W dzisiejsze czasy wpisany jest rozwój. Nic nie jest pewne, poza zmianą. O czym warto pamiętać, jeśli myślimy na poważnie o zawodowym rozwoju? Także wtedy, gdy jesteśmy związani z naszym pracodawcą i niekoniecznie chcemy go zmieniać? W tekście znalazły się punkty omawiane w serii LinkedIn 'Pomocne w rozwoju zawodowym'.
1. Nastawienie
Nastawienie to podstawa powodzenia w rozwoju zawodowym, a tym bardziej w przypadku każdej zmiany. Pozytywne podejście - wiara, że spotkają mnie w życiu dobre rzeczy – sprzyja realizacji celu. Oczywiście w ślad za nastawieniem konieczne jest podjęcie odpowiedniego działania, ale od zmiany w myśleniu wszystko się zaczyna. Warto przyjąć postawę partnera, osoby dysponującej zasobami. Przecież nawet jeśli szukam pracy, mam wiele do zaoferowania pracodawcy. Nie jestem petentem, ale kimś, kto oferuje swój czas, zaangażowanie, konkretne kompetencje i doświadczenia.
Zawsze mamy wybór na czym koncentrować naszą uwagę. Na tym czego nam brakuje czy na tym, co jest. Szklanka do połowy pusta, czy do połowy pełna. W procesie poszukiwania pracy i zmiany zawodowej, kiedy mogą pojawiać się często niepowodzenia czy odmowy, szczególnie potrzebujemy pracować nad nastawieniem. Czego dobrego doświadczam, czego się uczę, nawet jeśli nie mam ciągle tej nowej pracy, nie zrealizowałam w 100% moich zamierzeń? Pomyśl, czy analizując realizację celów czy najpierw widzisz u siebie to, czego nie zrobiłeś, czy też najpierw doceniasz to, co osiągnąłeś, nawet jeśli nie było to nic spektakularnego.
2. Decyzja
Rozwój zawodowy składa się z decyzji. Za każdym razem, gdy przed taką decyzją stajemy, mamy wybór. Wiem, że na drodze zmiany zawodowej często zwlekamy z decyzją, nawet latami. Opowiadają mi o tym Klienci. Taką decyzją może być przyjęcie oferty pracy, napisanie i wydanie książki, jak było w moim przypadku, zaplanowanie nowego kierunku studiów, rozpoczęcie mentoringu, czy zakończenie procesu zastanawiania się nad kierunkiem zmiany. Za każdym małym kroczkiem ku dużym zmianom stoi decyzja.
3. Cel
Potrzebujemy określać swój cel, mieć jego świadomość i się na nim koncentrować. Rozmawiając z Klientami często napotykam na sytuację, w której nie stawiamy sobie własnych celów zawodowych. Pracując na etacie przyzwyczajamy się, że to ktoś inny wyznacza za nas cele. My skupiamy się bardziej na określaniu zadań, które do tego narzuconego celu prowadzą.
Jeśli jesteś na początku drogi, to przed tobą najpierw odkrycie swojej nowej ścieżki, a potem zaplanowanie sposobu dotarcia do niej. Im lepiej widzisz cel, tym szybciej go osiągniesz. Czasem zdarza mi się słyszeć, że ktoś zmieniający pracę nie chce się ograniczać. Ale czy koncentracja na celu jest ograniczaniem się? Która ścieżka doprowadzi Cię szybciej do celu: szerokie podejście i rozważanie tego, co oferuje rynek czy odszukanie celu w sobie? W sytuacji niezdecydowania warto określić sobie kilka alternatywnych celów i do każdego zaplanować odpowiednie działania. Pamiętaj, jeśli masz jasną wizję tego, co chcesz osiągnąć, to czego szukasz, także szuka ciebie!
8 punktów pomocnych w rozwoju zawodowym
4. Dobra robota
Na drodze rozwoju zawodowego, ważne, aby dobrze wykonywać swoje obowiązki - po mistrzowsku - zarówno jeśli chodzi o samo działanie, jak i rezultat tego działania, a jednocześnie, aby była w tym pasja i zaangażowanie.
Tadeusz Kotarbiński, autor „Traktatu o dobrej robocie” wskazuje, że człowiek, aby mógł po mistrzowsku wykonywać swoją robotę, powinien mieć do niej naturalne uzdolnienia, czyli predyspozycje osobowościowe wrodzone albo nabywane we wczesnym dzieciństwie. Poza tym powinien wykazywać się sprawnością zawodową nabywaną w toku ćwiczenia i specjalizacji, a także umiejętnością organizowania pracy w zespole, czyli współpracy.
Pozytywne emocje związane z korzystaniem z naszych talentów bardzo pomagają na drodze do mistrzostwa. Potrzebujemy szukać obszarów, w których będziemy wzrastać, stawać się najlepszymi wersjami samych siebie. Osiągnięcia, które mamy na swoimi koncie, bardzo dużo mówią o naszych kompetencjach. I nimi najczęściej interesują się dobrzy rekruterzy. Dlatego warto spisywać sobie na bieżąco szczegóły działań realizowanych w pracy, ale tez szukać nowych wyzwań, próbować, eksperymentować, sprawdzać siebie na nowych polach. Jeśli nie możemy tego robić w ramach pracy u naszego pracodawcy, szukajmy takich pól w wolontariacie, społecznościach, do których należymy czy w internecie.
5. Odwaga
W życiu, a szczególnie w zmianie zawodowej, potrzebna jest odwaga. Odwaga do wykraczania poza to, co dobrze znamy. Do sięgania po nowe. Do podejmowania prób. Do mierzenia się z wyzwaniami i nieustannego przekraczania siebie. Bo tylko wtedy jest miejsce na rozwój. Niby oczywiste, a jednak stale się z tą trudną prawdą boksujemy. Jednak, jeśli zrobimy coś, czego do tej pory baliśmy się, dzieją się cuda.
6. Networking
W poszukiwaniu nowej pracy, w zmianach i w rozwoju zawodowym networking to narzędzie, które ma wyjątkową moc. Warto otaczać się ludźmi, którzy stanowią dla nas wsparcie. W miarę możliwości pomagajmy innym, poznawajmy nowe osoby, zadawajmy pytania, prośmy je o pomoc. Ważne, aby nie izolować się. W networkingu najważniejsze jest budowanie relacji. Jeśli nawiążemy ciekawe i twórcze kontakty z innymi, a potem będziemy je pielęgnować, to będą one wartością na całe życie. Nie tylko wtedy, gdy planujemy zmienić pracę.
Jednym z rodzajów spotkań networkingowych są sesje strategiczne z osobami, które mają wiedzę na tematy, które nas w danej chwili interesują. Przykładowe pytania, jakie warto zadawać osobom, które są dla nas autorytetami, mogą dotyczyć ścieżki awansu, wzmacniania naszego wizerunku, lepszej komunikacji z pracownikami czy zarządzania aktywnościami w pracy. Warto także w ten sposób weryfikować swoje pomysły i poznawać perspektywę innych.
7. Wytrwałość
Potrzebujemy wytrwale dążyć do naszego celu, rzetelnie wykonując swoje obowiązki, podejmując odważnie nowe działania i budując relacje z innymi ludźmi.Wytrwałość nie oznacza, że ciągle ponawiamy działania bez względu na efekty, które przynoszą. Jeśli mamy jasno określony cel, to także monitorujemy stopień jego osiągnięcia i dopasowujemy swoje aktywności do sytuacji, w której jesteśmy.
Jeśli szukamy nowej pracy czy projektu, wytrwałość może oznaczać śledzenie publikacji firm, które nas interesują i aktywności osób je reprezentujących. To także wychodzenie z propozycją, nawet w sytuacji, gdy już wcześniej spotkaliśmy się z odmową. Wytrwałość to konsekwencja i regularność w podejmowanych działaniach, stałe szukanie nowych sposobów realizacji celu.
8. Marka osobista
Marka osobista to świadomość siebie, swoich atutów i umiejętne komunikowanie ich naszym odbiorcom. To nasze cenne aktywo, którym mamy prawo, a nawet przywilej, umiejętnie zarządzać. Niektórzy mówią, że dobra robota sama się obroni i nie trzeba o niej trąbić. Marka osobista to nie jest trąbienie o tym, jaki jestem dobry/ dobra. Owszem potrzeba siebie doceniać, jeśli nie robią tego inni wokół nas.
Sprawa jest oczywista (mam nadzieję), gdy szukamy nowej pracy - profil na LinkedIn, dobrze skrojone dokumenty marketingowe takie jak CV, autoprezentacja podczas rozmowy kwalifikacyjnej, są tutaj niezbędne. Nie jest taka oczywista jednak, gdy jesteśmy zatrudnieni, solidnie wykonujemy swoje obowiązki i pragniemy rozwoju w ramach dotychczasowej firmy. W takiej sytuacji warto zadbać o widoczność w mediach społecznościowych, np. jeśli w firmie wdrażany jest program Employee Advocacy, publikować artykuły w prasie czy na portalach branżowych, prowadzić szkolenia dla innych w obszarach naszej ekspertyzy czy brać udział w międzydziałowych projektach czy inicjatywach.
A który z powyższych punktów jest dla Ciebie najważniejszy?