Od czasu do czasu dostaję maile, w których osoby poszukujące pracy wyrażają swoje niezadowolenie, zniechęcenie, wręcz bezradność. Oto jeden z nich:
"Szanowna Pani,
przeczytałam wywiad z Panią w Coach Magazine i przyznam szczerze, że mam niezwykle mieszane odczucia. Już jakiś czas szukam dobrej pracy, ponieważ moja obecna rujnuje moje zdrowie psychiczne.
...W ciągu ostatnich dwóch lat byłam na tylu rozmowach ..... i nic .... Próbowałam sposobów o których Pani mówiła - przez znajomych. Dwa lata temu straciłam pracę i zanim znalazłam tę, w której jestem obecnie, obdzwoniłam wszystkie bardziej i mniej znane mi osoby. I co? Nie pomógł mi nikt. Nikt. (...)" - pisze jedna z czytelniczek tego bloga.
W tym artykule przedstawiam najważniejsze zasady związane z prowadzeniem networkingu, gdy szukamy nowej pracy.
Networking - co to?
Networking czyli budowanie siatki kontaktów, to jeden z najskuteczniejszych sposobów budowania biznesu lub rozwijania kariery zawodowej. Według różnych badań, od 65 do 85% posad udaje się znaleźć właśnie dzięki sieci kontaktów. W Polsce ciągle nawiązywanie kontaktów kojarzy się nam pejoratywnie, z układami towarzyskimi i z kolesiostwem z dawnych czasów.
"W networkingu nie chodzi o płytkie kontakty i krótkie spotkania. Chodzi o pielęgnowanie relacji z innymi ludźmi w taki sposób, aby można było się do kogoś zwrócić, gdy potrzebujesz informacji i wsparcia, oraz komuś pomóc, gdy będzie mu to potrzebne" - tak o networkingu pisze Michelle Tullier w swojej książce "Networking. Jak znaleźć pracę i odnieść sukces zawodowy dzięki tworzeniu sieci kontaktów" (wyd. Wolters Kluwers, 2006).
W networkingu w poszukiwaniu pracy, ale i w każdej innej dziedzinie, najważniejsze jest budowanie relacji.
O czym warto pamiętać podczas networkingu? 5 zasad
Wzajemność
Po pierwsze ważne, aby pamiętać o zasadzie wzajemności. Nie tylko prosimy o pomoc, ale przede wszystkim sami wychodzimy z pomocą, inicjatywą. Wtedy dopiero możemy mówić o ładowaniu naszego konta, jak o tym pisze Covey, aby potem móc z niego dokonywać wypłat. Przede wszystkim pomaganie innym, a dopiero później czerpanie korzyści z pomocy innych osób.
Proszenie o pomoc
jeśli jednak będziemy tylko pomagać i nie zakomunikujemy drugiej osobie naszego problemu, nic się nie wydarzy. Prosić o pomoc trzeba umieć i nie jest to wcale dla wielu osób takie łatwe. Tylko wtedy możemy umożliwić innym zaoferowania nam pomocy lub rewanżu.
Inwestuj swój czas
Networking to inwestowanie czasu w spotkania, maile, telefony. Ważne, aby utrzymywać kontakt ze względu na drugą osobę, którą lubimy i szanujemy, a nie tylko dlatego, że znajomość z nią może być dla nas użyteczna. Szczególnie ważne (ale i trudne!) jest pielęgnowanie kontaktów w okresach, gdy nie jesteśmy w potrzebie.
Networking w poszukiwaniu pracy - 5 najważniejszych zasad
Pogodne nastawienie
Podstawą jest pozytywne nastawienie do ludzi - zwyczajna życzliwość. Okazuje się, że większość ludzi lubi pomagać, szczególnie, jeśli prosi się o zwykłe, drobne rzeczy.
Relacja zaufania
Dobre poznanie osób z naszego kręgu wymaga czasu, ale pozwala na zbudowanie wzajemnego zaufania. Czyli zaczynamy myśleć o naszych znajomych nie wtedy, gdy już stracimy pracę lub poszukujemy nowej, ale dużo, dużo wcześniej - najlepiej po prostu przez całe życie :)
Amerykanie mówią się o zasadzie 1:50. Jedna osoba posiada średnio około 50 osób w swojej sieci kontaktów - bliskich i dalszych członków rodziny, przyjaciół, znajomych, sąsiadów, kolegów z pracy, ze szkoły, z innych grup. Każda z tych osób posiada swój własny krąg kontaktów, kolejne osoby znają inne osoby i tak sieć się rozszerza. Według brytyjskiego antropologa Robina Dunbara magiczną liczbą w kontaktach jest 150, bo tyle osób jesteśmy w stanie rozpoznać z twarzy i przypisać im imiona oraz nazwiska.
Kiedy korzystać z networkingu w poszukiwaniu pracy?
Podczas poszukiwań nowej pracy, warto pamiętać o następujących sytuacjach, gdy networking jest szczególnie pomocny.
Informacje o rynku
Warto korzystać z networkingu gdy potrzebujemy zdobyć informacje o nowej branży, zawodzie, stanowisku, które chcemy objąć. Prowadzimy wtedy rozmowy rozpoznawcze – ich celem jest zbieranie informacji, a nie proszenie o załatwienie pracy!
Informacje o firmie
Bardzo często potrzebujemy zebrać informacje o konkretnej firmie, relacjach w niej panujących, kulturze organizacyjnej, strukturze, itp. Warto wtedy dotrzeć do obecnych lub byłych pracowników, którzy znają tę firmę od środka.
Docieranie do decydentów
W networkingu dobrze sobie jasno określić cel. Gdy potrzebujemy dotrzeć do osób podejmujących decyzję o zatrudnieniu w interesującej nas firmie, wtedy networking poprowadzi nas najkrótszą drogą do celu. Być może ktoś ze znajomych naszych znajomych, zna takie osoby - pomocny może być w tych działaniach LinkedIn.
Jeśli Twoja sieć kontaktów jest mała, warto pomyśleć o jej poszerzeniu. Dobrze jest zacząć od spisania listy osób, które znamy lub znaliśmy - dobrze sprawdza się tu także mapa relacji. Gdy taka mapa będzie już gotowa, po pierwsze zorientujesz się, jak duża jest twoja sieć, po drugie łatwiej będzie Ci pomyśleć o tym,C O chcesz zmienić w swoich relacjach i J A K możesz tego dokonać, a po trzecie, być może nasuną Ci się pomysły, co zrobić, aby poszerzyć swoje grono znajomych.
O mapie relacji oraz zarządzaniu siecią kontaktów przeczytasz więcej w moim e-booku - książce "Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku", a o docieraniu do decydentów posłuchasz na webinarowym szkoleniu "Ukryty rynek pracy".
Jaki będzie Twój pierwszy krok związany z siecią networkingową?
Posłuchaj podcastu Scenariusze kariery na temat networkingu i zacznij działanie już dzisiaj.
O networkingu warto pomyśleć tak:zarekomendowanie komuś świetnego fachowca jest dobrym uczynkiem. Najczęściej dla obu stron. Dlatego proś o kontakty i rekomendacje. A także sam / sama rekomenduj. Dobra, sprawdzona kandydatura to często skarb wśród wielu starannie dopracowanych (na podstawie internetowych wzorców)życiorysów. Uważasz, że warto Cię cenić? Proś o rekomendacje:-). Agnieszka M. Staroń