Od początku mojej działalności w obszarze coachingu kariery i wspierania osób dokonujących zmian zawodowych powtarza się temat aktywnego szukania pracy i firm, w których będzie nam dobrze pracować.
Oczywiście najpopularniejszym sposobem na szukanie pracy (nie wiem czy to się kiedykolwiek zmieni…) jest wertowanie ofert na jednym z najpopularniejszych portali i sprawdzanie ogłaszających się tam firm. Ale czy (tylko) tą drogą możemy znaleźć naszego najlepszego pracodawcę? Co poza tym?
Nie tak dawno poprosiłam moją społeczność na LinkedIn, o podzielenie się swoimi doświadczeniami związanymi z wyszukiwaniem dobrych firm, potencjalnych pracodawców albo klientów i ten tekst to efekt naszej wspólnej pracy. Dziękuję za pomoc! Zobacz ten post na LinkedIn.
Od czego zacząć szukanie pracy w dobrej firmie?
Z pewnością cały proces szukania pracy i pracodawcy warto zacząć od określenia sobie kryteriów, jakie ma spełniać nasza „idealna” firma – a więc zawsze na początku określenie celu. Dla jednych takim celem będzie znalezienie firmy, w których ktoś dostrzeże ich potencjał, będą mogli rozwinąć skrzydła, gdzie będzie się im dobrze pracowało. Dla innych to będzie firma, która docenia pracownika, także na odpowiednim poziomie finansowym. Te kryteria znalezienia firmy mogą być bardzo różne.
W moim przypadku, gdy szukałam miejsca dla siebie i firmy, z którą mogłabym na stałe współpracować, takie kryteria sobie spisałam. Najważniejszy punkt z tej listy to firma w zmianach, wdrażająca nową kulturę organizacyjną "empowermentu" bliską człowiekowi. Czytaj więcej o empowermencie.
Rozważałam dwa kierunki:
1) duża organizacja, z dłuższą historią, dokonująca dużej transformacji kultury organizacyjnej
2) młoda organizacja rozwijająca się w kierunku zwinności i kultury wzajemnej odpowiedzialności
W obu przypadkach ważna była dla mnie osoba bezpośredniego przełożonego, który byłby dla mnie wsparciem i inspiracją we wdrażaniu zmian.
Szukanie pracy - 10 sposobów jak szukać potencjalnych pracodawców
Jak docierać do informacji o dobrych firmach?
Kolejnym krokiem jest wytypowanie firm, których potrzeby chcemy bliżej poznać. I odwieczne pytanie - jak znaleźć te firmy? Poniżej przedstawiam wybrane sposoby na szukanie pracy na jawnym i ukrytym rynku - nie tylko wtedy, gdy pracodawca publikuje ofertę i rozpoczyna rekrutację pracowników.
1. Oferty pracy w witrynach rekrutacyjnych typu pracuj.pl
Wertowanie ofert, nawet tych nieaktualnych, to kopalnia wiedzy o rynku pracy. Często dobre miejsca pracy dbają o widoczność na najlepszych witrynach, choć może tych ofert nie ma zbyt wiele, bo nie ma w tych firmach dużej rotacji.
2. Oferty pracy publikowane w mediach społecznościowych
W mediach społecznościowych jest coraz więcej ofert i ten trend będzie się nasilał. Coraz więcej czasu spędzamy w social mediach, więc i pracodawcy także tu coraz częściej trafiają. Szczególnie podkreśliłabym oferty pracy na LinkedIn, ale oczywiście wszystko zależy od branży. Wiele ofert pojawia się także w grupach dla szukających pracy na Facebooku - wybór grup, gdzie można znaleźć oferty, jest przeogromny.
3. Profile firmowe w mediach społecznościowych
Warto szukać i śledzić profile/kanały firmowe na takich platformach jak LinkedIn, Facebook, Instagram, YouTube, ale także na przykład na TikTok. Treści tam zamieszczane mogą dużo powiedzieć o kulturze i sposobie zarządzania naszego potencjalnego pracodawcy. Szczególnie polecamy wyszukiwarkę firm na LinkedIn, bardzo pomocne narzędzie, o którym nie każdy pamięta, kiedy rozpoczynamy szukanie pracy i idealnego pracodawcy. Jak szukać pracy na LinkedIn.
4. Rozmowy ze znajomymi pracującymi w ciekawych miejscach
Inspiracje mogą do nas przyjść z bardzo różnych miejsc. Aktywne szukanie pracy to też rozmowy ze znajomymi o miejscach, gdzie są zatrudnieni.
5. Zakładki „kariera” na firmowych stronach internetowych
Na stronach firmowych, w zakładkach kariera, mogą być publikowane oferty, których nie ma w innych miejscach. Warto tam zaglądać albo ustawić sobie powiadomienia. Dobrym sposobem przyglądania się firmie, w której szukamy pracy, jest zapisanie się na jej newsletter, o ile taki jest wysyłany.
6. Artykuły na portalach branżowych, w których opisywane są case’y konkretnych firm
Wyszukiwarki internetowe pomagają nam w dotarciu do ciekawych tekstów na temat firm, które nas interesują. Warto z tego korzystać.
7. Internetowe bazy firm rożnych typów, a szczególnie rankingi branżowe
Rankingi branżowe tworzone według różnych kryteriów to kopalnia wiedzy o tym, którą firmą dobrze jest się interesować.
8. Targi pracy i konferencje branżowe
Sporo targów odbywa się na żywo, ale można korzystać także z targów i konferencji w formule online. Plusem takich eventów jest możliwość nawiązania pierwszych relacji z przedstawicielami firm, na przykład zaproszenia ich do grona znajomych na LinkedIn.
9. Research terenowy
Szukanie pracy może polegać na wyjazdach w teren. Jeśli interesuje nas pracodawca operujący w okolicy, na przykład gdzie mieszkamy, dobrym pomysłem, będzie objechanie lub obejście okolicznych biurowców i przyjrzenie się z bliska firmom tam zlokalizowanym.
10. Research z perspektywy klienta
Warto zastanowić się nad firmami pod kątem produktów lub usług, które oferują. Może takim kryterium będzie grupa docelowa klientów, do których taka firma chce trafić? Jeśli na przykład chcemy zatrudnić się w branży FMCG (ang. fast moving consumer goods) dobrym pomysłem będzie wizyta w sklepie spożywczym i przyjrzenie się markom produktów, na które tam można się natknąć.
To tylko niektóre z pomysłów, które mogą nam pomóc w aktywnym szukaniu pracy i wyszukiwaniu dobrych (dla nas) firm. A może do tej listy warto jeszcze coś dopisać? Zapraszam do pozostawienia komentarza na ten temat na LinkedIn.
Więcej inspiracji dotyczących szukania pracy i docierania do pracodawców znajdziesz w książce "Pracuj w zgodzie ze sobą. Zmiana zawodowa krok po kroku".