Niestandardowe sposoby poszukiwania pracy - post na LinkedIn "szukam pracy"

Przyzwyczailiśmy się do postów z ofertami pracy umieszczanych na LinkedIn przez rekruterów, coraz częściej można tam też zobaczyć posty umieszczane przez kandydatów szukających nowego zatrudnienia. Oto kilka podpowiedzi dotyczących postów "Szukam pracy" na LinkedIn. Jeśli dopiero niedawno zacząłeś swoją przygodę z LinkedIn, zanim umieścisz post, zadbaj o swój profil i zajrzyj do artykułu Więcej o poszukiwaniu pracy z LinkedIn...

1. Jakie są twoje ograniczające przekonania?

Być może czytasz ten tekst i wcale nie jesteś przekonany, że to słuszna droga. Potrzeba przeanalizować korzyści i możliwe ryzyka. Niedawno jeden ze znajomych zapytał mnie, "czy napisanie o szukaniu pracy na linkedin nie jest faux pas? Czy nie znaczy, że sam nie potrafię sobie znaleźć nowego zajęcia?". Takie myśli dosyć często nas blokują przed podjęciem działania. I to jest bardzo, bardzo powszechne. I nie ma tu jedynej słusznej odpowiedzi. Możemy siebie zapytać: Czy lepiej się ukryć, czy lepiej odsłonić? Jak proszenie o pomoc swojej sieci i jednoczesne pomaganie innym, może być postrzegane przez potencjalnego pracodawcę czy osoby rekrutujące? Networking w poszukiwaniu pracy ma wielką moc, jednak to od nas zależy, czy z niego skorzystamy. Opublikowanie posta na LinkedIn stanowi dla niektórych na pewno wyjście ze strefy komfortu i trzeba dojrzeć do tego momentu.

2. Publikuj tylko wtedy, gdy nie zaszkodzi to Twojemu wizerunkowi!

Jeśli jesteś obecnie zatrudniony, pracujesz na wyłączność dla jednego pracodawcy, masz duże pole do popisu na LinkedIn. Możesz publikować posty pozycjonujące Cię jako eksperta w Twojej specjalności, możesz polecać ciekawe artykuły innych osób, możesz być aktywny w grupach, itd. Jednak publikowanie posta "szukam pracy", gdy jesteś zatrudniony, może nie być najlepszym rozwiązaniem, Może Cię to postawić w kiepskim świetle w oczach potencjalnego pracodawcy, aktualnych klientów, współpracowników i przełożonych. Trzeba za każdym razem rozważyć możliwe korzyści i straty. Posty "szukam pracy" lepiej będą odbierane, gdy jesteśmy pomiędzy zatrudnieniem, choć i tu nie ma jednej żelaznej zasady. Wielu rekrutujących postrzega je niestety jako sygnały desperacji.

3. Grupa docelowa

Zanim ruszysz do pisania posta, pomyśl, kogo chcesz zainteresować swoją osobą? Jakie branże, jakie firmy, na jakim etapie rozwoju, chcesz przyciągnąć? Tak jak w marketingu, im lepiej określisz swoją "grupę docelową", tym łatwiej będzie Ci do niej trafić z Twoim przekazem. Oczywiście możesz sobie powiedzieć (i często niestety to się słyszy), że chcesz znaleźć jakąkolwiek pracę, ale czy faktycznie to jest prawdą? Spróbuj wejść w buty Twojego odbiorcy i na nim się koncentrować.

Niestandardowe sposoby poszukiwania pracy - post na LinkedIn "szukam pracy"

4. Rozpoznaj siebie

Pomyśl i spisz, co chcesz zaoferować nowemu pracodawcy?

  • Co możesz mu dać, aby jego praca stała się lżejsza albo lepsza?
  • Jak możesz rozwiązać jego "problem"?
  • Jakie masz doświadczenia, w jakich produktach, usługach, branżach?
  • Co jest Twoją mocną stroną?
  • Co może Cię wyróżnić spośród innych kandydatów?
  • Jakie wartości są Ci bliskie, które chcesz znaleźć także u swojego nowego pracodawcy?
  • Jakie wartości dla pracodawcy chcesz pokazać w Twoim poście? 
  • Jak możesz scharakteryzować siebie w ciekawy sposób? Czym lubisz się zajmować? Co dodaje Ci energii?

Oczywiście nie muszę dodawać, że Twój post powinien przekazywać PRAWDĘ.

5. Nie jesteś petentem

Często powtarzam za Ś.P. Dickiem Bollesem, że w poszukiwaniu pracy nie jesteś nigdy petentem, kimś, kto błaga o pracę. Bez względu na to, co pojawia się teraz w Twoim sercu i głowie, jesteś osobą, która przychodzi do pracodawcy z konkretnym doświadczeniem, czasem, umiejętnościami, zaangażowaniem. Jesteś pomocą, wybawieniem, może czasem wręcz ratunkiem dla nowego szefa. Moim zdaniem, skuteczny post z prośbą o pomoc powinien mieć ton partnerski, kulturalny, bez arogancji i bez umniejszania się.

6. Zdjęcie

LinkedIn preferuje posty zawierające zdjęcie i w tym przypadku dobrze jest je dołączyć. To może być Twoje zdjęcie profilowe lub zdjęcie, które masz w tle. Może to być także inne zdjęcie tematycznie związane z pracą. Dobrze, aby zadbać o pełną spójność posta oraz profilu, do którego przejdzie zainteresowany czytelnik Twojego posta.

7. Hashtagi

Hashtagi pomagają nam dotrzeć do interesujących treści poza naszym bezpośrednim kręgiem znajomych. Nie chodzi tutaj o #szukam pracy, bo takich tagów prawdopodobnie nie będzie wpisywał potencjalny pracodawca albo rekruter. Raczej pomyśl o określeniach, słowach kluczowych, które pojawiają się w ogłoszeniach na interesujące Cię pozycje.

8. Polecenie od zaufanej osoby

Czasem mamy bardzo dużą trudność z przyznaniem się, że jesteśmy w potrzebie i potrzebujemy pomocy. Co wtedy? Dobrym rozwiązaniem jest  skorzystanie z polecenia kogoś zaufanego, kto napisze taki post w Twoim imieniu. To także może dobrzez zadziałać, warto jednak pokazać w takim poście tożsamość osoby poszukującej pracy.

Zapraszam na LinkedIn do działania i dzielenia się swoimi doświadczeniami! Chętnie przyjmę także zaproszenie do grona znajomych. Zachęcam do odwiedzenia mojego profilu i zlinkowania się (w notce napisz Zmiana Zawodowa).

 

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa

Dziękuję za odwiedzenie mojej strony!
Mam dla Ciebie bezpłatny rozdział z książki
"Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku."
dostępny wraz z zapisem na biuletyn.
Zapraszam do zapisu!