Od początku mojej działalności w obszarze coachingu kariery i wspierania osób pragnących znaleźć nową pracę powtarza się temat wyszukiwania firm - dobrych miejsc do pracy.
Oczywiście najpopularniejszym sposobem (nie wiem czy to się kiedykolwiek zmieni…) jest wertowanie ofert pracy na jednym z najpopularniejszych portali i sprawdzanie ogłaszających się tam firm. Ale czy (tylko) tą drogą możemy znaleźć naszego najlepszego pracodawcę? Co poza tym?
Nie tak dawno poprosiłam moją społeczność na LinkedIn, o podzielenie się swoimi doświadczeniami związanymi z wyszukiwaniem dobrych firm, potencjalnych pracodawców albo klientów i ten tekst to efekt naszej wspólnej pracy. Zobacz ten post na LinkedIn.
Od czego zacząć poszukiwanie dobrej firmy?
Z pewnością cały proces warto zacząć od określenia sobie kryteriów, jakie ma spełniać nasza „idealna” firma – a więc zawsze na początku określenie celu. Dla jednych takim celem będzie znalezienie firmy, w których ktoś dostrzeże ich potencjał, będą mogli rozwinąć skrzydła, gdzie będzie się im dobrze pracowało. Dla innych to będzie firma, która docenia pracownika, także na odpowiednim poziomie finansowym. Te kryteria znalezienia firmy mogą być bardzo różne.
W moim przypadku, gdy szukałam miejsca dla siebie i firmy, z którą mogłabym na stałe współpracować, takie kryteria sobie spisałam. Najważniejszy punkt z tej listy to firma w zmianach, wdrażająca nową kulturę organizacyjną "empowermentu" bliską człowiekowi. Czytaj więcej o empowermencie.
Rozważałam dwa kierunki:
1) duża organizacja, z dłuższą historią, dokonująca dużej transformacji kultury organizacyjnej
2) młoda organizacja rozwijająca się w kierunku zwinności i kultury wzajemnej odpowiedzialności
W obu przypadkach kluczem była dla mnie osoba LIDERA, który te zmiany wspiera i wdraża w życie. Wygrał kierunek 1.
Jak znaleźć pracę - 10 sposobów jak wyszukiwać potencjalnych pracodawców
Jak docierać do informacji o dobrych firmach?
Kolejnym krokiem jest wytypowanie firm, których potrzeby chcemy bliżej poznać. I odwieczne pytanie - jak znaleźć te firmy?
1. Oferty pracy na w witrynach rekrutacyjnych typu pracuj.pl
Wertowanie ofert, nawet tych nieaktualnych, to kopalnia wiedzy o rynku pracy. Często dobre miejsca pracy dbają o widoczność na najlepszych witrynach, choć może tych ofert nie ma zbyt wiele, bo nie ma dużej rotacji.
2. Oferty pracy publikowane w mediach społecznościowych
W mediach społecznościowych jest coraz więcej ofert i ten trend będzie się nasilał. Coraz więcej czasu spędzamy w social mediach, więc i pracodawcy także tu coraz częściej trafiają. Szczególnie podkreśliłabym oferty pracy na LinkedIn, ale oczywiście wszystko zależy od branży. Wiele ofert pojawia się także w grupach dla szukających pracy na Facebooku - wybór grup, gdzie można znaleźć oferty, jest przeogromny.
3. Profile firmowe w mediach społecznościowych
Warto wyszukiwać oraz śledzić profile/kanały firmowe na takich platformach jak LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, ale także na przykład na TicToc. Treści tam zamieszczane mogą dużo powiedzieć o kulturze i sposobie zarządzania naszego potencjalnego pracodawcy. Szczególnie polecamy wyszukiwarkę firm na LinkedIn - bardzo pomocne narzędzie - o którym nie każdy pamięta - aby znaleźć naszego idealnego pracodawcę.
4. Rozmowy ze znajomymi pracującymi w ciekawych miejscach
Inspiracje mogą do nas przyjść z bardzo różnych miejsc - warto rozmawiać ze znajomymi o ich pracy i miejscach, gdzie są zatrudnieni.
5. Zakładki „kariera” na firmowych stronach internetowych
Na stronach firmowych, w zakładkach kariera, mogą być publikowane oferty, których nie ma w innych miejscach. Warto tam zaglądać albo ustawić sobie powiadomienia. Dobrym sposobem przyglądania się firmie jest zapisanie się na je newsletter, o ile taki jest wysyłany.
6. Artykuły na portalach branżowych, w których opisywane są case’y konkretnych firm
Wyszukiwarki internetowe pomagają nam w dotarciu do ciekawych tekstów na temat firm, które nas interesują. Warto z tego korzystać.
7. Internetowe bazy firm rożnych typów, a szczególnie rankingi branżowe
Rankingi branżowe tworzone według różnych kryteriów to kopalnia wiedzy o tym, którą firmą dobrze jest się interesować.
8. Targi pracy i konferencje branżowe
Po pandemii coraz więcej wydarzeń tego typu odbywa się na żywo, ale można korzystać także z targów i konferencji w formule online. Plusem takich eventów jest możliwość nawiązania pierwszych relacji z przedstawicielami firm, na przykład zaproszenia ich do grona znajomych na LinkedIn.
9. Research terenowy
Jeśli interesuje nas pracodawca operujący w okolicy, na przykład gdzie mieszkamy, dobrym pomysłem, będzie objechanie lub obejście okolicznych biurowców i przyjrzenie się z bliska firmom tam zlokalizowanym.
10. Research z perspektywy klienta
Warto zastanowić się nad firmami pod kątem produktów lub usług, które oferują. Może takim kryterium będzie grupa docelowa klientów, do których taka firma chce trafić? Jeśli na przykład chcemy zatrudnić się w branży fmcg, dobrym pomysłem będzie wizyta w sklepie spożywczym.
Więcej inspiracji na temat procesu poszukiwania firm i docierania do pracodawców znajdziesz w książce "Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku".
To tylko niektóre pomysły, które mogą pomóc nam w wyszukiwaniu dobrych (dla nas) firm. A może do tej listy warto jeszcze coś dopisać?
Zapraszam do pozostawienia komentarza na ten temat na LinkedIn.