Kształtowanie marki osobistej lub inaczej reputacji (ang. Personal Branding) to zadanie, które wciąż wielu osobom nastręcza sporo wątpliwości i obaw. Jednym z elementów dobrej strategii brandingowej jest widoczność w internecie. O tym warto pamiętać podczas szukania pracy. Oczywiście można udawać, że internetu nie ma, ani nie ma portali społecznościowych i od nich uciekać, ale po co? Jeśli są narzędzia, które mogą przynieść nam realne korzyści, to dlaczego z nich nie skorzystać? LinkedIn z pewnością należy do takich narzędzi.
Widoczność w internecie to temat rzeka i z pewnością będę do niego powracać jeszcze nie raz. Dziś chcę napisać o światowej sieci społeczności zawodowej linkedin.com. Nie ukrywam, że od dawna jest to moja preferowana sieć do kontaktu ze znajomymi z zagranicy, poznanymi w trakcie szkoleń i konferencji oraz osobami, których nigdy nie poznałam osobiście, ale które są mi w jakiś sposób bliskie. W Polsce LinkedIn ma coraz większe grono zwolenników i jest szczególnie popularny wśród średniej i wyższej kadry menedżerskiej oraz specjalistycznej. Ponad 30% osób aktywnych zawodowo w Polsce ma swoje konto na LinkedIn (stan na 29.01.2024).
Jakiś czas temu jedna z moich klientek szukających pracy poprosiła mnie o wskazanie wzorcowych profili na LinkedIn, które mogłyby być dla niej pomocne przy tworzeniu własnego. Z amerykańskimi profilami nie miałam większego problemu, ale, gdy zaczęłam oglądać profile osób z Polski, doszłam do wniosku, że ciągle sporo osób nie wykorzystuje w pełni możliwości, które zapewnia ta sieć.
Bardzo często spotykam się z pytaniem po co zamieszczać profil na LinkedIn? Jeśli świadomie zarządzasz swoją karierą, albo inaczej, należycie dbasz o swój rozwój zawodowy, to wiesz, że Twoja obecna sytuacja nie będzie trwała wiecznie i możesz w pewnym momencie chcieć zmienić pracę lub być zmuszonym szukać pracy. Widoczność internetowa pomaga w stopniowym przygotowaniu się do tego momentu. Pozwala zbudować i utrzymywać sieć kontaktów z innymi profesjonalistami oraz osobami poszukującymi nowych pracowników. Aby móc z niej skorzystać wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. Jeśli zadajesz sobie pytanie, jak szukać pracy na LinkedIn, oto kilka, mam nadzieję, pomocnych wskazówek.
1. Linkedin praca - autentyczny przekaz
Podstawowa sprawa to stworzenie przemyślanego profilu. To ma być Twój profil, powinieneś dobrze się z nim czuć. Ma on pokazywać Ciebie, w sposób autentyczny i prawdziwy. Jeśli do czegoś nie jesteś w danym momencie przekonany, nie zmuszaj się. Być może z czasem przekonasz się do pewnych działań. Pamiętaj, że poprzez zamieszczenie nieprawdziwych informacji, które łatwo zweryfikować, możesz łatwo zepsuć swoją reputację.
Dalej kilka najważniejszych punktów związanych z profilem i innymi działaniami pokazującymi jak szukać pracy na LinkedIn.
2. Linkedin praca - słowa kluczowe
Profil na LinkedIn ma posłużyć rekruterom oraz potencjalnym pracodawcom do znalezienia Ciebie. Jeśli będziesz widoczny w internecie, więcej osób będzie miało okazję dowiedzieć się o Twoim istnieniu. Ważne jest, aby pomyśleć, jakie słowa kluczowe mogą posłużyć do znalezienia osoby o Twoich umiejętnościach i starać się umieścić je w treści profilu. Jeśli nie wiesz, jakie to mogą być słowa kluczowe, przyjrzyj się ogłoszeniom o pracę i/albo profilom innych osób na podobnych stanowiskach, jakich słów używają w opisie własnej osoby.
Nagłówek przy nazwisku powinien opisywać Twoją główną zawodową kompetencję, niekoniecznie dokładną nazwę stanowiska, które obecnie piastujesz wraz z nazwą firmy. Zastanów się, jak chcesz być postrzegany przez innych, jaką pracą jesteś zainteresowany i uwzględnij to w swoim tytule. Jeśli swój wizerunek budujesz tylko na marce firmy, w której jesteś obecnie zatrudniony, co się stanie, jak stracisz tę pracę? Nagłówek jest o tyle ważny, że ukazuje się za każdym razem, gdy pojawiasz się w wyszukiwaniach innych osób. Jeśli chcesz dokonać zmiany zawodowej i planujesz przejść do innego obszaru, zwróć uwagę na spójność przekazu w nagłówku z tym czym zajmujesz się obecnie. Jest to szczególnie ważne, gdy szukasz pracy w ukryciu i nie chcesz, aby Twój obecny pracodawca i współpracownicy dowiedzieli się o Twoich zamiarach.
W górnej części profilu jest miejsce na Twoje podsumowanie zawodowe ('About'). Wypełnij tę cześć i nie trać dobrej okazji do zaprezentowania swojej osoby. Dobrze, aby składało się ono z krótkiego opisu Twojego zawodowego profilu oraz pól specjalności. Oczywiście z uwzględnieniem słów kluczowych.
Dalej w opisie doświadczeń zawrzyj to wszystko, co Twoim zdaniem powinien wiedzieć o Tobie rekruter albo potencjalny partner, zanim Cię pozna osobiście. Warto dbać o zwięzłość, bo tą zasadą rządzi się internet. Nie zapomnij wpisać tych aktywności, które lubisz i chcesz realizować w swojej przyszłej pracy.
Dobrze odbierane są doświadczenia uzyskane w ramach wolontariatu - pokazują to, co jest dla Ciebie ważne. Także wszelkie certyfikaty, wyróżnienia i nagrody mogą uatrakcyjnić Twój profil. W każdym przypadku miej na uwadze słowa kluczowe, które pomogą rekruterom Ciebie znaleźć.
Szukanie pracy na Linkedin oznacza także konieczność zamieszczenia zdjęcia profilowego. Więcej o zdjęciu profilowym dalej w tekście, a także w artykule jak stworzyć profil na LinkedIn.
3. LinkedIn praca - spersonalizowany url
Zadbaj o widoczność w sieci Twojej osoby. Temu między innymi służy profil publiczny. Warto zmienić zawartość linka do profilu publicznego, tak, aby poza imieniem i nazwiskiem nie zawierał dodatkowych znaków. Dzięki temu będziesz lepiej widoczny w wyszukiwarkach i taki link będzie się lepiej prezentował w CV. Zajrzyj na mój profil: http://pl.linkedin.com/in/justynaciecwierz Przewodnik krok po kroku w artykule jak zmienić adres url.
LinkedIn i szukanie pracy - 10 wskazówek jak zmienić pracę z LinkedIn
4. LinkedIn praca - rozwijaj sieć kontaktów
Pracuj nad swoją siecią kontaktów, wyszukaj w LinkedIn osoby, z którymi łączą Cię relacje zawodowe i prywatne, wykorzystuj serwis do rozwijania sieci znajomości i poszukiwania potencjalnych okazji zawodowych. Pomocna jest w tym funkcja importowania kontaktów. Wyszukuj interesujące Cię osoby i proś znajomych o przedstawienie Cię. O poszerzaniu sieci kontaktów czytaj w artykule LinkedIn i zaproszenia od nieznajomych. Od tego, jak dużo masz kontaktów w swojej sieci zależy częstotliwość pojawiania się w wyszukiwaniach rekruterów i pracodawców. Maksymalny limit to 30 tysięcy osób. Czy jedna osoba może znać osobiście tyle osób?
5. LinkedIn praca - śledź oferty
W zakładce JOBS (Praca) możesz teraz wyszukać oferty publikowane przez firmy na swoich stronach firmowych w LinkedIN. Coraz więcej firm w Polsce wspomaga się bazą LinkedIn przy poszukiwaniu nowych pracowników. Warto korzystać z zaawansowanych funkcji wyszukiwarki, wpisywać hasła kluczowe, nazwy stanowisk, konkretnych firm, itp. Te wyszukiwania można zapisać i otrzymywać potem od LinkedIn odpowiednio dobrane oferty pracy.
6. Profil na LinkedIn to coś więcej niż CV
Na LinkedIn dbasz o uniwersalne przedstawienie swoich kompetencji, w CV dopasowujesz informacje do firmy i konkretnego stanowiska. Oba te przekazy powinny być spójne! Postaraj się o zawodowe rekomendacje z ostatnich lat oraz ocenę posiadanych kompetencji. Umieszczone na profilu wzmacniają Twój profesjonalny wizerunek. W tym celu sam wystawiaj rekomendacje swoim znajomym i oceniaj posiadane przez nich kompetencje.
7. Śledź profile firmowe oraz osoby tam pracujące
Jeśli masz wymarzone firmy, w których chcesz być zatrudniony, możesz na bieżąco monitorować ich aktywności na LinkedIn, zbierać informacje o ofertach pracy, kulturze organizacyjnej, ważnych wydarzeniach i aktualnościach. Szukanie pracy, nie tylko na LinkedIn, to dużo pracy o charakterze badawczym - researcherskim.
8. Drobiazgi mają znaczenie
Sprawdź, czy Twoje dane kontaktowe (prywatny adres e-mail, numer telefonu) są dostępne dla osób, odwiedzających Twój profil, szczególnie dla rekruterów, którzy nie są z Tobą zlinkowani i nie korzystają z płatnej poczty InMail. Literówki w profilu, negatywizmy, wchodzenie w słowne "potyczki" w komentarzach mogą zaszkodzić Twojemu wizerunkowi w oczach potencjalnych pracodawców. Jeśli jesteś zatrudniony i nie chcesz afiszować się z poszukiwaniami, warto zadbać o odpowiednie ustawienia prywatności w profilu.
Bardzo ważne jest zdjęcie! Jeśli na zdjęciu nosisz ciemne okulary, nie patrzysz w obiektyw, albo zamiast zdjęcia znajduje się grafika, zmniejszasz automatycznie swoje szanse na dobre pierwsze wrażenie.
9. Tajemniczy guzik - daj znać rekruterom, że szukasz pracy
Możesz poinformować rekruterów, że jesteś otwarty na oferty pracy. Wcześniej był to przycisk Career Interests ON (w Twoim profilu pomiędzy intro a artykułami i aktywnościami). Obecnie w profilu pod zdjęciem zaraz po danych kontaktowych znajdziesz sekcję Otwarty na oferty pracy (Open to job opportunities), gdzie zaznaczasz preferowane nazwy stanowisk, lokalizacje oraz formę zatrudnienia. W ten sposób możesz zwiększyć swoją widoczność w LinkedIn wśród osób zajmujących się profesjonalnie rekrutacją. Możesz także dać znać Twojej sieci znajomych, że szukasz pracy - poprzez zieloną nakładkę na zdjęciu #OpenToWork. Jeśli jesteś pomiędzy zatrudnieniem, zajrzyj do artykułu Post na LinkedIn "Szukam pracy".
10. Bądź aktywny - networking to pomaganie
Jeśli chcesz wiedzieć, jak szukać pracy na Linkedin, odpowiedź jest prosta: pomagaj innym. To na tym opiera się idea networkingu! Aktywność może dotyczyć grup na LinkedIn, które są związane z Twoimi kompetencjami, ale i postów publikowanych przez osoby z Twoich kontaktów. Polecaj wartościowe publikacje, bierz udział w interesujących dyskusjach, komentuj, udostępniaj informacje. Pamiętaj, że najbardziej liczą się tu treści biznesowe, związane z rozwojem zawodowym. Unikaj polityki, religii i sportu, chyba, że jest to Twoja zawodowa domena.
Wyższa szkoła jazdy to publikowanie własnych treści - Linkedin daje tu ogromne pole do budowania wizerunku i demonstrowania profesjonalizmu. Teraz jest naprawdę dobry czas na pisanie własnych treści, bo ciągle niewielki procent użytkowników LI to robi (1-3% według różnych źródeł). Jak napisać pierwszy post na Linkedin? Przeznacz na te aktywności określony czas w skali tygodnia/miesiąca i dbaj o zachowanie granic. Podobno najlepszą praktyką z punktu widzenia algorytmów wyszukiwania, jest codzienne odwiedzanie LinkedIn, na co najmniej 10-15 minut. Szukanie pracy to też praca. Bądź widoczny!
A wszystkich, którzy nie są jeszcze moimi znajomymi na LinkedIn, serdecznie zachęcam do wysłania mi zaproszenia!
Zapraszam do odwiedzenia mojego profilu i zlinkowania się (w notce napisz Zmiana Zawodowa).
Wykorzystane źródła:
Adrian Gamoń raport "LinkedIn w Polsce i na świecie w 2023 roku" https://adriangamon.com/raport
https://business.linkedin.com/content/dam/me/business/en-us/marketing-solutions/agency/decks/Rock-Your-Profile---site-version.pdf
https://www.thebalancecareers.com/how-to-use-linkedin-to-job-search-2062600