Kompetencje przyszłości - czego warto się uczyć?

Kompetencje przyszłości; biurko z laptopami i powerbankiem

Czwarta rewolucja przemysłowa związana z automatyzacją, digitalizacją i sztuczną inteligencją dzieje się na naszych oczach. Jak wskazują autorzy raportu World Economic Forum „Future of Jobs”, czas pandemii znacznie przyspieszył ten proces. Jakiego rodzaju umiejętności i wiedza stanowią kompetencje przyszłości? Jak możemy się przygotować do zmian na rynku pracy? Czego warto się uczyć? W artykule przedstawiam kompetencje przyszłości, które w opinii ekspertów, już teraz mają największe znaczenie w zawodowym świecie.

O zawodach przyszłości pisałam jakiś czas temu w artykule „Zawody przyszłości – co nas czeka za 20 lat?” – należy on do najczęściej odwiedzanych tekstów na stronie zmianazawodowa.pl. Teraz o kompetencjach, na które warto stawiać, myśląc o przyszłości.

Z analizy różnych raportów można wyciągnąć wniosek, że zmiana zawodowa to coś permanentnego, na co potrzebujemy się nastawić i nauczyć się z tym żyć. Zmiana zawodowa, rozumiana nie tylko jako radykalna zmiana zawodu, ale także jako przekwalifikowanie (ang. reskilling) czy podnoszenie kompetencji (ang. upskilling), będzie nam stale towarzyszyć. O tym, jakie oblicza może mieć zmiana zawodowa przeczytasz szerzej w darmowym rozdziale „Jak rozumieć zmianę zawodową” w książce/e-booku „Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku”.

Zmiana kompetencji jest nieuchronna

W badaniu Światowego Forum Ekonomicznego z 2025 roku, jak również z lat poprzednich, ankietowani pracodawcy w zdecydowanej większości spodziewają się, że ich pracownicy zdobędą w pracy nowe kompetencje. Zmiana zawodowa stała się normą. W 2018 takie oczekiwania podzielało 65% ankietowanych, w 2020 - 94%, a w 2023 - 50% . Obecnie szacuje się, że 59 na 100 pracowników będzie musiało się w przyszłości przekwalifikować, a 39% umiejętności ulegnie transformacji do 2030 roku. Tempo zwiększania się nieadekwatności kompetencji tym samym zmniejszyło się w porównaniu do roku 2023, kiedy to 44% kluczowych umiejętności wymagało zmiany, i 2020 roku, gdy zmiany wymagało 57% umiejętności.

Kompetencje przyszłości według WEF

Jakie kompetencje już dziś są uznawane za kluczowe według ankietowanych liderów biznesu World Economic Forum (WEF)? Większość umiejętności poniżej wymienionych pojawia się w rankingu od czasu publikacji pierwszego raportu WEF w 2016.

Kluczowe kompetencje przyszłości w świecie pracy według badania "Future Of Jobs 2025" Światowego Forum Ekonomicznego na rok 2025:

  1. Myślenie analityczne
  2. Odporność, elastyczność i zwinność - 2/3 ankietowanych w 2025 roku uznaje, że jest to kompetencja, której wykorzystanie w pracy będzie rosło w najbliższych latach, do 2030 roku (wynik netto po odjęciu opinii przeciwnych).
  3. Przywództwo i wpływ społeczny - kompetencja o tendencji wzrostowej według 58% respondentów.
  4. Myślenie kreatywne - kompetencja, której znaczenie będzie rosło w opinii 66% osób.
  5. Motywacja i samoświadomość
  6. Sprawność technologiczna - kompetencja, która znalazła się na trzecim miejscu wśród umiejętności, których znaczenie będzie rosło do roku 2030 - 68% wskazań.
  7. Empatia i aktywne słuchanie
  8. Ciekawość i ciągłe uczenie się - w opinii 61% osób badanych znaczenie tej kompetencji będzie rosło w najbliższych latach.
  9. Zarządzanie talentami
  10. Nastawienie na usługi i obsługa klienta
  11. AI oraz Big Data - uznawane za kompetencję o najwyższym prognozowanym wzroście znaczenia w miejscu pracy - 87% wskazań.
  12. Myślenie systemowe
  13. Zarządzanie zasobami i operacjami
  14. Rzetelność i precyzja
  15. Kontrola jakości
  16. Nauczanie i mentoring
  17. Sieci i cyberbezpieczeństwo - w opinii 70% ankietowanych wykorzystanie tej kompetencji w środowisku pracy będzie w najbliższych latach wyraźnie rosło.
  18. Projektowanie i zarządzanie doświadczeniem użytkownika (User Experience)
  19. Wielojęzyczność
  20. Marketing i media
  21. Czytanie, pisanie i matematyka
  22. Zarządzanie środowiskiem - po raz pierwszy w rankingu.

Poprzedni ranking z 2023 roku był dosyć podobny. Najbardziej cenione kompetencje przyszłości według badania Światowego Forum Ekonomicznego "Future Of Jobs 2023" na rok 2023 (Core Skills 2023) to:

  1. Myślenie analityczne - znaczenie tej kompetencji będzie rosło w najbliższych latach - tak uważało 71% ankietowanych w roku 2023 (wynik netto, po odjęciu opinii osób, według których ta kompetencja będzie mniej ważna).
  2. Myślenie kreatywne - prognozowany najwyższy wzrost znaczenia tej kompetencji - 73% wskazań.
  3. Odporność, elastyczność i zwinność - 2/3 ankietowanych zaliczyło tę kompetencję do grupy wzrostowej.
  4. Motywacja i samoświadomość
  5. Ciekawość i ciągłe uczenie się - zaliczana do kompetencji, których użycie w najbliższych latach będzie rosło - 67% wskazań.
  6. Sprawność technologiczna - także w czołówce kompetencji, których użycie w pracy ma tendencję wzrostową (68% wskazań).
  7. Rzetelność i precyzja
  8. Empatia i aktywne słuchanie
  9. Przywództwo i wpływ społeczny
  10. Kontrola jakości
  11. Myślenie systemowe
  12. Zarządzanie talentami
  13. Nastawienie na usługi i obsługa klienta
  14. Zarządzanie zasobami i operacjami
  15. AI oraz Big Data
  16. Czytanie, pisanie i matematyka
  17. Projektowanie i zarządzanie doświadczeniem użytkownika (User Experience)
  18. Wielojęzyczność
  19. Nauczanie oraz mentoring
  20. Programowanie
  21. Marketing i media
  22. Cyberbezpieczeństwo, sieci i inne.

A oto kompetencje przyszłości uznawane przez respondentów raportu World Economic Forum za kluczowe w 2020 roku. Część kompetencji się pokrywa, część jest inaczej nazwana. Widać, że ważność niektórych kompetencji zmalała, a innych w ostatnim czasie wzrosła.

  1. Myślenie analityczne oraz innowacyjne - ta kompetencja nadal utrzymuje najwyższą pozycję.
  2. Aktywne uczenie się i strategie uczenia się - w rankingu z 2025 roku aktywne uczenie się jest na ósmej, a w 2023 roku - na wysokiej, piątej pozycji. Wygląda na to, że jest to kompetencja przyszłości, która stała się dla nas oczywistością.
  3. Rozwiązywanie złożonych problemów
  4. Myślenie krytyczne i analiza
  5. Kreatywność, oryginalność oraz inicjatywa - kreatywność cały czas utrzymuje się na wysokiej pozycji.
  6. Przywództwo oraz wpływanie na innych - w 2023 niewielki spadek, a w 2025 - spory wzrost.
  7. Korzystanie z technologii, monitorowanie i kontrola - sprawność technologiczna i korzystanie z technologii to kompetencja przyszłości, którą widać wyjątkowo wyraźnie w ostatnich latach.
  8. Projektowanie technologii oraz programowanie - programowanie spada w rankingu, prawdopodobnie za sprawą sztucznej inteligencji, która już teraz skutecznie może nas wspomóc w tej kompetencji przyszłości.
  9. Odporność, tolerancja na stres i elastyczność - waga odporności na stres i elastyczności idzie do góry. W rankingu z 2023 roku ta kompetencja przyszłości zajmuje  wysoką trzecią lokatę, a w 2025 - drugą.
  10. Rozumowanie, rozwiązywanie problemów oraz generowanie idei
  11. Inteligencja emocjonalna - w rankingach za 2023 oraz 2025 rok zamiast inteligencji emocjonalnej pojawia się empatia oraz aktywne słuchanie.
  12. Rozwiązywanie usterek i zarządzanie doświadczeniem użytkownika (User Experience)
  13. Nastawienie na usługi i pomaganie innym - wcześniej w obu rankingach na tej samej pozycji, a w 2025 - skok do góry na miejsce dziesiąte.
  14. Analiza systemowa i ewaluacja
  15. Perswazja i negocjacje

Kompetencje przyszłości - czego warto się uczyć?

Zakłócenie umiejętności - Raport o przyszłości miejsc pracy 2025

Najbardziej pożądane kompetencje przyszłości do 2030 roku w Polsce

Z jakich umiejętności w największym stopniu już dziś korzystamy w Polsce? Według raportu "Future of Jobs 2025" 5 najmocniejszych kompetencji w Polsce na rok 2025 pokrywa się z rankingiem globalnym:

  • Myślenie analityczne
  • Odporność, elastyczność i zwinność
  • Przywództwo i wpływ społeczny
  • Myślenie kreatywne
  • Motywacja i samoświadomość

Z jakich kompetencji będziemy korzystać w najbliższych latach w polskich firmach? Największy wzrost prognozują polscy pracodawcy ankietowani przez World Economic Forum w następujących obszarach:

  • AI oraz Big Data (100% wskazań netto)
  • Sieci i cyberbezpieczeństwo (71%)
  • Ciekawość i ciągłe uczenie się (70%)
  • Sprawność technologiczna (64%)
  • Odporność, elastyczność i zwinność (61%)

Dla porównania w sondażu prowadzonym przez World Economic Forum w 2020 roku wśród liderów biznesu w Polsce najczęściej wskazywano następujące kompetencje przyszłości. Prawie wszystkie z nich znalazły się w rankingach globalnych.

  1. Kreatywność, oryginalność oraz inicjatywa
  2. Aktywne uczenie się i strategie uczenia się
  3. Odporność, tolerancja na stres i elastyczność
  4. Rozwiązywanie złożonych problemów
  5. Myślenie analityczne i innowacyjne
  6. Korzystanie z technologii, monitorowanie i kontrola
  7. Nastawienie na usługi
  8. Myślenie krytyczne i analiza
  9. Projektowanie technologii oraz programowanie
  10. Rozumowanie, rozwiązywanie problemów oraz generowanie idei
  11. Zarządzanie personelem
  12. Inteligencja emocjonalna
  13. Zarządzanie finansami, zasobami materialnymi
  14. Przywództwo oraz wpływanie na innych
  15. Szkolenie, mentoring i uczenie

Warto mieć świadomość trendów na rynku pracy i jego potrzeb. Dobrze jest wiedzieć jakie są zawody przyszłości. Jednak punktem wyjścia w rozwoju zawodowym zawsze powinno być rozpoznanie siebie, tego, co jest w nas szczególnie mocne i gdzie możemy uzyskiwać ponadprzeciętne rezultaty.

Osobiście bardzo mnie cieszy, że samoświadomość i motywacja znalazły się jako kompetencje przyszłości tak wysoko w rankingu. Świadomość siebie to według mnie kompetencja, której znaczenie będzie stale rosło.

A jaka kompetencja przyszłości jest dla Ciebie najważniejsza i chcesz na nią postawić?

Jeżeli pragniesz lepiej zarządzać swoją karierą, a nie masz jasności, co do swoich mocnych stron - jakie kompetencje przyszłości chcesz rozwijać, sięgnij po książkę/e-book "Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku". Poznaj siebie i zaprojektuj zgodnie z tym swoją zmianę!

 

Zdjęcie: Marvin Meyer/Unsplash

 

Wykorzystane  źródła:

https://reports.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_Report_2025.pdf

https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2023/digest

https://www.weforum.org/reports/the-future-of-jobs-report-2020

https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/Zala%CC%A8cznik-nr-3-Branz%CC%87a-IT.pdf

https://majalose.pl/kompetencje-przyszlosci/

https://blog.conlea.pl/10-najwazniejszych-kompetencji-2025-roku

Justyna Ciećwierz

Justyna Ciećwierz, psycholog organizacji, coach rozwoju zawodowego, konsultant i trener.

 

Biuletyn Zmiana Zawodowa

ebookDziękuję, że odwiedzasz moją stronę!

Jeśli myślisz o zmianie zawodowej, to już teraz możesz pobrać darmowy rozdział e-booka "Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku". Przekonaj się, czy zmiana zawodowa to właściwy krok dla Ciebie.

Pobierz wraz z zapisem na biuletyn i dołącz do grona osób świadomie kształtujących swoją zawodową przyszłość!