Jak znaleźć dobrą pracę?

Jeśli chcesz szybko znaleźć (i znajdować) dobrą pracę…., zarządzaj swoją karierą! Tak w skrócie można by napisać receptę dla osób, które stanęły przed koniecznością znalezienia nowego pracodawcy. O VUCA dużo się pisze, żyjemy w świeci zmienności, złożoności, niepewności, ale i niejednoznaczności. Potrzebujemy stale oswajać się ze zmianami, uczyć i oduczać. I to szczególnie dotyczy poszukiwania i znajdowania nowej pracy. Jeśli myślisz sobie, to mnie nie dotyczy, mam zabezpieczoną zawodową przyszłość, sprawdź, czy nie żyjesz przypadkiem iluzją?

Nie ma niestety takiej pracy, z której by nie mogli Cię zwolnić. To pewnik. Nawet jeśli trafisz naprawdę na wspaniałego szefa i super team. Warto przygotowywać się do następnego etapu na drodze zawodowej, nawet jeśli teraz tylko teoretycznie interesujesz się znalezieniem dobrej pracy. Ktoś kiedyś trafnie to ujął: „Pierwszy dzień w nowej pracy to jednocześnie pierwszy dzień poszukiwania kolejnej.”

Co to znaczy zarządzać karierą?

Jedyną Twoją gwarancją na przyszłość jesteś Ty sam. Jeśli podejmiesz działania, które wzmocnią Cię na zawodowej drodze, dostaniesz zwrot. Te cztery punkty powinny stać się Twoją codziennością, jeśli chcesz znajdować bez kłopotu dobrą pracę:

  1. sieć
  2. wizerunek
  3. mistrzostwo
  4. poduszka finansowa

Które z tych punktów są u Ciebie już teraz mocne, a nad czym potrzebujesz pracować?

Zadbaj o sieć kontaktów

Prawdopodobnie słyszałeś, że o szybkim znalezieniu pracy, najczęściej decyduje kogo znamy. Jest w tym dużo prawdy, bo pracodawcy chcą zatrudniać ludzi z odpowiednim doświadczeniem i rekomendacjami z poprzednich miejsc pracy. Szacuje się, że od 60 do 85% wakatów zapełnianych jest bez publikowania ogłoszenia rekrutacyjnego. Pracodawcy korzystają z poleceń od swoich pracowników, przeszukują portale społecznościowe, LinkedIn i Facebook należą do najpopularniejszych, ale też zdarza się, że tworzą nowe stanowiska, których wcześniej nie było, gdy znajdą w odpowiedniej chwili odpowiedniego kandydata.

Gdy chcemy znaleźć dobrą pracę, potrzebujemy zadbać o sieć ludzi wokół nas. Sieć kontaktów, inaczej sieć relacji, sieć networkingowa (istnieje dużo na to określeń) – co w niej jest najważniejsze? Niektórym networking może kojarzyć się z niezręczną wymianą wizytówek z nieznajomymi na konferencjach i spotkaniach. Jednak jest całe mnóstwo innych działań, które pomagają nam zbudować sieć relacji, gdy interesuje nas znalezienie dobrej pracy. Ważne jest, aby zacząć dbać o sieć, zanim będziemy w potrzebie. Networking „last minute” może nie zadziałać.

Networking i dbanie o sieć to otwieranie się na ludzi, prowadzenie rozmów, zbieranie informacji o rynku. Jeśli chcesz znaleźć pracę, potrzebujesz pielęgnować kontakty z ludźmi wokół Ciebie. Nie dla korzyści, które w ten sposób możesz osiągnąć, ale dla nich samych, dlatego, że ich cenisz i szanujesz. 

Jak to może wyglądać przykładowo?

  • umacnianie relacji z osobami znajomymi - to mogą być telefony, maile, spotkania, kontakt na portalach społecznościowych, wspólne aktywności w wolnym czasie albo w pracy. Ważne jest pomaganie, gdy ktoś jest w potrzebie, np. poprzez dawanie rekomendacji na LinkedIn.
  • nawiązywanie nowych kontaktów – szczególnie chodzi tu o nawiązywanie kontaktów z osobami, które mają moc decyzyjną w procesach rekrutacyjnych. Pomocny może być udział w spotkaniach branżowych, konferencjach, prywatnych spotkaniach towarzyskich, ale także zapraszanie do znajomych na portalach społecznościowych, wysyłanie LinkedIn In Mail, proszenie o przedstawienie znajomym znajomych. Wyższa szkoła jazdy to telefony do osób, z którymi chcemy się poznać, wysyłanie do nich maila albo tradycyjnego listu z prośbą o kwadrans networkingowy. Czasem dotarcie do osoby, z którą chcemy się poznać, będzie wymagało od nas większej kreatywności i wytrwałości, ale w końcu zwykle znajdzie się jakiś  sposób.
  • odświeżanie starych znajomości – udział w spotkaniach po latach byłych pracowników, klasy, rocznika ze studiów (albo ich organizacja, gdy nikt tego nie robi), wyszukiwanie osób w google, na LinkedIn i innych portalach społecznościowych, znajdowanie nowych wspólnych zainteresowań, a potem podejmowanie aktywności jak w pierwszym punkcie.

Jak znaleźć dobrą pracę?

Bądź świadomy siebie - pracuj nad wizerunkiem osobistym

Chcąc znaleźć dobrą pracę, potrzebujemy wyróżniać się pośród innych kandydatów. To jednak nie znaczy, że mamy kogoś naśladować czy sztucznie tworzyć obraz własnej osoby. To nie tak. Każdy z nas jest całkowicie niepowtarzalny, obdarzony talentami w całkowicie niepowtarzalny sposób. Potrzebujemy rozpoznawać te talenty w sobie, wiedzieć, jakie jest nasze najlepsze dopasowanie i co konkretnie oznacza dla nas 'dobra praca'.

Pytania, które warto zadać samemu sobie:

  • Kim jestem?
  • Jakie są moje największe osiągnięcia?
  • Jakie są moje najmocniejsze kompetencje i największe talenty?
  • W czym się rozwijam i do czego dążę?
  • Co sprawia, że rozkwitam?
  • Kiedy mam poczucie sensu w pracy?
  • Co jest moją pasją, co kocham?
  • Jak mogę swoje atuty najlepiej wykorzystać w pracy?
  • Jakie są moje ograniczenia i wyzwania, przed którymi stoję?
  • Jak mogę radzić sobie w tymi ograniczeniami?

Potrzebujemy tworzyć autentyczny wizerunek samych siebie, nie wydmuszkę, coś sztucznego, tylko po to, aby dostać pracę, w której finalnie będziemy cierpieć. Oczywiście proces poszukiwania pracy jest pewnego rodzaju grą, gdzie i pracodawca i kandydat pokazują swoje wersje „demo”. Potrzebujemy dopasowywać się do oczekiwań pracodawców, przemilczamy więc fakty, które mogą budzić negatywne skojarzenia i zwiększać prawdopodobieństwo odrzucenia w procesie rekrutacji. Jednak jeśli jesteśmy świadomi swoich atutów, łatwiej nam będzie opracować mocne CV, list motywacyjny, profil na LinkedIn, własną stronę www czy portfolio zawodowe.

Szukaj w pracy radości i wyzwań

Pozytywne emocje związane z korzystaniem z naszych talentów bardzo pomagają na drodze do mistrzostwa. Potrzebujemy szukać obszarów, w których będziemy wzrastać, stawać się najlepszymi wersjami samych siebie. Osiągnięcia, które mamy na swoimi koncie, bardzo dużo mówią o naszych kompetencjach. I nimi najczęściej interesują się dobrzy rekruterzy (Rozmowa kwalifikacyjna - wywiad behawioralny). Dlatego warto spisywać sobie na bieżąco szczegóły działań realizowanych w pracy, ale tez szukać nowych wyzwań, próbować, eksperymentować, sprawdzać siebie na nowych polach. Jeśli nie możemy tego robić w ramach pracy u naszego pracodawcy, szukajmy takich pól w wolontariacie, społecznościach, do których należymy czy w internecie.

Dążenie do mistrzostwa to nieustanne uczenie się, ale też otwieranie na informację zwrotną (feedback) od naszych Klientów, odbiorców, współpracowników, szefów czy mentorów oraz wyciąganie wniosków na tej podstawie. To także dawanie feedbacku innym, traktowanie go jako daru i prezentu, który możemy podarować drugiej osobie, aby pomóc jej w drodze do mistrzostwa.

Co zrobić, gdy już teraz jesteśmy bez pracy? Drogą do naszego mistrzostwa może być sam proces poszukiwania nowego zatrudnienia.

W czym jesteś dobry, co możesz wykorzystać w poszukiwaniach nowej pracy?

Kogo możesz poprosić o feedback albo radę? Kto może być Twoim mentorem na drodze ku nowemu pracodawcy?

Jeśli wciąż jeszcze nie odkryłeś tego, co sprawia, że prawdziwie kwitniesz, zajrzyj na nasz warsztat JAK ODKRYĆ SWÓJ TALENT I PRACOWAĆ Z PASJĄ .

Świadomie zarządzaj finansami

O zarządzaniu pieniędzmi warto pomyśleć zanim przyjdzie moment, gdy będziemy zmuszeni do poszukiwania nowej pracy. Przede wszystkim potrzebujemy mieć tzw. poduszkę finansową, „spadochron”, gdy znajdziemy się bez pracy i przestaniemy co miesiąc otrzymywać wypłatę. Pieniądze mogą być dużą blokadą, wręcz pułapką, gdy nikt nas nie zwalnia, dobrze zarabiamy, ale tęsknimy za lepszą pracą. Może być tak, że zarabiamy sporo, co oznacza, że teoretycznie odnieśliśmy sukces. Potrzebujemy większego domu, lepszego samochodu, dzieci dorastają i chcemy je wyposażyć odpowiednio na przyszłość, starzejemy się, a potrzeby stale rosną. Trudno jest wtedy porzucić dobrą pensję na etacie i zdecydować się z własnej woli na zmianę zawodową o 180 stopni i jedną wielką niewiadomą.

Michał Szafrański, autor bloga jakoszczedzacpieniadze.pl, w swojej książce „Finansowy ninja” (Warszawa, Kaveo Publishing, 2017) radzi, aby w ramach dbania o finanse:

  • mieć świadomość swojej sytuacji finansowej i posiadanego majątku
  • regularnie monitorować wydatki i ograniczać niepotrzebne koszty stałe
  • zwiększać przychody (warto pomyśleć o dodatkowych wpływach, dochodach aktywnych i pasywnych, równoległych do wynagrodzenia, które mogą nam pomóc, gdy zaczniemy dokonywać zawodowych zmian)
  • oszczędzać i systematycznie zwiększać skalę oszczędności (każdy może oszczędzać, nawet jeśli dysponuje bardzo ograniczonymi środkami. To zależy tylko od nas.)
  • umiejętnie pomnażać pieniądze czyli inwestować posiadany kapitał
  • dążyć do bycia jak najlepszym w swojej pracy, bo wtedy praca jest łatwiejsza.

Doradcy finansowi Crown (Kompas Kariery) mówią wręcz o tym, że największy sukces finansowy osiągają ci, którzy pracują w dopasowaniu ze swoimi talentami i mocnymi stronami. Być może Twój następny etap na drodze zawodowej wcale nie musi oznaczać zmniejszenia dochodów.

Oczywiście powyższe punkty nie wyczerpują listy pomocnych działań i nawyków potrzebnych w trakcie poszukiwania nowego zatrudnienia (po dalsze zajrzyj do artykułu Niezbędnik dla szukających pracy). Znalezienie dobrej pracy przychodzi łatwiej, gdy całościowo i świadomie planujemy swoją drogę zawodową i podejmujemy przemyślane kroki jeszcze zanim znajdziemy się w potrzasku. Zachęcam do refleksji, nad którymi z powyższych punktów potrzebujesz popracować? Zapraszam do podzielenia się przemyśleniami na FB lub LI.

 

Wykorzystane źródła:

http://zmianazawodowa.pl/wiedza/zmiana-zycia-i-pracy/88-drabina-czy-rampa-czyli-jak-zarzadzac-swoja-kariera

https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/jak-znalezc-prace-nie-posiadajac-znajomosci/l1n2cbg

https://www.thebalancecareers.com/top-ways-to-kickstart-your-job-search-2060665

https://finansowyninja.pl/

https://businessinsider.com.pl/twoje-pieniadze/zarzadzanie-swoimi-pieniedzmi-jak-to-robic/pbvdcz2

 

Image by Gerd Altmann from Pixabay

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa

Dziękuję za odwiedzenie mojej strony!
Mam dla Ciebie bezpłatny rozdział z książki
"Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku."
dostępny wraz z zapisem na biuletyn.
Zapraszam do zapisu!