Work - Life Balance. Co oznacza równowaga praca - życie?

Work – Life Balance (WLB) albo jak ostatnio się mówi Life – Work Balance to koncepcja, która pojawiła się na przełomie 70 i 80-lat XX wieku. Oznacza stan, w którym praca i kariera oraz pozostałe obszary życia (zdrowie, rodzina, odpoczynek, duchowość) są zrównoważone. W dobie stresu, wypalenia zawodowego i pracoholizmu dążenie do równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym staje się jednym z najważniejszych wyzwań człowieka. Coraz częściej potrzeba zapewnienia właśnie takiej równowagi jest motorem podejmowania zmiany zawodowej.

W artykule przedstawiamy główne założenia tej koncepcji oraz zasady i wskazówki, które warto wdrażać, aby doświadczać Work – Life Balance.

Badania Harvard Business School pokazują, że 94 proc.ludzi zdarzyło się pracować ponad 50 godzin w tygodniu, a prawie co drugi badany przyznał się, że przepracował w tygodniu ponad 65 godzin. Szybkie czasy, w których żyjemy, konieczność sprostania wyśrubowanym wymaganiom pracodawców, praca zdalna i nasza dostępność online 24/7 sprawiają, że praca może niepostrzeżenie zdominować nasze życie. Brak równowagi pomiędzy pracą a innymi obszarami życia prowadzi do kłopotów ze zdrowiem, szczególnie w obszarze psychosomatycznym, zwiększenia stresu, pogorszenia relacji z najbliższymi, a w skrajnych przypadkach do poważnych chorób, a nawet śmierci.

Work – Life Balance co to jest?

Idea Work – Life Balance to spójność w naszym życiu, gdy działania, które podejmujemy, są zgodne z naszymi wartościami i służą realizacji naszych celów i zobowiązań.

Naczelną powinnością pracodawców jest troska o WLB pracowników, ich dobre samopoczucie i satysfakcję w pracy (o tym, jakie są trendy HR w tym zakresie, przeczytaj artykule). Jednak to nie tylko na firmie, która nas zatrudnia, ciąży ten obowiązek. Do troski o równowagę w naszym życiu jesteśmy wszyscy zaproszeni. 

O czym warto pamiętać, gdy chcemy zadbać o równowagę praca - życie?

Praca w zgodzie ze sobą

Po pierwsze profil pracy powinien być dopasowany do naszych predyspozycji. W osiągnięciu równowagi i związanej z nią satysfakcji pomaga poznawanie siebie, co jest w nas mocne, co przychodzi nam naturalnie, bez dużego wysiłku. Ważne jest także poznawanie własnych ograniczeń i słabości, aby minimalizować ich wpływ na nasze życie i pracę.

Dobrze jest przyglądać się sobie w codziennej pracy, co dodaje nam energii i jest źródłem wewnętrznej siły i dbać, aby takich „energetycznych” aktywności w naszym życiu zawodowym było jak najwięcej.

Jeśli widzisz u siebie nadmierne przeciążenie, to przyjrzyj się, co jest tego przyczyną. Najlepiej zacząć od tego, na co masz wpływ, co możesz zmienić. Jeśli wykracza to poza obszar Twojej kontroli, może rozmowa z szefem będzie dobrym rozwiązaniem? Zaproponuj rozwiązania, które dadzą korzyść i Tobie, i firmie, w której pracujesz.

Asertywność

Określenie priorytetów na nic się nie zda, gdy nie będziemy potrafili zadbać o ich realizację. Brak umiejętności stawiania granic to częsta przyczyna przeciążenia i nadmiernego stresu w pracy.

Warto zadawać sobie co jakiś czas pytania: Jak chcesz zaprojektować swoje życie, aby zrealizować cele i tęsknoty serca? Ile godzin chcesz przeznaczyć na pracę, a ile na inne obszary w Twoim życiu? Jak możesz zadbać o tak ustawione granice?

Prawo do odpoczynku

Odpoczynek jest tak samo ważny jak praca. Czy masz tego świadomość? Czy dajesz sobie prawo do odpoczynku? W pracy, nawet najprzyjemniejszej, potrzebujemy robić przerwy. Jeśli nie zadbamy o odpowiednią dawkę snu i regenerację sił, nasz organizm prędzej czy później odmówi współpracy. Kiedyś usłyszałam od wirtualnej mentorki, że planowanie roku rozpoczyna od zaplanowania urlopów i wyjazdów. Pomyślałam, coś w tym jest i teraz sama zaczynam planowanie tygodnia od zaplanowania ładowania akumulatorów. Bardzo to dobrze mi się sprawdza.

Work - Life Balance. Co oznacza równowaga praca - życie?

Zdrowe nawyki

Z prawem do odpoczynku łączą się zdrowe nawyki związane ze zdrowym stylem życia i pracy. Nawyki pomagające w zachowaniu Work Life Balance dotyczą dbania o siebie, zarządzania aktywnościami w czasie czy radzenia sobie ze stresem.

Należą do nich przykładowo:

  • zbilansowane odżywanie
  • regularna aktywność fizyczna
  • jasne określanie priorytetów
  • systematyczne planowanie i monitorowanie efektów pracy
  • świętowanie sukcesów
  • wyciąganie wniosków na bazie własnych doświadczeń - nieustanne uczenie się
  • dbanie o relacje z najbliższymi i pięlęgnowanie "słabych więzi"
  • czas na hobby i realizowanie pasji poza pracą
  • korzystanie z pomocy mentorów i profesjonalistów
  • zdrowe dążenie do sprawności zamiast perfekcjonizmu
  • świadome odłączanie się od technologii w określonym czasie
  • modlitwa i medytacja
  • ograniczanie aktywności, które marnują czas
  • delegowanie działań, których nie musimy sami wykonywać
  • małe kroki i ciągłe powracanie na swój tor zmiany
  • regularny czas na refleksję nad swoim życiem
  • kontakt z ciałem, z oddechem, z własnymi emocjami
  • konsekwencja we wdrażaniu zdrowego trybu życia i pracy

Równowaga pomiędzy pracą a rodziną to nieustanna sinusoida, nie jedno działanie, a raczej nawyk cyklicznej reewaluacji swojego życia i podejmowania na tej bazie niezbędnych zmian zawodowych oraz życiowych.

Więcej o Work Life Balance na konferencji Polka XXI wieku

 

Wykorzystane źródła:

https://badaniahr.pl/rownowaga_miedzy_zyciem_prywatnym_a_praca_work_life_balance

https://hbr.org/2021/01/work-life-balance-is-a-cycle-not-an-achievement

https://www.livecareer.pl/porady-zawodowe/work-life-balance

https://www.forbes.pl/kariera/6-sposobow-na-utrzymanie-dobrego-work-life-balance/c662ghv

https://pl.wikipedia.org/wiki/Work-life_balance

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa

Dziękuję za odwiedzenie mojej strony!
Mam dla Ciebie bezpłatny rozdział z książki
"Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku."
dostępny wraz z zapisem na biuletyn.
Zapraszam do zapisu!