Czy "ciche odchodzenie" to sposób na lepszą równowagę pomiędzy pracą a życiem?

Artykuł przedstawia zjawisko cichego odchodzenia. Czy ciche odchodzenie to nowy trend na rynku pracy? Czym jest ciche odchodzenie i jakie zagrożenia ze sobą niesie? Co robić, gdy zauważamy u siebie takie symptomy?

Czym jest ciche odchodzenie?

Ciche odchodzenie (ang. quiet quitting) to emocjonalne odłączenie się od pracy, wykonywanie obowiązków na wymaganym poziomie bez wykraczania poza oczekiwania. Może oznaczać niechęć do wychodzenia z inicjatywą, brak zaangażowania, unikanie myślenia o rozwoju firmy i brania na siebie dodatkowej odpowiedzialności w pracy. Zjawisko bardzo niebezpieczne dla pracodawców, ale także dla pracowników.

Ciche odchodzenie pojawiło się w Stanach Zjednoczonych jako następstwo Wielkiej Rezygnacji związanej z pandemią koronawirusa i niechęcią pracowników do powrotu do biur po okresie izolacji w domach. Wzięło swój początek od filmiku opublikowanego na TikToku, kiedy to po raz pierwszy pojawiło się to określenie. Filmik w krótkim czasie stał się viralem.

W cichym odchodzeniu nie chodzi, jak można mylnie uważać, o wykonywanie swoich obowiązków na poziomie minimum, ale raczej o przyjęcie innego standardu pracy niż do tej pory. Wiąże się z postawą, w której praca nie jest równoznaczna z całym naszym życiem. Takie słowa pojawiają się właśnie w filmiku na TikToku.

Wydaje się być bardzo znanym i starym zjawiskiem, które zyskało teraz nową etykietkę. Szczególnie popularne wśród młodego pokolenia Z, ale także wśród osób starszych.

Pandemia czasem na refleksję?

Czas pandemii i wojny w Ukrainie sprzyja refleksjom i podsumowaniom.

  • Jak ciężko pracujemy?
  • Jak jesteśmy traktowani w pracy?
  • Jakie jest nasze życie rodzinne?
  • Czy nasze wysiłki i zaangażowanie są doceniane przez pracodawców, także finansowo?
  • W jakim stopniu nasza praca wpływa na nasze otoczenie, bliskich?

Jeśli odpowiedź na te pytania nas nie satysfakcjonuje, to może pojawić się i u nas syndrom cichego odejścia.

Brak docenienia w miejscu pracy, niskie zarobki, nadmierne obciążenie obowiązkami, wszechobecny stres, mobbing i wypalenie zawodowe pokazują nam obszary wymagające w naszym życiu zmian. Często cichemu odchodzeniu może towarzyszyć potrzeba przygotowania zmiany zawodowej i szukania pracy u nowego pracodawcy.

Czy "ciche odchodzenie" to sposób na lepszą równowagę pomiędzy pracą a życiem?

Niebezpieczeństwo cichego odejścia

Ciche odchodzenie nie jest rozwiązaniem optymalnym, bo zaburza zdrową relację pomiędzy przełożonym a podwładnym.

Stanowi zagrożenie dla pracownika. Człowiek w pracy potrzebuje rozwijać swój potencjał, dochodzić do mistrzostwa, mierzyć się z wyzwaniami. Ktoś, kto po cichu rezygnuje, przestawia się na tryb przetrwania i zamiast rozkwitać, powoli usycha i rdzewieje. Więcej o przerdzewieniu.

Jeśli doświadczamy cichego odchodzenia, warto podejść do tej sytuacji jako do szansy dla siebie.

Poznaj siebie

Zachęcam do przyjrzenia się sobie, co jest dla nas ważne, jakie są nasze priorytety.

Warto określić swoje granice. Ile czasu w ciągu dnia/tygodnia chcemy przeznaczyć na pracę, a ile na sprawy rodzinne, czas dla siebie, itd.? Co nam pomoże, aby trzymać się tych granic? Więcej o równowadze praca - życie.

Przyjrzyj się swojej pracy

Przeanalizujmy dotyczas wykonywaną pracę.

  • Które obowiązki nas uskrzydlają, a które pozbawiają energii?
  • Jak moglibyśmy inaczej zaprojektować swoje stanowisko pracy, ale być bardziej zmotywowani i pobudzeni do działania?

Porozmawiaj z szefem

To ważne, aby wniosków nie zachowywać tylko dla siebie, ale podzielić się nimi z przełożonym. Jeśli szef będzie lepiej nas znał i nasze potrzeby, będzie mógł lepiej zaprojektować pracę całego zespołu i bardziej adekwatnie reagować na pojawiające się problemy.

 

Do szefa zrezygnowanych pracowników

Jeśli jesteś szefem zespołu, w którym pracują osoby z syndromem "cichego odejścia" konieczne jest podjęcie działania!

1) Przyjrzyj się obowiązkom realizowanym w zespole i ich podziałowi pomiędzy poszczególnymi członkami. Jak zadania dopasowane są do kompetencji osób w zespole?

2) Słuchaj pracowników, poznawaj ich potrzeby i motywacje

3) Jeśli tylko masz taką możliwość, inwestuj w swój zespół. Przede wszystkim swój czas! Okazuj docenienie w sposób dopasowany do potrzeb poszczególnych członków zespołu.

Im lepiej znasz swoich pracowników, tym masz większą szansę, że rozkwitną pod Twoimi skrzydłami!

 

Wykorzystane źródła:

https://www.money.pl/gospodarka/zmora-pracodawcow-dla-nich-ciche-odejscie-z-pracy-jest-gorsze-od-rzeczywistego-6824328474114912a.html

https://eu.freep.com/story/sports/columnists/mitch-albom/2022/08/28/mitch-albom-the-only-thing-new-about-quiet-quitting-is-the-name/65460190007/

https://edition.cnn.com/2022/08/22/business/quiet-quitting-tiktok-work-wellness/

https://slate.com/human-interest/2021/04/office-reopening-anxiety-fear-mistrust.html

Photo by Nick Fewings on Unsplash

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa

Dziękuję za odwiedzenie mojej strony!
Mam dla Ciebie bezpłatny rozdział z książki
"Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku."
dostępny wraz z zapisem na biuletyn.
Zapraszam do zapisu!