Czwarta rewolucja przemysłowa związana z automatyzacją, digitalizacją i sztuczną inteligencją dzieje się na naszych oczach. Jak wskazują autorzy raportu World Economic Forum „Future of Jobs”, czas pandemii znacznie przyspieszył ten proces. Jakiego rodzaju umiejętności i wiedza stanowią kompetencje przyszłości? Jak możemy się przygotować na zmiany na rynku pracy? Czego warto się uczyć? W artykule przedstawiam kompetencje przyszłości, które w opinii ekspertów, już teraz mają największe znaczenie w zawodowym świecie.
O zawodach przyszłości pisałam jakiś czas temu w artykule „Zawody przyszłości – co nas czeka za 20 lat?” – należy on do najczęściej odwiedzanych tekstów na stronie zmianazawodowa.pl. Teraz o kompetencjach, na które warto stawiać, myśląc o przyszłości.
Z analizy różnych raportów można wyciągnąć wniosek, że zmiana zawodowa to coś permanentnego, na co potrzebujemy się nastawić i nauczyć się z tym żyć. Zmiana zawodowa, rozumiana nie tylko jako radykalna zmiana zawodu, ale także jako przekwalifikowanie (ang. reskilling) czy podnoszenie kompetencji (ang. upskilling), będzie nam stale towarzyszyć. O tym, jakie oblicza może mieć zmiana zawodowa przeczytasz szerzej w darmowym rozdziale „Jak rozumieć zmianę zawodową” w książce/e-booku „Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku”.
Zmiana kompetencji jest nieuchronna
W badaniu Światowego Forum Ekonomicznego z 2023 roku jak również z poprzednich lat, rośnie liczba ankietowanych liderów spodziewających się, że ich pracownicy zdobędą w pracy nowe kompetencje. Zmiana zawodowa staje się normą. W 2018 takie oczekiwania podzielało 65% ankietowanych, a w 2020 - 94%. Szacuje się obecnie, że blisko połowa pracowników będzie musiała się w przyszłości przekwalifikować, a 44% kluczowych umiejętności wymaganych w pracy ulegnie zmianie.
Kompetencje przyszłości według WEF
Jakie kompetencje będą najbardziej cenione do 2027 roku według ankietowanych liderów biznesu World Economic Forum (WEF)? Większość poniżej wymienionych pojawia się w rankingu od czasu publikacji pierwszego raportu WEF w 2016.
Najbardziej cenione kompetencje przyszłości według badania Światowego Forum Ekonomicznego "Future Of Jobs 2023":
- Myślenie analityczne
- Myślenie kreatywne
- Odporność, elastyczność i zwinność
- Motywacja i samoświadomość
- Ciekawość i ciągłe uczenie się
- Sprawność technologiczna
- Rzetelność i precyzja
- Empatia i aktywne słuchanie
- Przywództwo i wpływ społeczny
- Kontrola jakości
- Myślenie systemowe
- Zarządzanie talentami
- Nastawienie na usługi i obsługa klienta
- Zarządzanie zasobami i operacjami
- AI oraz Big Data
- Czytanie, pisanie i matematyka
- Projektowanie i zarządzanie doświadczeniem użytkownika (User Experience)
- Wielojęzyczność
- Nauczanie oraz mentoring
- Programowanie
- Marketing i media
- Cyberbezpieczeństwo, sieci i inne.
A oto kompetencje przyszłości zaprezentowane w raporcie World Economic Forum z 2020 roku. Część kompetencji się pokrywa, część jest inaczej nazwana. Widać, że ważność niektórych kompetencji zmalała, a innych w ostatnim czasie wzrosła.
- Myślenie analityczne oraz innowacyjne - ta kompetencja nadal utrzymuje najwyższą pozycję
- Aktywne uczenie się i strategie uczenia się - w rankingu z 2023 roku aktywne uczenie się jest na wysokiej, piątej pozycji. Wygląda na to, że jest to kompetencja przyszłości, która staje się powoli dla nas oczywistością.
- Rozwiązywanie złożonych problemów
- Myślenie krytyczne i analiza
- Kreatywność, oryginalność oraz inicjatywa - waga kreatywności jako kompetencji przyszłości wyraźnie wzrosła w ostatnich latach.
- Przywództwo oraz wpływanie na innych - niewielki spadek w stosunku do roku 2023.
- Korzystanie z technologii, monitorowanie i kontrola - sprawność technologiczna i korzystanie z technologii to kompetencja przyszłości, którą widać wyjątkowo wyraźnie w ostatnich latach.
- Projektowanie technologii oraz programowanie - programowanie spada w rankingu, prawdopodobnie za sprawą sztucznej inteligencji, która już teraz skutecznie może nas wspomóc w tej kompetencji przyszłości.
- Odporność, tolerancja na stres i elastyczność - waga odporności na stres i elastyczności idzie do góry. W rankingu z 2023 roku ta kompetencja przyszłości zajmuje wysoką trzecią lokatę.
- Rozumowanie, rozwiązywanie problemów oraz generowanie idei
- Inteligencja emocjonalna - w rankingu za 2023 rok zamiast inteligencji emocjonalnej pojawia się empatia oraz aktywne słuchanie.
- Rozwiązywanie usterek i zarządzanie doświadczeniem użytkownika (User Experience)
- Nastawienie na usługi i pomaganie innym - w obu rankingach na tej samej pozycji.
- Analiza systemowa i ewaluacja - kompetencja analizy systemowej zwiększa w ostatnim czasie swoje znaczenie.
- Perswazja i negocjacje
Kompetencje przyszłości - czego warto się uczyć?
Najbardziej pożądane kompetencje przyszłości w 2025 w Polsce
Z jakich umiejętności w największym stopniu będziemy korzystać w najbliższych latach w Polsce? W sondażu prowadzonym przez World Economic Forum wśród liderów biznesu w 2020 roku najczęściej wskazywano następujące kompetencje przyszłości. Prawie wszystkie z nich znalazły się w rankingach globalnych.
- Kreatywność, oryginalność oraz inicjatywa
- Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
- Odporność, tolerancja na stres i elastyczność
- Rozwiązywanie złożonych problemów
- Myślenie analityczne i innowacyjne
- Korzystanie z technologii, monitorowanie i kontrola
- Nastawienie na usługi
- Myślenie krytyczne i analiza
- Projektowanie technologii oraz programowanie
- Rozumowanie, rozwiązywanie problemów oraz generowanie idei
- Zarządzanie personelem
- Inteligencja emocjonalna
- Zarządzanie finansami, zasobami materialnymi
- Przywództwo oraz wpływanie na innych
- Szkolenie, mentoring i uczenie
Warto mieć świadomość trendów na rynku pracy i jego potrzeb. Dobrze jest wiedzieć jakie są zawody przyszłości. Jednak punktem wyjścia w rozwoju zawodowym zawsze powinno być rozpoznanie siebie, tego, co jest w nas szczególnie mocne i gdzie możemy uzyskiwać ponadprzeciętne rezultaty.
Osobiście bardzo mnie cieszy, że samoświadomość i motywacja znalazła się jako kompetencje przyszłości tak wysoko w rankingu. Świadomość siebie to według mnie kompetencja, której znaczenie będzie stale rosło.
A jaka kompetencja przyszłości jest dla Ciebie najważniejsza i chcesz na nią postawić?
Jeżeli pragniesz lepiej zarządzać swoją karierą, a nie masz jasności, co do swoich mocnych stron i jakie kompetencje przyszłości chcesz rozwijać, sięgnij po książkę/e-book "Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku". Poznaj siebie i zaprojektuj zgodnie z tym swoją zmianę!
Zdjęcie: Marvin Meyer/Unsplash
Wykorzystane źródła:
https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2023/digest
https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020
https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/Zala%CC%A8cznik-nr-3-Branz%CC%87a-IT.pdf
https://majalose.pl/kompetencje-przyszlosci/
https://blog.conlea.pl/10-najwazniejszych-kompetencji-2025-roku