - czyli co?

Jakie kompetencje będą najbardziej cenione w ciągu najbliższych lat (do 2027 roku) według ankietowanych liderów biznesu? Większość poniżej wymienionych pojawia się w rankingu od czasu publikacji pierwszego raportu WEF w 2016.

Ranking najbardziej cenionych kompetencji przyszłości według badania Światowego Forum Ekonomicznego "Future Of Jobs 2023":

  1. Myślenie analityczne
  2. Myślenie kreatywne
  3. Odporność, elastyczność i zwinność
  4. Motywacja i samoświadomość
  5. Ciekawość i ciągłe uczenie się
  6. Sprawność technologiczna
  7. Rzetelność i precyzja
  8. Empatia i aktywne słuchanie
  9. Przywództwo i wpływ społeczny
  10. Kontrola jakości
  11. Myślenie systemowe
  12. Zarządzanie talentami
  13. Nastawienie na usługi i obsługa klienta
  14. Zarządzanie zasobami i operacjami
  15. AI oraz Big Data
  16. Czytanie, pisanie i matematyka
  17. Projektowanie i zarządzanie doświadczeniem użytkownika (User Experience)
  18. Wielojęzyczność
  19. Nauczanie oraz mentoring
  20. Programowanie
  21. Marketing i media
  22. Cyberbezpieczeństwo oraz sieci i inne.

A oto lista WEF z 2020 roku. Część kompetencji się pokrywa, część jest inaczej nazwana. Widać, że ważność niektórych kompetencji zmalała, a innych w ostatnim czasie wzrosła.

  1. Myślenie analityczne oraz innowacyjne
  2. Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
  3. Rozwiązywanie złożonych problemów
  4. Myślenie krytyczne i analiza
  5. Kreatywność, oryginalność oraz inicjatywa
  6. Przywództwo oraz wpływanie na innych
  7. Korzystanie z technologii, monitorowanie i kontrola
  8. Projektowanie technologii oraz programowanie
  9. Odporność, tolerancja na stres i elastyczność
  10. Rozumowanie, rozwiązywanie problemów oraz generowanie idei
  11. Inteligencja emocjonalna
  12. Rozwiązywanie usterek i zarządzanie doświadczeniem użytkownika (User Experience)
  13. Nastawienie na usługi i pomaganie innym
  14. Analiza systemowa i ewaluacja
  15. Perswazja i negocjacje

Kompetencje przyszłości - czego warto się uczyć?

WEF Future of jobs 2020 1

Najbardziej pożądane kompetencje w 2025 w Polsce

Z jakich umiejętności w największym stopniu będziemy korzystać w przyszłości w Polsce? W sondażu prowadzonym wśród liderów biznesu w 2020 roku najczęściej wskazywano następujące kompetencje. Trzy z nich nie znalazły się w rankingu globalnym.

  1. Kreatywność, oryginalność oraz inicjatywa
  2. Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
  3. Odporność, tolerancja na stres i elastyczność
  4. Rozwiązywanie złożonych problemów
  5. Myślenie analityczne i innowacyjne
  6. Korzystanie z technologii, monitorowanie i kontrola
  7. Nastawienie na usługi
  8. Myślenie krytyczne i analiza
  9. Projektowanie technologii oraz programowanie
  10. Rozumowanie, rozwiązywanie problemów oraz generowanie idei
  11. Zarządzanie personelem
  12. Inteligencja emocjonalna
  13. Zarządzanie finansami, zasobami materialnymi
  14. Przywództwo oraz wpływanie na innych
  15. Szkolenie, mentoring i uczenie

Warto mieć świadomość rynku pracy i jego potrzeb, jednak punktem wyjścia w rozwoju zawodowym zawsze powinno być rozpoznanie siebie, tego, co jest w nas szczególnie mocne i gdzie możemy uzyskiwać ponadprzeciętne rezultaty. Jeśli chcesz lepiej zarządzać swoją karierą w przyszłości, a nie masz jasności, co do swoich mocnych stron, sięgnij po książkę "Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku" i zaprojektuj swoją zmianę!

 

Photo by Marvin Meyer on Unsplash

 

Wykorzystane  źródła:

https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2023/digest

https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020

https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/Zala%CC%A8cznik-nr-3-Branz%CC%87a-IT.pdf

https://majalose.pl/kompetencje-przyszlosci/

https://blog.conlea.pl/10-najwazniejszych-kompetencji-2025-roku

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.