Work – Life Balance (WLB) albo jak ostatnio się mówi Life – Work Balance to koncepcja, która pojawiła się na przełomie 70 i 80-lat XX wieku. Oznacza stan, w którym praca i kariera oraz pozostałe obszary życia (zdrowie, rodzina, odpoczynek, duchowość) są zrównoważone. W dobie stresu, wypalenia zawodowego i pracoholizmu dążenie do równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym staje się jednym z najważniejszych wyzwań człowieka. Coraz częściej potrzeba zapewnienia właśnie takiej równowagi jest motorem podejmowania zmiany zawodowej.
W artykule przedstawiamy główne założenia koncepcji Work Life Balance oraz zasady i wskazówki, które warto wdrażać, aby doświadczać równowagi pomiędzy pracą a życiem.
Badania Harvard Business School pokazują, że 94 procent ludzi zdarzyło się pracować ponad 50 godzin w tygodniu, a prawie co drugi badany przyznał się, że przepracował w tygodniu ponad 65 godzin. Szybkie czasy, w których żyjemy, konieczność sprostania wyśrubowanym wymaganiom pracodawców, praca zdalna i nasza dostępność online 24/7 sprawiają, że praca może niepostrzeżenie zdominować nasze życie. Brak równowagi pomiędzy pracą a innymi obszarami życia prowadzi do kłopotów ze zdrowiem, szczególnie w obszarze psychosomatycznym, zwiększenia stresu, pogorszenia relacji z najbliższymi, a w skrajnych przypadkach do poważnych chorób, a nawet śmierci.
Work-Life Balance co to jest?
Idea Work Life Balance to spójność w naszym życiu, gdy działania, które podejmujemy, są zgodne z naszymi wartościami i służą realizacji naszych celów i zobowiązań.
Naczelną powinnością pracodawców jest troska o WLB pracowników, ich dobre samopoczucie i satysfakcję w pracy (o tym, jakie są trendy HR w tym zakresie, przeczytaj artykule). Jednak to nie tylko na firmie, która nas zatrudnia, ciąży ten obowiązek. Do troski o równowagę w naszym życiu jesteśmy wszyscy zaproszeni.
O czym warto pamiętać, gdy chcemy zadbać o równowagę praca - życie?
Praca w zgodzie ze sobą
Jeśli chcemy zadbać o Work Life Balance po pierwsze profil pracy powinien być dopasowany do naszych predyspozycji. W osiągnięciu równowagi i związanej z nią satysfakcji pomaga poznawanie siebie, co jest w nas mocne, co przychodzi nam naturalnie, bez dużego wysiłku. Ważne jest także poznawanie własnych ograniczeń i słabości, aby minimalizować ich wpływ na nasze życie i pracę.
Dobrze jest przyglądać się sobie w codziennej pracy, co dodaje nam energii i jest źródłem wewnętrznej siły i dbać, aby takich „energetycznych” aktywności w naszym życiu zawodowym było jak najwięcej.
Jeśli widzisz u siebie nadmierne przeciążenie, to przyjrzyj się, co jest tego przyczyną. Najlepiej zacząć od tego, na co masz wpływ, co możesz zmienić. Jeśli wykracza to poza obszar Twojej kontroli, może rozmowa z szefem będzie dobrym rozwiązaniem? Zaproponuj rozwiązania, które dadzą korzyść i Tobie, i firmie, w której pracujesz.
Asertywność
Określenie priorytetów na nic się nie zda, gdy nie będziemy potrafili zadbać o ich realizację. Brak umiejętności stawiania granic to częsta przyczyna przeciążenia i nadmiernego stresu w pracy, a to prowadzi do zachwiania Work Life Balance.
Warto zadawać sobie co jakiś czas pytania: Jak chcesz zaprojektować swoje życie, aby zrealizować cele i tęsknoty serca? Ile godzin chcesz przeznaczyć na pracę, a ile na inne obszary w Twoim życiu? Jak możesz zadbać o tak ustawione granice?
Prawo do odpoczynku
Odpoczynek jest tak samo ważny jak praca. Czy masz tego świadomość? Czy dajesz sobie prawo do odpoczynku? W pracy, nawet najprzyjemniejszej, potrzebujemy robić przerwy. Jeśli nie zadbamy o odpowiednią dawkę snu i regenerację sił, nasz organizm prędzej czy później odmówi współpracy. Kiedyś usłyszałam od wirtualnej mentorki, że planowanie roku rozpoczyna od zaplanowania urlopów i wyjazdów. Pomyślałam, coś w tym jest i teraz sama zaczynam planowanie tygodnia od zaplanowania ładowania akumulatorów. Bardzo to dobrze mi się sprawdza.
Work - Life Balance. Co oznacza równowaga praca - życie?
Work Life Balance - zdrowe nawyki
Z prawem do odpoczynku łączą się zdrowe nawyki związane ze zdrowym stylem życia i pracy. Nawyki pomagające w zachowaniu Work Life Balance dotyczą dbania o siebie, zarządzania aktywnościami w czasie czy radzenia sobie ze stresem.
Należą do nich przykładowo:
- zbilansowane odżywanie
- regularna aktywność fizyczna
- jasne określanie priorytetów
- systematyczne planowanie i monitorowanie efektów pracy
- świętowanie sukcesów
- wyciąganie wniosków na bazie własnych doświadczeń - nieustanne uczenie się
- dbanie o relacje z najbliższymi i pięlęgnowanie "słabych więzi"
- czas na hobby i realizowanie pasji poza pracą
- korzystanie z pomocy mentorów i profesjonalistów
- zdrowe dążenie do sprawności zamiast perfekcjonizmu
- świadome odłączanie się od technologii w określonym czasie
- modlitwa i medytacja
- ograniczanie aktywności, które marnują czas
- delegowanie działań, których nie musimy sami wykonywać
- małe kroki i ciągłe powracanie na swój tor zmiany
- regularny czas na refleksję nad swoim życiem
- kontakt z ciałem, z oddechem, z własnymi emocjami
- konsekwencja we wdrażaniu zdrowego trybu życia i pracy
Równowaga pomiędzy pracą a życiem to nieustanna sinusoida, a nie jedno działanie. Work Life Balance to nawyk cyklicznej reewaluacji swojego życia i podejmowania na tej bazie niezbędnych zmian zawodowych oraz życiowych.
Więcej o Work Life Balance na konferencji Polka XXI wieku
Wykorzystane źródła:
https://badaniahr.pl/rownowaga_miedzy_zyciem_prywatnym_a_praca_work_life_balance
https://hbr.org/2021/01/work-life-balance-is-a-cycle-not-an-achievement
https://www.livecareer.pl/porady-zawodowe/work-life-balance
https://www.forbes.pl/kariera/6-sposobow-na-utrzymanie-dobrego-work-life-balance/c662ghv
https://pl.wikipedia.org/wiki/Work-life_balance