Elevator speech

Elevator speech lub elevator pitch to popularne określenie krótkiego 20-sekundowego przedstawienia własnej osoby, pomocnego podczas szukania pracy i nawiązywania nowych kontaktów na drodze zmiany zawodowej. Jak opracować swój krótki speech, dlaczego elevator czyli winda jest w nazwie i jakie są nowoczesne odmiany "elevator speech" - o tym w tekście poniżej.

Dlaczego elevator speech?

Historia nazwy "elevator speech" sięga połowy XIX wieku, kiedy to amerykański przedsiębiorca Elisha Otis wynalazł mechanizm zabezpieczający windę przed zerwaniem się lin utrzymujących ją w ruchu. Podczas Wystawy Światowej dokonał demonstracji windy po raz pierwszy na tyle bezpiecznej, aby można było nią przewozić ludzi. Prezentacja wyglądała w ten sposób, że wynalazca na oczach tłumu sam wsiadł do windy i siekierą przeciął utrzymującą ją linę. Winda zaczęła spadać, ale natychmiast zadziałał hamulec bezpieczeństwa, który zatrzymał  spadającą platformę wraz z pasażerem. Otis utrzymał się na nogach, spojrzał na wstrząśniętych w dole ludzi i powiedział "Jest bezpiecznie, panowie. Jest bezpiecznie." To była pierwsza w historii prezentacja w windzie (opis pochodzi z książki Daniela Pinka).

Demonstracja Otisa stała się kanwą dla doradców, aby uczyć ludzi, jak prezentować swoją osobę w krótki sposób. Wyobraź sobie sytuację, że wchodzisz do windy, a tam stoi bardzo ważna persona, na przykład szef wymarzonej firmy, w której chcesz pracować. Jak poprowadzić krótką rozmowę, opowiedzieć kim jesteś i czym się zajmujesz, aby  zdążyć skończyć do ponownego otwarcia się windy na twoim piętrze. Kiedyś takie spotkanie w windzie było czasem jedyną okazją do spotkania prezesa firmy twarzą w twarz, teraz takich okazji jest dużo więcej. Czasy się zmieniły, ale nazwa "elevator speech" albo "elevator pitch" ma się ciągle dobrze.

Elevator speech

Kiedy taka prezentacja może być przydatna?

W trakcie poszukiwania pracy jest wiele sytuacji, gdy pojawia się potrzeba przedstawienia swojej osoby. Do najbardziej typowych można zaliczyć:

  • Prezentacja siebie podczas spotkania networkingowego albo rozpoznawczego
  • Odpowiedź na pytanie w trakcie interview "Proszę mi o sobie opowiedzieć" albo "Dlaczego to Panią/Pana mamy zatrudnić?"
  • Podsumowanie zawodowe (Summary) na profilu w LinkedIn
  • Udział w targach pracy
  • Telefony do potencjalnych pracodawców i znajomych, z którymi chcemy odnowić kontakt
  • Rozmowy o możliwościach rozwoju w aktualnej pracy z osobami z innych działów i części firmy
  • Przypadkowe spotkania w ciągu dnia (wizyta u fryzjera, na targu, w szkole, oczekiwanie podczas zajęć dodatkowych dziecka, rozmowa z sąsiadką, itp.)

Elevator speech podstawowe zasady

Ideą przewodnią prezentacji "elevator speech" jest przedstawienie siebie komuś, kto wcześniej nas nie znał w sposób:

  • krótki i zwięzły
  • zrozumiały dla rozmówcy
  • wywołujący zaciekawienie
  • skłaniający rozmówcę do podjęcia działania

A ja dodam jeszcze do tego:

  • autentyczny - będący w zgodzie z nami:)

Jak skonstruować prezentację "w windzie"?

Jeśli powiem "Mam na imię Justyna i jestem coachem kariery" to będę zwięzła, ale nie uzyskam efektu zaciekawienia rozmówcy (owszem, 10 lat temu, taki zawód wywoływał zaciekawienie:). Jeśli w ten sposób opisuję siebie, skłaniam rozmówcę do odniesienia etykietki, którą słyszy, do jego własnego doświadczenia. Załóżmy, że ostatnio mój rozmówca czytał mało pochlebny artykuł o coachach albo zna jakiegoś coacha, który nie zrobił na nim dobrego wrażenia. Efekt, jaki wywołam to chęć jak najszybszego zakończenia konwersacji.

Jak elevator speech można zacząć inaczej?

"Mam na imię Justyna i towarzyszę ludziom na rozdrożu zawodowym" - to może zaciekawić i skłonić do kolejnego pytania "Jak to robisz?". Pamiętam konferencję, na której tak się przedstawiłam, a moja rozmówczyni odparła na to: "To zupełnie jak ja, ja też towarzyszę ludziom na rozdrożu". Pytam: "Co robisz?". "Jestem prawnikiem specjalizującym się w sprawach rozwodowych" - ona na to. Ta wymiana zdań zapadła mi w pamięć.

Strukturę autoprezentacji można przedstawić w punktach.

1) Przedstawiam problem, z którym prawdopodobnie styka się mój rozmówca.

2) Pokazuję, jak rozwiązuję ten problem poprzez moją pracę

3) Mówię, jakie korzyści to wywołuje

4) Do jakiego działania chcę zachęcić mojego rozmówcę?

 

W praktyce taka prezentacja może przedstawiać się następująco:

Problem

"W dzisiejszych czasach coraz więcej ludzi doświadcza wypalenia i frustracji w pracy. Często bierze się to stąd, że swój zawód wybrali przypadkowo, czują się niedopasowani i nie pracują na swoim miejscu."

Jak rozwiązuję ten problem?

"wspieram osoby na rozdrożu zawodowym w znalezieniu pracy, która będzie najlepiej dopasowana do ich talentów i mocnych stron oraz innych preferencji",

"prowadzę warsztaty dla grup JAK ODKRYĆ SWÓJ TALENT I PRACOWAĆ Z PASJĄ",

"a także od 9 lat tworzę portal ZMIANA ZAWODOWA.PL z bezpłatnymi artykułami pomocnymi w zmianach zawodowych."

Jakie korzyści daję?

Dzięki mojej pracy moi klienci zaczynają lubić poniedziałki,

  • zyskują większą jasność co do swojej drogi zawodowej i powołania,
  • mają motywację, więcej odwagi i siły do realizacji swoich zamierzeń,
  • częściej odczuwają poczucie spełnienia i satysfakację,
  • pewniej poruszają się po rynku pracy i zarządzają swoją karierą. 

Wezwanie do działania

"Chciałabym nawiązać współpracę z firmami, które prawdziwie troszczą się o swoich pracowników - chcą im pomagać w zapobieganiu wypaleniu, uzyskaniu jak najlepszego dopasowania w pracy i zyskaniu satysfakcji z realizowanych obowiązków. To może odbywać się poprzez modelowanie aktualnie wykonywanej pracy, projektowanie rotacji stanowiskowych wewątrz firmy oraz wspieranie w planowaniu zmian zawodowych w przyszłości. Z kim, według Pana/Pani powinnam się kontaktować?"

Inne możliwe wezwania do działania

  • Czy mogę poprosić o wizytówkę?
  • Co by mi Pan/Pani doradził/a?
  • Czy jest możliwość umówienia się z Panem/Panią na rozmowę i przedstawienia bliżej swoich dotychczasowych doświadczeń?
  • Kiedy możemy porozmawiać, jak mogę pomóc Państwa firmie?
  • Czy mogę przesłać swoje CV?
  • Z kim mogłabym porozmawiać na ten temat?

Elevator speech w dzisiejszych czasach

Daniel Pink w swojej książce o sztuce wywierania wpływu "Jak być dobrym sprzedawcą" podaje 6 wariacji na temat prezentacji "Elevator Speech", które bardziej przystają do naszych czasów. Oto kilka inspiracji:

1. Jakim jednym słowem możesz opisać to, czym się zajmujesz?

U mnie to będzie "wewnętrzna siła".

2. Jakie pytanie najlepiej Ciebie określa?

"Czy prawdziwie kochasz swoją pracę?"

3. Jak możesz przedstawić swój przekaz w formie rymowanej?

"Od wypalenia do spełnienia"

4. Jaki nagłówek najlepiej Cię opisuje?

Nagłówek powinien być według Pinka użyteczny dla odbiorcy albo ciekawy.

"Czas na zmianę zawodową" - to prawdziwy nagłówek z Pulsu Biznesu, który przychodzi mi teraz do głowy.

5. Jak przedstawisz siebie na Twitterze w 140 znakach?

"Nigdy nie jest za późno na zmiany". Odwiedź mój profil https://twitter.com/justy_ciecwierz

6. Jak opowiesz swoją historię?

Więcej o historiach w poszukiwaniu pracy Storytelling i poszukiwanie pracy

 

Elevator speech to ważne narzędzie w procesie zmiany zawodowej i poszukiwaniu  nowej pracy. Mam nadzieję, że zawarte tu informacje ułatwią Ci zaprojektowanie swojej własnej prezentacji w zgodzie ze sobą i przyczynią się do szybszego osiągnięcia Twojego celu! Do zobaczenia w windzie:)

 

Wykorzystane źródła:

Pink Daniel H. "Jak być dobrym sprzedawcą. Zaskakująca prawda o wywieraniu wpływu na ludzi", Studio EMKA, Warszawa, 2012.

https://www.livecareer.com/career/advice/jobs/job-search-elevator-speech

materiały własne

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa

Dziękuję za odwiedzenie mojej strony!
Mam dla Ciebie bezpłatny rozdział z książki
"Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku."
dostępny wraz z zapisem na biuletyn.
Zapraszam do zapisu!